ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO Plánované zavedení elektronického mýta na českých dálnicích a rychlostních komunikacích od 1. ledna je opět ohroženo. Krajský soud v Brně totiž dočasně zakázal výstavbu mýtných bran. Výstavba bran pro výběr elektronického mýtného na českých dálnicích se dočasně zastavila.
ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO
Plánované zavedení elektronického mýta na českých dálnicích a rychlostních komunikacích od 1. ledna je opět ohroženo. Krajský soud v Brně totiž dočasně zakázal výstavbu mýtných bran. Výstavba bran pro výběr elektronického mýtného na českých dálnicích se dočasně zastavila. Ministr dopravy Aleš Řebíček na základě verdiktu Krajského soudu v Brně nařídil společnosti Kapsch přerušit veškeré stavební práce. Soud o takový verdikt požádala konkurenční firma Autostrade, která neuspěla v loňském tendru ministerstva dopravy. Zákaz bude trvat nejméně do 17. října, kdy se má soud zakázkou zabývat. Mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková tvrdí, že se soud nezabývá postupem ministerstva při výběru dodavatele, ale kroky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten totiž opakovaně neuznal námitky vyloučených firem Autostrade a Mytia a potvrdil přidělení zakázky firmě Kapsch, která přitom v tendru nabídla až třetí nejnižší cenu. Rozhodnutí poté u soudu Autostrade napadla. STAVĚT SE PRÝ BUDE DÁL… Podle ministerstva dopravy může soud v tomto týdnu buď žalobu Autostrade na rozhodnutí ÚOHS zamítnout, a tím výstavbu mýtného systému znovu spustit, nebo vrátit případ zpět k prošetření antimonopolním úředníkům. Každopádně předběžné opatření soudu jedním z těchto verdiktů skončí, a teoreticky by se tedy mohlo stavět dál. Soudce Krajského soudu v Brně Jaroslav Tesák ale tvrdí, že by bylo logické, aby ministerstvo s dalším plněním smlouvy vyčkalo na nový verdikt úřadu. Generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix říká, že firma má dokončeny zhruba tři čtvrtiny systému, který zahrnuje nejen brány, ale i centrální stanoviště, kontaktní a distribuční místa či zákaznickou linku. „Každý den meškání prý může ohrozit plánovaný termín spuštění mýtného,“ zdůraznil. … AUTOSTRADE TO ODMÍTÁ**
Neúspěšný žadatel o zakázku na realizaci mýtného systému, společnost Autostrade, samozřejmě rozsudek brněnského soudu přivítala. „Brněnský soud již v březnu přiznal žalobě Autostrade směřující proti rozhodnutí ÚOHS odkladný účinek. V důsledku tohoto rozhodnutí neměla být výstavba vůbec zahájena, na což jsme všechny zúčastněné výslovně upozornili,“ uvedl ředitel této firmy Piero Bergamini.
Pokud se nezačne od příštího roku vybírat na dálnicích a dalších komunikacích mýto, ohrozí to příjmy fondu dopravy a tedy zejména investice do výstavby a údržby infrastruktury. Pro příští rok odhadovalo ministerstvo dopravy čistý výnos z mýtného na 2,8 miliardy. Kdyby se mýtné od začátku roku neplatilo, vrátí se stát k dálničním známkám.