V Británii je Budweiser Budvar dlouhodobě nejprodávanějším českým ležákem. I na ostrovním trhu však vede budějovický pivovar nekonečnou právní bitvu s Američany, kteří si také značku Budweiser nárokují. V Británii zatím soud rozhodl šalamounsky – značku smějí používat oba koncerny.
První doložený vývoz piva z českobudějovického pivovaru Budvar do Británie proběhl už před osmdesáti lety, v roce 1935. Vývoz byl pak přerušen jen jednou, a to 2. světovou válkou. Znovu byl obnoven v roce 1948 a od té doby probíhá nepřetržitě. „Naše značka si během let získala velkou popularitu, prestiž a známost. Svědčí o tom například i to, že podle údajů Českého svazu pivovarů se naše pivo na celkovém importu piva z České republiky do Británie podílelo loni z 38 procent,“ uvádí mluvčí státního podniku Budějovický Budvar Petr Samec.
V loňském roce vyvezl Budvar na ostrovy 77 tisíc hektolitrů piva. Drtivou část objemu tvořil světlý ležák Budweiser Budvar, ale míří tam i tmavý ležák a speciální pivo Bud.
Zase ten Anheuser Bush
O užívání názvu Budweiser a registraci jeho ochranné známky musel ovšem Budějovický Budvar ve Velké Británii, stejně jako v desítkách dalších zemích, tvrdě bojovat s americkým výrobcem piva Anheuser Bush.
První zásadní spor byl veden mezi oběma společnostmi o užívání pojmu Budweiser na anglickém trhu. Spor skončil v roce 1984 rozhodnutím soudu, že vzhledem k dlouholeté etablaci obou společností na trhu mohou pojem Budweiser užívat obě souběžně. Další spor – o registraci ochranné známky Budweiser – skončil roku 2000 šalamounským rozhodnutím, že ochrannou známku si mohou zaregistrovat obě společnosti. „Došlo tak k neobvyklé situaci, kdy je shodná známka zaregistrována dvěma subjektům,“ upozorňuje mluvčí českobudějovického pivovaru. Americký výrobce se nevzdal, využil Směrnice EU o ochranných známkách a s poukazem na ustanovení, že majitel starší ochranné známky (starší znamená, že byla přihlášena dřív než ochranná známka českého výrobce) může ve lhůtě pěti let od registrace požádat o výmaz mladší ochranné známky, protože pro něj svědčí prioritní právo.
Anheuser Bush v poslední den pětileté lhůty v roce 2005 podal návrh na výmaz české ochranné známky Budweiser v Anglii. Spor se dostal až před Evropský soudní dvůr, který loni v září rozhodl, že souběžné poctivé a dlouhodobé užívání obou dotyčných totožných ochranných známek není schopné zasáhnout do práv starší ochranné známky Anheuser Bush, a proto není na místě prohlásit za neplatnou pozdější ochranou známku Budweiser zapsanou ve prospěch Budějovického Budvaru. Nyní český výrobce čeká na rozhodnutí anglického soudu, jenž bude rozhodovat na základě rozhodnutí Evropského soudního dvora.
Budvar nabídl Britům „kroužkované pivo“
Ale v posledních letech není situace na britském pivním trhu příznivá. „Od roku 2005 konzumace piva neustále klesá a během šesti let se snížila o 21 procent. Jen loni poklesla celková spotřeba piva o 3,5 procenta a o stejný objem se snížily i naše prodeje,“ přiznává Samec. Dlouhodobý pokles spotřeby piva podle něj úzce souvisí s ekonomickou situací na britském trhu. V době ekonomické nejistoty lidé šetří, výrazně omezili konzumaci v restauracích a snížili i nákupy lahvového piva.
„Dalším negativním faktorem pro prodej piva v Británii je velmi vysoká spotřební daň, která u našeho piva činí téměř 100 liber na hektolitr, tedy asi půl libry na půllitr. Ta poptávku po pivu snižuje,“ podotýká mluvčí. Proto Budvar očekává, že pokles spotřeby piva v Británii bude velmi pravděpodobně pokračovat i letos. „Za úspěch budeme považovat udržení objemů na loňské úrovni. Hlavní potenciál pro nás je v segmentu maloobchod – pro něj připravujeme několik novinek, které se objeví v nejbližších měsících. Pro prodej v restauracích jsme letošní novinku již nasadili – jedná se o naši specialitu, čepované „kroužkované“ pivo,“ uvádí Petr Samec.
Toto pivo obsahuje živé kvasinky a kvůli tomu má velmi krátkou dobu spotřeby – pouze jeden měsíc. Při jeho dodávkách jsou stanovena velmi přísná pravidla jak pro transport, tak skladování v restauraci. Proto Budvar kroužkované pivo dodává pouze do vybraných restaurací, které dokážou tato pravidla dodržovat. „Prodej tohoto produktu se zatím vyvíjí slibně a dokážeme ho prodávat za vyšší cenu, než jakou má náš světlý ležák Budweiser Budvar,“ dodává Samec.