VSTUP GOOGLE NA ČESKÝ TRH Po mnoha měsících poklidnějšího vývoje se tuzemské portály opět předhánějí novinkami. Důvodem je i očekávaná expanze Google na český trh. Internetový vyhledávač Google razantně vstoupí i na český trh. Tuzemští uživatelé sice samozřejmě mohou vyhledávač používat už dávno, ale šlo vlastně jen o překlad mezinárodní verze.
VSTUP GOOGLE NA ČESKÝ TRH Po mnoha měsících poklidnějšího vývoje se tuzemské portály opět předhánějí novinkami. Důvodem je i očekávaná expanze Google na český trh.
Internetový vyhledávač Google razantně vstoupí i na český trh. Tuzemští uživatelé sice samozřejmě mohou vyhledávač používat už dávno, ale šlo vlastně jen o překlad mezinárodní verze. Nyní Google zřizuje v Česku vlastní pobočku, zaměřenou na lokalizaci řady dalších služeb. Firma chce nabídnout v češtině například programy Picassa, Gmail nebo Google Desktop 4.0. Podle odborníků zřejmě přijde i s mapami, aplikacemi na podporu elektronického obchodu a mobilními aplikacemi. Od „pouhého“ vyhledávače by tak Google mohl díky rozšíření služeb začít konkurovat portálům i v nabídce dalšího obsahu.
Výraznějšímu vstupu Google pomohlo i získání domény google.cz od původního držitele; firma se s ním letos dohodla na mimosoudním převodu. Google nyní v Česku vybírá zaměstnance, zejména na místa programátorů a obchodních zástupců. Pobočce má šéfovat bývalá marketingová šéfka Microsoftu pro střední a východní Evropu Táňa le Moigneová.
HROZBA PRO SEZNAM? Hlavním motorem změn a novinek na českém internetu má být v nejbližší době právě konkurenční boj Seznamu. cz a Google. První z jmenovaných nedávno mimo jiné doplnil funkce svých mapových služeb a představil službu Encyklopedie či Kinománie. „Seznam je jediný český portál s reálnou šancí konkurovat Google jako vyhledávači. Ostatní portály, jako je Centrum či Atlas, se pravděpodobně postupně posunou do pozice velmi podobné iDnes - tedy hodně obsahu, přidaných služeb a zpravodajství,“ domnívá se ředitel internetové reklamní agentury Ataxo Pavel Doležal. Český trh je podle Doležala pro Google zajímavý, protože na něm nemá jasnou dominanci, jako je tomu jinde ve světě. Česká republika je přitom v rámci regionu ekonomicky vyspělá, má šikovné programátory a je v ní velké množství firem se zájmem inzerovat na internetu. Příjmy z internetové reklamy, které jsou závislé na tom, kolik uživatelů klikne na daný odkaz, letos podle Doležala porostou o několik set procent. Důvodem je marketingová podpora, kterou pro tento typ reklamy chystají právě Google a Seznam. Podle Doležala je v současnosti v tuzemsku 80 tisíc až 150 tisíc firem, které jsou ochotny investovat do internetové reklamy od čtyř tisíc do čtyřiceti tisíc korun ročně. Nyní jich na internetu inzeruje kolem 30 procent. Na českém internetu každý měsíc surfuje 4,4 milionu uživatelů, uživatelů přímo z České republiky je podle průzkumů zhruba o milion méně. ZBROJÍ I DALŠÍ**
Pořadí tuzemských portálů se už řadu let nemění. Jasnou jedničkou s přibližně 3,5 milionu unikátních uživatelů měsíčně zůstává Seznam. Dvojkou je Centrum s přibližně 2,1 milionu, návštěvnost Atlasu se pohybuje kolem 1,5 milionu uživatelů měsíčně.
Centrum i Atlas v září představily novou podobu své úvodní stránky. Lákají také na nové služby. Centrum si pozornost čtenářů udržuje hlavně spoluprací s televizními realityshow či budováním vlastního obsahu, zejména zpravodajského serveru Aktuálně.cz. V září portál spustil vyhledávání v mapách přes mobilní telefon. Podobně jako jeho menší konkurent začal nabízet také jízdní řády IDOS. Další novinky představí tento týden.
Změny uvedla na začátku září i trojka mezi tuzemskými portály, Atlas.cz. „Do roku 2008 se chceme stát dvojkou na českém internetu za portálem Seznam a předhonit tak konkurenční Centrum.cz,“ říká generální ředitel Atlasu David Duroň. Vedle jízdních řádů IDOS, které na Atlasu už několik měsíců hostují, chce firma zabodovat také českou verzí komunikačního programu ICQ. Duroň se pochlubil, že Atlas zaznamenal vloni poprvé ve své historii provozní zisk.