Fungovaly pouze supermarkety, příruční
obchody s potravinami obdoba našeho smíšeného zboží, hobby obchody.
Restaurace a kavárny byly otevřené pouze pro „výdej domů“, otevřené zůstaly
benzínové stanice a lékárny. Zákazníci se rychle přeorientovali na využití
e-shopů. Potravinářské řetězce nestačily řešit dodávky domů, a tak je omezily
pro osoby nemocné v izolaci – týkalo se například australského řetězce
Coles a Woolworth.
Firmy zaměřené na zákaznický servis fungovaly
omezeně. Městská doprava byla v provozu. Např. v některých business
centrech byla vydána speciální nařízení, kdy ve výtahu mohl jet pouze jeden
člověk a v kanceláři mohl být omezený počet lidí, aby se dosáhlo jedné
osoby na čtyři metry čtvereční. V obchodech byly vyznačeny páskami
1,5metrové odstupy, které nakupující museli dodržovat, což bylo uplatněno i
v případě výdaje jídel u okének restaurací či kaváren.
Pláže byly zpočátku zavřené, od poloviny
dubna se některé pláže otevřely s tím, že bylo možné se vykoupat, nesmělo
se slunit, ležet na pláži a muselo se co nejdříve po vykoupání odejít. Většina
Australanů v rámci restrikcí vydaných vládou pracovala z domova.
Čeští vývozci sice mohli exportovat,
docházelo však ke zdržení zakázek. „V obou regionech včetně Nového Zélandu
budou mít evropské firmy větší příležitosti, než tomu bylo doposud. Vychází to
ze ztracené důvěry namířené k Číně. Velkým potenciálem pro české firmy
zůstávají technologie zaměřené na obnovitelné zdroje energie, vychází to
z faktu, že energetická spotřeba je krytá ze 76 procent z uhlí, 10 procent
z vody, sedm procent zemním plynym. Projekty na podporu energie
z obnovitelných jsou stále podporované vládou, zajímavé inovativní
technologie, vyplnění mezer na trhu niche produkty,“ popisuje aktuální situaci
ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade pro Austrálii a Nový Zéland.
V teritoriu působí v sektorech B2B
a HORECA česko-australská společnost JM Style Pty Ltd. A takto popisuje celou
situaci její majitel Jozef Maťko: „V našem byznys modelu je současná situace na
trhu v Austrálii a na Novým Zélandu bohužel velmi podobná jako v Česku. Globální
i lokální výrobci piva, kterým dodáváme brandované a cejchované pivní sklo, se potýkali
se stejnými problémy jako výrobci piva v Čechách. Neměli komu prodávat
pivo v sudech a zároveň naše pivní sklo.
Celý segment HORECA byl vládou uzavřen. Alternativní záchranou pro
výrobce byl prodej piva v Retail segmentu, a to ve skleněných lahvích, plechovkách
anebo v nevratných plastových nádobách. Někteří se snažili jít cestou prodeje v
dárkových skleněných 2L Growlers.
Když však opomeneme aktuální situaci a budeme
očekávat rychlý návrat do ,starých
kolejí‘, musím říct, že tyhle
pacifické trhy jsou specifické, ale zároveň hodně zajímavé pro české výrobce.
Chtěl jsem představit náš model v B2B segmentu s výrobci piva, ale současně
jsem chtěl poukázat na zajímavé možnosti v HORECA segmentu. Na trhu pracujeme s
několika zajímavými globálními hotelovými řetězci jako Hyatt, Hyatte Regency
nebo Sofitel. Jsme dodavateli do různých lokálních restauračních síti jako
Bavarian beer, Tap House, RSL clubs atd. Nedávno jsme začali zastupovat české
značky jako G.Benedikt, Bohemia Crystalite, Sahm Gastro v tomto segmentu a
pevné věřím že po stabilizaci situace budou s vývojem prodeje spokojeni.
V ,Horeca
Pacifik‘ jsou v tomto segmentu opravdu
obrovské možnosti pro výrobce, kteří ,opravdu
chtějí a nebojí se‘, zároveň však musím podotknout,
že cesta to není jednoduchá a rychlá, je důležité mít spolehlivého i zkušeného
distributora. S tím může pomoci CzechTrade.
Na závěr souhlasím s Alici a také si myslím, že
novou výhodou a exportní příležitosti pro české výrobky jsou pravě ,ochlazené vztahy‘ mezi čínskými výrobci a
australskými dovozci kvůli covid-19.
Čeští výrobci, kteří měli v minulosti
problémy pravé s čínskou cenovou konkurencí, by měli přehodnotit svůj názor na australský
a novozélandský trh.“