Menu Zavřít

Souboj autobusových dopravců. RegioJet zažaloval FlixBus, viní ho z dumpingu

13. 5. 2019
Autor: čtk

Spor autobusových dopravců FlixBus a RegioJet bude řešit soud. Společnost RegioJet v minulých týdnech podala žalobu na konkurenčního dopravce, ve které ho viní z podnákladových cen. FlixBus naopak podal podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k prošetření jednání RegioJetu, který německého dopravce vyzýval k dodržování minimálních cen jízdného.

RegioJet podal žalobu k Městskému soudu pro Prahu 2. Podle společnosti podnikatele Radima Jančury se FlixBus dlouhodobě snaží vytlačit ostatní dopravce působící na českém trhu. „Podle znaleckých posudků, které si nechal RegioJet vypracovat, a které jsou přílohou žaloby, jezdil Flixbus déle než rok po svém příchodu na trh za ceny, které pokrývají jen 55 procent nákladů,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

FlixBus to odmítá a tvrdí, že nastavuje ceny samostatně a nezávisle na konkurenci. „Konkurence je trhu prospěšná a širší nabídka zákazníkům přináší možnost volby a současně kvalitnější služby nebo výhodnější cenu,“ uvedl jednatel Flixbusu v Česku Pavel Prouza.

FlixBus se naopak obrátil k ÚOHS a žádal prošetření loňských výzev, ve kterých ho konkurenční dopravce opakovaně vyzýval ke změně cen. Podle FlixBusu šlo o výzvy k uzavření protiprávní kartelové dohody.

„Výzvy společností RegioJet a Student Agency k dodržování minimálních cen jízdného, které lze vnímat jako pokus o porušení pravidel hospodářské soutěže, důrazně odmítáme a veřejně se od nich distancujeme,“ uvedl FlixBus. Podle společnosti by podobná dohoda vedla k plošnému navýšení cen jízdného. „Abychom zabezpečili férové konkurenční prostředí a ochránili naše zákazníky, předali jsme veškeré související podklady Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ dodala společnost.


Přečtěte si rozhovor s jedním se zakladatelů Flixbusu:

Nemůžeme za to, že existuje konkurence, říká zakladatel Flixbusu André Schwämmlein


Antimonopolní úřad dnes potvrdil, že podnět od FlixBusu dostal. „Návrhem na dodržování určitých minimálních cen se společnost RegioJet dopustila jednání, které mohlo směřovat k uzavření kartelové dohody,“ oznámil úřad. Avšak tím, že FlixBus návrh odmítl, podle ÚOHS zákon porušen nebyl, přičemž ocenil odmítavé stanovisko německého dopravce. V opačném případě by podle ÚOHS hrozila oběma společnostem pokuta až do deseti procent ročního obratu.

RegioJet označil podnět Flixbusu za nesmysl. „Veškeré výzvy byly Flixbusu podány přes právního zástupce a jednoznačně vyzývaly k zanechání nekalosoutěžního jednání, nikoli ke stanovení určitých cen,“ řekl Ondrůj.

FlixBus dnes nabízí jízdenky například na nejvytíženější české lince mezi Prahou a Brnem ve většině případů za méně než 100 korun. Ceny RegioJetu se pohybují okolo 170 korun.

RegioJet kritizuje FlixBus dlouhodobě, v minulosti byl ale sám obviňován za zneužití dominantního postavení. Žluté autobusy podle rozhodnutí ÚOHS vytlačily v letech 2007 a 2008 z trhu konkurenční společnost Asiana s pomocí podnákladových cen.

Firma FlixBus vznikla v Německu a provozuje vnitrostátní i mezinárodní autobusovou dopravu. První mezinárodní linky v České republice spustila v roce 2015. Nyní působí ve 27 evropských zemích a její evropská síť zahrnuje přibližně 250 tisíc denních spojů do 1700 destinací.

MM25_AI

RegioJet začal provozovat vnitrostátní autobusové linky v Česku od roku 2004, tehdy ještě pod značkou Student Agency. Nyní nabízí desítky vnitrostátních i mezinárodních spojů. Vedle autobusové dopravy provozuje železniční spoje.

Čtěte dále:

Žlutozelená válka na silnici. Jančura si na FlixBus stěžuje v Bruselu a hrozí soudem

Německý FlixBus nabídne přes 100 tisíc nových spojů. V Česku chce být jedničkou

Jančura bojuje s FlixBusem. RegioJet zvažuje rozšíření aktivit v Německu

Konkurence na tuzemských linkách vzroste, FlixBus propojí 17 měst

  • Našli jste v článku chybu?