Zdroje Obamy a Romneyho jsou zhruba vyrovnané. Rozhodne správné nasměrování kampaně a dostatek peněz ve finále
Volební kampani v Americe už neutečete.
Tedy pokud aspoň čas od času zapnete televizi, pustíte rádio a prohlédnete zběžně první stránky novin. Ve státech, kde není předem jasný výsledek hlasování, jako jsou Florida, Virginie nebo Ohio, už je to skoro kruté. Takzvané „swing states“ nebo „battleground
states“ jsou volební propagandou doslova zaplaveny. Reklamním spotům, plakátům, nálepkám na autech nebo údajně nezávislým komentářům vychvalujícím kvality toho „správného“ kandidáta a zatracujícím toho „nesprávného“ se nedá vyhnout. Ledaže byste se zabednili někde v pokoji, četli beletrii, nezapínali počítač s internetem a nevycházeli ani do rezidenčních čtvrtí. I občané totiž rádi deklarují, koho budou volit, patřičnou cedulí se jménem a někdy i podobiznou svého kandidáta.
Kampaň prezidenta Baracka Obamy i jeho republikánského vyzyvatele Mitta Romneyho prostě běží na plné obrátky. Samozřejmě to také něco stojí. Když se sečtou všechny výdaje na jejich podporu, výsledná částka vysoko přesáhne miliardu dolarů. Co se nákladů týče, letošní prezidentská kampaň už teď překonala všechny předchozí.
Bez omezení Kola prezidentské kampaně letos roztáčejí peníze ze čtyř hlavních zdrojů. V prvé řadě jsou to samotní kandidáti, kteří oslovují přímo sponzory, ať už prostřednictvím internetu nebo na zvláštních vystoupeních. Často jsou to večeře pro úspěšné a bohaté občany ochotné utratit nějakou tu tisícovku nebo i desetitisícovku za fotografii a krátkou konverzaci s prominentním politikem. V tomhle ohledu zatím výrazně vede Obama. Do konce srpna vybral 432 milionů dolarů, jeho republikánský vyzyvatel 274 milionů.
Z toho by se mohlo zdát, že je na tom Barack Obama o hodně lépe. Jenže oba soupeře podporují pochopitelně také jejich strany a jejich národní vedení. To republikánské dostalo na prezidentskou kampaň 283 milionů, demokratické přesně o 50 milionů méně. Obrázek se ještě víc změní, když se k tomu připočte třetí zdroj: příspěvky politických akčních výborů, tolik diskutovaných „super PACs“. Oficiálně nezávislé organizace mohou podporovat toho či onoho kandidáta a na rozdíl od nich mohou přijímat finanční příspěvky v neomezené výši. „Super PACs“ jako Restore Our Future nebo American Crossroads a další tak na podporu republikánského kandidáta vybraly 145 milionů dolarů. Demokraté sice tenhle zdroj také využívají, ale s podstatně menším úspěchem: pro Baracka Obamu získali 44 milionů dolarů.
Čtvrtým pramenem financí jsou zájmové skupiny, které nemusejí deklarovat své příjmy Federální volební komisi. Stejně jako v případě politických akčních výborů umožnil jejich zapojení do kampaně Nejvyšší soud, když v roce 2010 rozhodl, že občané i korporace mají právo vydávat na politickou reklamu neomezené prostředky. Kolik peněz takové organizace dostaly a zaplatily, nikdo přesně neví.
Zdrojem, který prakticky ztratil v prezidentské volbě význam, jsou federální příspěvky ve výši několika desítek milionů. Kandidát, který je přijme, totiž musí omezit výdaje na kampaň. Tím se nechtěl nechat svazovat už George Bush mladší a jako první demokrat ani Barack Obama v roce 2008. Musel sice zrušit předchozí slib, že udrží náklady kampaně v rozumných mezích. Zato na ni ale mohl vynaložit skoro 800 milionů dolarů. Letos to bude podle očekávání ještě výrazně víc.
oBAmA To RozToČIL Washingtonský Institut pro volební finance uvádí, že Obama a demokraté „vedou“ v pomyslné soutěži o peníze nad republikány v poměru 763 : 669 milionům dolarů. List Washington Post nicméně odhaduje, že Obama, Demokratická strana a její příznivci na kampaň získaly do konce srpna celkem 779 milionů dolarů, Romney a republikáni 784 milionů. Existují i mírně odlišné odhady, což svědčí o tom, že není tak úplně snadné udělat si naprosto přesný obrázek. Většina pozorovatelů a analýz se ale shoduje v tom, že oba kandidáti a jejich stoupenci získali do konce srpna zhruba stejné prostředky. Horečné shánění dalších financí přitom pokračuje a není vyloučené, že letos poprvé jeden nebo dokonce oba kandidáti získají prostředky přesahující miliardu.
Peněz je tedy dost. Problém pro Obamu ale může být v tom, že už stačil utratit o hodně víc než soupeř. Prezidentova kampaň měla na účtech začátkem září k dispozici 122 milionů dolarů, Romney měl po ruce 169 milionů. Rozdíl se může v posledních hektických týdnech před volbami dál zvětšovat, a demokratům tak hrozí, že jim v klíčovém období budou scházet prostředky.
Oba kandidáti utrácejí zdaleka nejvíc za reklamy a nákup mediálního prostoru. Vyplývá to naprosto jednoznačně z jejich měsíčních povinných a podrobných zpráv pro federální volební komisi. Washington Post spočítal, že obě kampaně zatím za reklamu zaplatily shodně 47 procent ze všech vynaložených peněz. Tedy necelých 400 milionů dolarů. Romney navíc investuje víc než Obama do přímé inzerce zasílané poštou (necelých 103, respektive 73 milionů). Demokratický kandidát pro změnu utratil víc než dvojnásobek toho, co republikáni, za platy zaměstnanců své kampaně (84 milionů oproti Romneyho necelým 41 milionům).
nADŠení oPADLo Za každým příspěvkem stojí samozřejmě konkrétní osoba nebo organizace. A ti bohatší mají, asi ne moc překvapivě, tendenci podporovat republikána Romneyho. Tak třeba miliardář a hazardní magnát Sheldon Adelson s manželkou věnovali na jeho podporu 40 milionů dolarů.
Pět dalších jednotlivců, kteří dali na kampaň nejvíc, podpořilo také Romneyho. Ani jeden z nich neposlal částku nižší než 3,5 milionu.
Sponzoři Baracka Obamy jsou skromnější.
Necelé tři miliony mu dala odborová organizace SEIU (Service Employees International United) zastupující zaměstnance ve službách. Filmový producent Jeff rey Katzenberg přispěl něco přes dva miliony a podobnými částkami vypomohli jiní bohatí liberálové. Například finančník George Soros nebo herec Morgan Freeman, kteří připsali na účet „super PACs“ podporujících Baracka Obamu dohromady dva miliony dolarů. Chování sponzorů naznačuje obecný trend, který Obamovi výrazně pomohl ve volbách před čtyřmi lety: i teď mu přispívá víc stoupenců po menších částkách, jejichž konečný součet ale převyšuje to, co dostává jeho republikánský soupeř od sice štědřejších ale méně početných sponzorů.
Jenže Obamův problém je v tom, že nadšení jeho stoupenců už není zdaleka tak silné jako v roce 2008. Dokáže sice pořád nadchnout relativně chudší voliče a přimět je k tomu, aby sáhli po kreditní kartě a poslali mu několik desítek dolarů. Už jich ale zdaleka není tolik, jako při minulých volbách. Tenkrát Barack Obama dokázal získat na kampaň podstatně víc finančních prostředků než jeho tehdejší soupeř John McCain. Viděno čistě matematickým pohledem, stál Obamu v roce 2008 každý hlas v jeho prospěch skoro dvakrát tolik co republikána McCaina.
Letos jsou finanční síly obou kandidátů v podstatě vyrovnané. Pokud by platilo stejně jako před čtyřmi lety, že Obama potřebuje na jeden hlas ve svůj prospěch v průměru dvakrát tolik než jeho republikánský sok, byl by na tom demokratický prezident hodně špatně. Jenže ono to tak jednoduché není.
HLAVnĚ DoBŘe zACíLIT Na první pohled dokážou týmy obou prezidentských kandidátů ovlivnit zhruba stejné procento voličů. Průzkumy z poslední doby dávají sice mírný náskok Obamovi, ale ne takový, který by se nedal buď přičíst statistické chybě, nebo zvrátit v nadcházejících televizních debatách. Navíc v americkém volebním systému plošné průzkumy vypovídají o možném výsledku volby ještě míň než ve většině jiných demokratických zemí. Jde o to, že hlasování není přímé. Voliči v jednotlivých státech volí 538 volitelů, kteří o prezidentovi rozhodují. Podstatné není získat ani tak prostou většinu odevzdaných hlasů. Důležitější je vítězství v dostatečném počtu států, které mají vysoký počet volitelů.
Někdy se zapomíná na okolnosti neúspěchu demokratického kandidáta Ala Gorea v roce 2000. Hořkost porážky spočívala nejen ve zpackaném hlasování na Floridě, jež vedlo k právním tahanicím ukončeným až Nejvyšším soudem, ale i v tom, že Gore dostal od samotných voličů o několik set tisíc hlasů víc než George Bush. Ten ovšem získal po soudním potvrzení sporných výsledků na Floridě na svou stranu 271 volitelů, zatímco Gore jen 266. Tím bylo rozhodnuto. Jinými slovy: mnohem vyšší naději na celkové vítězství bude mít ten kandidát, jehož lidé dokážou lépe usměrnit tok financí do reklamy a přesvědčovacího úsilí do klíčových států. Zatímco Mitt Romney zaostává v celkové podpoře voličů jen o pár procentních bodů, v počtu volitelů vypadá obrázek podstatně jinak. Obama by jich měl na své straně podle nedávných průzkumů asi 265, Romney zatím jen zhruba 190. Přes 80 hlasů volitelů visí obrazně řečeno ve vzduchu. To, zdá se, vypovídá, o lepším zaměření demokratické kampaně, její schopnosti soustředit síly a prostředky tam, kde je to třeba. Klíčové ovšem bude, jestli Obama dokáže vyburcovat své příznivce natolik, aby k volbám opravdu přišli. Jeho zastánci jsou, jak už bylo zmíněno, podstatně vlažnější než před čtyřmi lety. Jejich nechuť jít k urnám by mohla být pro prezidenta osudná. Romney má v tuto chvíli do posledních týdnů kampaně víc finančních prostředků, a může proto nepříznivý poměr sil zvrátit. Jak už to u politických kampaních bývá, bez peněz to nejde, ale vítězství zaručit nemohou.
Podpora prezidentských
kandidátů
Souhrn posledních průzkumů (v %)
OBAMA ROMNEY Neví/kandidát jiný
Rasmussen 30. 9. Tracking, 48 46 6
Fox 24.–News, 26. 9. 48 43 9
Gallup 22.–28. Tracking, 9 50 44 6
Bloomberg, 21.–24. 9. 49 43 9
Politico/GWU/
Battleground, 50 47 3
16.–20. 9
42 USA Obama musí vyburcovat své příznivce, aby přišli k volbám. Mitt Romney má do posledních týdnů kampaně víc finančních prostředků a může zvrátit nepříznivý poměr sil
46 Německo Německá sociální demokracie začala s předvolební kampaní v ročním předstihu. Její kandidát na post kancléře vytáhl na banky
50 Čína Miliardáři v nejlidnatější zemi světa pocítili zvolnění hospodářského tempa i na svých účtech. S ohlédnutím pár let dozadu si ale nevedou vůbec špatně Kolik ještě přiteče Stav financí prezidentských kandidátů k 31. 8. 2012 (v mil. USD)
DNC – Democratic National Committee, Národní výbor demokratické strany RNC – Republican National Committee, Národní výbor republikánské strany pramen: Campaign Finance Institute, Washington, DC
Graf
Obamův náskok Pravděpodobný zisk hlasů volitelů – analýza serveru Real Clear Politics na základě průzkumů a tendencí voličů v jednotlivých státech
Pro Obamu 265
Nejistých 82
Pro Romneyho 191
pramen: http://www.realclearpolitics.com
O autorovi| Vít Pohanka, Český rozhlas, Washington