Již po jedenácté se letos v České republice koná soutěž Pojišťovna roku. O nejlepší pojišťovně za rok 2010 v pěti kategoriích rozhoduje několik set tuzemských pojišťovacích makléřů. V kategorii životního pojištění letos mohou poprvé hlasovat také pojišťovací zprostředkovatelé. Organizátoři nyní oznámili nominace.
Foto: Jakub Stadler
Orientovat se na českém pojistném trhu není pro většinu lidí zrovna jednoduché. Tedy pokud nepracují přímo v tomto segmentu. V Česku totiž působí zhruba padesátka pojišťovacích domů. Kdo si tak potřebuje sjednat životní či neživotní pojistku, nemá to snadné. Porovnat nabídku tolika pojišťoven bývá pro běžného člověka někdy téměř nemožné.
Klientům pojišťoven v tom mohou být nápomocny populární online srovnávače pojištění a rovněž různé profesní ankety. Nejstarší v Česku je v tomto ohledu žebříček, který od roku 2000 sestavují na základě svých odborných zkušeností přímo sami pojišťovací makléři. Pro daleko složitější pojištění podnikatelů navíc žádné jednoduché srovnávače neexistují a odborné poradenství makléře je při návrhu pojištění pro klienta prakticky nezastupitelné.
Toto odborné soutěžní klání se jmenuje Pojišťovna roku a letos se koná z iniciativy Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) již 11. sezonu. Záštitu nad letošním ročníkem soutěže, respektive exkluzivní ankety pojišťovacích makléřů, převzal stejně jako vloni Miroslav Singer, letos však již v roli guvernéra České národní banky (ČNB).
Soutěžících je již tradičně mnoho. „Do anketních formulářů jsou pokaždé zařazovány pojišťovny se sídlem v Česku včetně těch, které zde v roce 2010 měly organizační složku a spolupracují s pojišťovacími makléři a agenty. Jako vodítko nám slouží seznamy centrální banky České republiky,“ upřesňují zástupci pořádající AČPM.
Letos jen pět kategorií
V roce 2009 hlasovali pojišťovací makléři v této soutěži ještě ve dvou hlavních kategoriích – Pojišťovna roku v kategorii Neživotní pojištění a Životní pojištění a současně pak i v pěti dílčích kategoriích a dalších dvou vedlejších kategoriích – Specializovaný pojistitel a Pojistný produkt v neživotním pojištění. Pro letošní soutěž za rok 2010 se však struktura kategorií proměnila. Soutěžní kategorie 11. ročníku se zúžily pouze na pětici těch nejdůležitějších.
„Zrušili jsme kategorii Pojistný produkt roku, neboť nás k tomu vedly dva základní důvody: Jednak jsou takto produkty hodnoceny v rámci soutěže s názvem Zlatá koruna, a hlavně pak pojišťovací makléř není jen pouhým distributorem produktů jako pojišťovací agent. Zatímco agent zpravidla nabízí a prodává pouze hotové, standardní pojistné produkty jedné nebo několika málo pojišťoven, u makléře to je jinak. Makléř je velmi často jejich tvůrcem – neboť na základě analýzy pojistných potřeb svého (v 90 procentech korporátního) klienta navrhuje pojišťovně takové pojištění, které je šité na míru danému klientovi,“ říká Zdeňka Indruchová, výkonná ředitelka AČPM. Za rok 2010 budou tedy makléři volit vítěze v těchto pěti kategoriích: Pojištění průmyslu a podnikatelů, Autopojištění, Pojištění občanů, životní pojištění a Specializované pojištění.
Nominace pro rok 2010
(uvedeno pět kategorií, abecední řazení nominovaných)
Pojištění průmyslu a podnikatelů
ALLIANZ, ČPP, GENERALI, CHARTIS EUROPE, KOOPERATIVA,
Pojištění občanů
ALLIANZ, ČPP, GENERALI, KOOPERATIVA, UNIQA
Autopojištění
ALLIANZ, ČPP, GENERALI, KOOPERATIVA, UNIQA
Životní pojištění
ALLIANZ, ČPP, KOOPERATIVA, POJIšŤOVNA ČESKÉ SPOŘITELNY, UNIQA
Specializované pojištění
ATRADIUS Credit Insurance, EVROPSKÁ CESTOVNÍ POJIšŤOVNA, EULER HERMES ČESCOB, KUPEG úvěrová pojišťovna, Pojišťovna VZP
Zdroj: AČPM Nominace zahrnuje tradiční i méně známá jména Na „medailové umístění“ byla letos v soutěži nominována pro jednotlivé kategorie vždy pětice pojistitelů. Například pro kategorii Pojištění občanů i Autopojištění se v soutěži utkají ty nejvýznamnější tuzemské pojišťovny vyjma největšího hráče na trhu – České pojišťovny. O vítězi se bude rozhodovat tedy (v abecedním pořadí) mezi pojišťovnou Allianz, Českou podnikatelskou pojišťovnou (ČPP), Generali Pojišťovnou, Kooperativa pojišťovnou a pojišťovnou Uniqa. Podobnou pětici tvoří nominované pojišťovny také pro kategorii životního pojištění s tím, že namísto Generali je tentokráte nominována Pojišťovna České spořitelny, která ostatně v této kategorii získala vloni prvenství. O přední místa v kategorii Specializovaný pojistitel za rok 2010 se bude rozhodovat mezi pojišťovnami velmi odlišných zaměření. Mezi nominovanými jsou běžným klientům méně známá jména jako Atradius Credit Insurance, Euler Hermes Čescob, KUPEG úvěrová pojišťovna, ale i Pojišťovna VZP a specialista na cestovní pojistky Evropská cestovní pojišťovna. V kategorii Pojištění průmyslu a podnikatelů se vedle klasických hráčů na trhu, jako je Allianz, Kooperativa a ČPP, utká o medailové pozice také Generali a CHARTIS EUROPE S.A. Nejlepší pojistitelé roku 2010 ze zhruba padesátky tuzemských pojišťoven budou vyhlášeni již 10. května. Soutěž hodnotí kvalitu služeb, ne reklamní image Vedle uvedených soutěžních kategorií se bude již tradičně předávat také ocenění Osobnost pojistného trhu za mimořádný přínos v oblasti pojišťovnictví. V předchozích ročnících toto ocenění získal například Luděk Menčík (2003), Petr Pavlík (2005), Vladimír Mráz (2007), Marek Venuta (2008) a František Stach (2009). „Cílem ankety je přinést odbornou alternativu k řadě spotřebitelských žebříčků, které více než parametry nabídky a skutečnou úroveň servisu jednotlivých pojišťoven hodnotí spíše jejich popularitu tvořenou především reklamou. Na rozdíl od takovýchto soutěží, jež se navíc zrodily nepoměrně později než anketa AČPM, je náš „sbor hodnotitelů“ složen výhradně ze specialistů, kteří každodenně přicházejí do styku s mnoha pojišťovnami a neustále je porovnávají z různých aspektů. To vyplývá nejen z podstaty a charakteru profese pojišťovacího makléře, ale i ze zákona: Ten jim mimo jiné ukládá provádět srovnávací analýzu dostatečného množství pojistných produktů nabízených na trhu,“ vysvětluje Indruchová z AČPM. Hodnocení profesionálních makléřů tudíž podle Indruchové vychází z podrobné konkrétní znalosti jednotlivých produktů a osobních zkušeností s kvalitou poskytovaných služeb každého z pojistitelů. Díky tomuto si soutěž také v uplynulých letech vydobyla vysokou prestiž mezi pojistiteli i pojištěnci. Novinky? Hlasování online a více hlasujících Už od vzniku soutěže Pojišťovna roku usiluje AČPM jako vyhlašovatel a pořadatel o to, aby se hlasování aktivně zúčastnil co největší počet makléřů. Anketa tudíž není omezena pouze na členy asociace AČPM. Zúčastnit se jí může každý makléř, který je registrovaný u ČNB. A jejich počet se každým rokem zvyšuje. „K poslednímu dni loňského roku bylo u ČNB například zaregistrováno 761 pojišťovacích makléřů,“ potvrzuje Tomáš Zimmermann z tiskového oddělení ČNB. Zastoupení co největšího počtu makléřů v hlasování je důležité podle Indruchové hlavně proto, aby výsledky byly co nejvíce reprezentativní, objektivní a statisticky cenné. Letos soutěž zaznamenala změnu ve způsobu hlasování hodnotitelů. Například v kategorii Životního pojištění letos poprvé mohou hlasovat vedle pojišťovacích makléřů i ostatní registrovaní pojišťovací zprostředkovatelé . A poprvé se celé hlasování odehrává v elektronické podobě. Na webových stránkách soutěže www.pojistovnaroku.cz, které byly spuštěné rovněž s odstartováním 11. ročníku, mohou všichni registrovaní makléři nově hlasovat prostřednictvím elektronických formulářů. To by mělo podle pořádající AČPM zajistit snazší zpracování výsledků a poskytnout i větší komfort samotným hodnotitelům. špička je stabilní**
Loňské výsledky byly podle vyjádření expertů pojistného trhu stabilizované. Na špičce tak v jednotlivých kategoriích soutěže podle předsedy AČPM Zdeňka Voharčíka nedošlo k žádným převratným změnám vyjma skokana roku – AGRA pojišťovny, jediného specialisty na zemědělské pojištění na českém trhu. AGRA vloni získala druhé místo v kategorii specializovaných pojistitelů. V hlavních kategoriích si ale vítězové obhájili prvenství z předchozího ročníku. Pojišťovnou roku 2009 v Neživotním pojištění se znovu stala pojišťovna Kooperativa, v kategorii životního pojištění pak zvítězila Pojišťovna České spořitelny. První příčku v kategorii Specializovaných pojistitelů obsadila opakovaně Evropská cestovní pojišťovna. Za nejlepší pojistný produkt v Neživotním pojištění hlasující makléři označili Pojištění podnikatelů TREND od pojišťovny Kooperativa.
„Letos je však boj pojistitelů urputnější než v předchozích letech, neboť zmizely vedlejší kategorie, kde se mohli dříve jednotliví pojistitelé umístit. Do 11. ročníku tak museli všichni vyvinout podstatně větší úsilí než kdy jindy,“ říká Indruchová z AČPM a dodává: „Pojistitelé museli například zlepšit spolupráci s jednotlivými pojišťovacími makléři, snažit se vycházet jim více vstříc a být pro pojišťovací makléře opravdovými partnery. To tedy ve skutečnosti znamená pomáhat jim nejen s procesem likvidace, ale třeba i s návrhy pojistných produktů přímo podle potřeb především korporátních klientů.“
Povědomí o významu profese pojišťovacích makléřů se i v Česku začíná pomalu měnit, a to nejen mezi pojistiteli, ale i mezi klienty. Dokazuje to i nedávný průzkum provedený pro AČPM agenturou IPSOS Tambor, podle něhož využívá služby pojišťovacích makléřů již 56 procent všech firem. „Dobrý makléř by totiž měl pro klienta být něco jako dobrý advokát,“ říká Indruchová. Měl by podle ní svému klientovi dokázat vždy poskytnout kvalitní servis. Například poradit mu, jak naložit s pojistkami i ve složitějších životních situacích či v době větších finančních ztrát nebo dokonce finanční krize. Měl by být nejen stoprocentně obeznámený s možnostmi pojistných produktů, ale měl by být i takovým zachráncem hodnot pro klienta.