Menu Zavřít

Souboj kombíků

29. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Když do terénu, tak audi

Hledání kompromisu mezi užitečným kombíkem a terénním vozem vede automobilky k variacím na téma polyfunkční automobil. Český trh nabízí dva představitele tohoto trendu – Audi allroad quattro a Volvo XC 70, donedávna Cross Country. (Konkuruje jim ještě Subaru Legacy Outback, ale japonská firma je známa tím, že s pohonem čtyř kol vyrábí všechny své vozy. O outbacku tak nelze říci, že by šlo o záměrný průnik kombíku do terénu.) Magazín E8 otestoval srovnatelné verze obou značek: Audi allroad 2.5 TDI quattro a Volvo XC-70 D5.

Na ledu jako doma

Hlavní odlišností od běžných kombíků je větší světlá výška a přidaný pohon všech kol. U obou strojů je pohon stálý s viskózní spojkou, která umožňuje variabilní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu podle okamžitých adhezních podmínek. To garantuje maximální trakci na kluzkých, zasněžených nebo zmrzlých vozovkách a na bahně nebo štěrku.
Optimální přenos trakčních sil u audi allroad quattro zaručuje jednak takzvaný samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen, který rozděluje přenášený výkon mezi přední a zadní kola podle okamžitých podmínek, a jednak elektronická uzávěra diferenciálu EDS, která je aktivní až do rychlosti 100 km/h. Vedle pohonu všech čtyř kol je allroad vybaven dvěma dalšími technickými lahůdkami, které zlepšují jeho jízdní vlastnosti především v terénu: čtyřpolohovým pneumatickým zavěšením kol, které dokáže zvětšit světlou výšku vozu, a na přání také redukční převodovkou předřazenou manuální převodovce šestistupňové.
Volvo XC-70 se může pochlubit přepracovanou zadní nápravou a diferenciálem s omezenou svorností, vše doplněné protismykovým systémem TRACS. Mezi další změny na nápravách patří rozšíření rozchodu o šest centimetrů a použití delších pružicích jednotek, aby bylo dosaženo požadované větší světlé výšky.

Audi zdobí odpružení

Při testování v terénu zvládaly oba vozy bez potíží lehčí překážky i kluzký terén. Je zřejmé, že audi má v obtížných podmínkách větší možnosti – řidič může libovolně upravovat výšku podvozku a využívat redukci. S tou se dokáže vyhrabat i z hlubokého bláta, snáze se také sjíždějí prudké kopce. Redukční převodovka Low Range násobí převodové poměry standardu v poměru 1:1,54. Redukované stupně lze přitom řadit při vyšlápnuté spojce při jízdě rychlostí až 30 km/h. stlačením knoflíku na hlavici řadicí páky. Návrat k původním převodovým poměrům je stejně snadný.
Volvo redukci nemá, takže jsme při testování v mezních stavech měli méně možností, jak situaci řešit. Jinak ale XC-70 nezůstává za allroadem příliš pozadu a s nadsázkou lze říci, že projede totéž. Oba automobily mají podobnou světlou výšku (audi 208 mm v maximu, volvo 200 mm) a zvládají překvapivě vysoké nájezdové úhly.

Houpání na silnici

Větší rozdíly mezi oběma stroji jsou vidět na silnici, a to díky pneumatickému odpružení allroadu. Podvozek prostě „posadíte“ do nejnižší ze čtyř poloh a můžete hnát vůz po dálnici elegantněji než posádka vysokého volva. Maximální rozmezí odpružení audi je 6,4 centimetru, které jsou v ostrých zatáčkách hodně znát. Kontrolní systém zavěšení přitom udržuje zvolenou světlou výšku samočinně bez ohledu na zatížení vozu nebo rozložení nákladu. U každého kola je namontované čidlo, které dá pokyn k odpovídajícímu natlakování vzduchových pružin podle zvoleného režimu. Nejnižší poloha je určena pro cestování po dobrých silnicích rychlostmi přes 120 kilometrů za hodinu a snižuje aerodynamický odpor vzduchu, což se příznivě odrazí na spotřebě paliva.
U volva je stálý pohon rovněž elektronicky řízený a zajišťuje potřebnou trakci, ale co naplat, vůz zůstává ve své stálé výšce dvacet centimetrů nad zemí a hlavně v zatáčkách na okresních silnicích se dost houpe. Při jízdě na dálnici se však rozdíl proti audi přece jen trochu stírá.

Diesel? Ovšem, ale turbo!

Oba testované vozy poháněly srovnatelné turbodiesely. U audi agregát 2.5 V6 TDI vycházející z populárního šestiválce, který se od počátku roku 2000 nabízí v modelech Audi A6 a A8; pro použití v modelu Audi allroad quattro jej ale motoráři naladili na vyšší výkon.
Volvo do testu postavilo celohliníkový turbodiesel s objemem 2,4 l přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a poměrně kultivovaným a příkladně utlumeným během. Výkon motoru je sice nižší než u audi, může se zato pochlubit hladšími rozjezdy z nižších otáček – v audi je při nich třeba mnohem víc šlapat na pedál.

Kov proti plastům

Stylisté obou automobilů se pokusili vytvořit dojem jakési svalnatosti karoserie, která má evokovat terénní stroj. U audi jsou výrazným motivem ochranné prvky podvozku umístěné vpředu i na zádi auta vyrobené z ušlechtilé profilové oceli. K celkovému vyznění přispívá i lakování střechy do kontrastního odstínu a standardně montované podélné střešní nosiče.
Volvo má oproti silniční verzi mohutné plastové výplně podběhů a umělou hmotou chráněnou přední masku. Pozornost poutají také střešní lyžiny. Při srovnání této „nadvýbavy“ zase vítězí audi - ušlechtilé kovy jsou přece jen přitažlivější než plasty. Ty se navíc v terénu snadno rozlomí, jak se nám stalo u volva cross country v jednom z předchozích testů. Jeho zadní nárazník při zhoupnutí vozu na polní cestě zavadil o terénní vlnu a praskl. Škoda dvacet tisíc korun.
Vnitřek kabiny se u audi ani u volva zvlášť neliší od běžného kombíku dané řady. U volva překvapí hojné, ale při manipulacích v terénu nepraktické využívání světlých materiálů. To v Audi správně vsadili na tmavší interiér. V kabině volva je rovněž více lacině působících plastů než v případě jeho konkurenta. Švédský automobil má ale jinou přednost: vestavěný telefon.
V oblasti bezpečnosti jsou si obě kombi hodně podobná. Tuhá samonosná karoserie kolem cestujících vytváří pevnou klec, ochranu pasažérů zvyšuje řada airbagů a prvky takzvané aktivní bezpečnosti: ABS a elektronický stabilizační program ESP. Tady má audi allroad quattro další neopomenutelnou výhodu - jeho ESP může řidič manuálně vypnout. To je důležité pro manévrování v terénu, kdy by zásahy elektroniky mohly rušit záměry řidiče.

Audi allroad 2.5 TDI quattro
PLUS: pneumatické odpružení podvozku, redukce Low Range, kvalitnější zpracování doplňků, vypínatelné ESP
MINUS: menší zátah v nižších otáčkách, nepříliš přesné řazení

Volvo XC-70 D5
PLUS: dobrý zátah z nízkých otáček, přesné řazení
MINUS: nelze upravovat výšku podvozku, bez redukce řazení

Audi allroad 2,5 TDI quattro

EBF24

  • zdvihový objem motoru 2496 cm3
  • nejvyšší výkon 132 kW/180 k
  • točivý moment 370 Nm
  • převodovka šestistupňová manuální
  • pohotovostní/maximální celková hmotnost 1790/2420 kg
  • objem zavazadlového prostoru 455/1590 l
  • nejvyšší rychlost 207 km/h
  • zrychlení 0-100 km/hod. 9,5 s
  • průměrná spotřeba 8,9-9 l/100 km
  • cena 1 558 400 Kč

Volvo XC-70 D5

  • zdvihový objem motoru 2401 cm3
  • nejvyšší výkon 120 kW/163 k
  • točivý moment 340 Nm
  • převodovka pětistupňová automatická
  • pohotovostní/maximální celková hmotnost 1630/2210 kg
  • objem zavazadlového prostoru 485/1641 l
  • nejvyšší rychlost 195 km/h
  • zrychlení 0-100 km/hod. 11,5 s
  • průměrná spotřeba 8,5 l/100 km
  • cena 1 500 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).