Menu Zavřít

Souhlasím se ztrátou práv. Firma z Malty dál pokoutně vydělává na zákaznících O2

Autor: Jan Mihalíček/Euro

Právě jste odsouhlasil platbu pro GameMine ve výši 119 korun za předplatné. Také vás letos na jaře překvapilo, jakou že vám operátor O2 posílá zprávu? A také jste marně hledali odkaz na zrušení, nebo jste sdělení rovnou ignorovali s tím, že jste si nic neobjednali? Nejste sami.

Společnost O2 musí opět řešit stížnosti zákazníků. Stejný
problém se přitom objevil už vloni, kdy operátor přislíbil, že objednání služeb
od nechvalně proslulého provozovatele online her GameMine bude nutné potvrdit
opakovaně. GameMine ale mezitím v Česku pohodlně vydělává dál.

Bohužel stačí kliknout

Provozovatelem online her pod značkou GameMine je GM Europe
Limited se sídlem na Maltě. K aktivaci bohužel stačí kliknout na online
reklamní banner, přiznává do telefonu operátor zákaznické linky O2. Z PC
aktivace není možná, jde to pouze přes mobilní telefon.

O2 tvrdí, že eviduje stížnosti jen u jedné aktivace ze sta.
„Fakturace probíhá až druhý den po objednání, zákazník tak má možnost se ze
služby odhlásit ještě předtím, než dojde ke zpoplatnění. U zákazníků, kteří
využívají pouze datové služby například v modemu, odeslání SMS není technicky
možné, proto nyní přistupujeme k takovému opatření, aby zákazníci těchto služeb
měli mobilní platby primárně blokované,“ vysvětluje mluvčí O2 Lucie
Jungmannová.

Operátor O2 už loni v létě tvrdil, že GameMine vyzval, aby změnil
způsob aktivace. Aby se tedy nestalo, že dojde k aktivaci omylem, aby třeba
službu aktivovalo jedním kliknutím dítě. „Věříme, že tímto krokem předejdeme
nevědomému objednání služby,“ řekla mluvčí O2 loni v létě.

IT podpora GameMine, na kterou se nyní obrátil týdeník Euro,
neboť jiný kontakt na stránkách není, ujišťuje, že na banner je opravdu nutné
kliknout opakovaně. Zákazníci ale tvrdí něco jiného.

Po kapkách

Můj třiasedmdesátiletý táta opravdu žádné hry nehraje a
začali mu strhávat 119 korun, říká například Lenka Benešová. Podala jsem
reklamaci, na kterou je 30 dní, ale rovnou mě upozornili, že O2 je jen
zprostředkovatel, napsala zase Renata Vepřeková. Dnes jsem to vyřešila, O2 má
prý technický problém a reklamaci uznali, motivuje ostatní zákazníky operátora
Eva.

Poškozených budou minimálně stovky, někteří se snaží platbu
reklamovat, jiní zákazníci to rovnou vzdali. Navíc podle vyjádření, které má
týdeník Euro k dispozici, bylo jedinou možností, jak službu zrušit, zablokování
plateb přes internet přímo u operátora. Kolik zákazníků O2 se GameMine nakonec
podařilo získat, není jasné.

Pokud by ale dokázali strhnout platbu tisícovce z nich,
jednalo by se o příjem 119 tisíc korun týdně, měsíčně tedy skoro půl milionu.
Jen pro připomenutí, počet zákazníků paušálních služeb O2 na konci roku 2019
vycházel na 3,249 milionu. Na online fórech jsme napočítali přes sto stížností.
Mnoho z nich je s konkrétními jmény i kontakty, a to z letošního roku.

Bezmocná ČOI

Česká obchodní inspekce (ČOI) naznačuje, že může jít o
porušení zákona, neboť kliknutí neznamená dle právního názoru ČOI výslovný
souhlas. Postih ze strany ČOI ale nehrozí, subjekt registrovaný na Maltě totiž
nespadá pod její působnost.

„Stížnosti na společnost GameMine zaznamenáváme a s ohledem
na to, že se jedná o zahraniční subjekt, dochází k předávání stížností
příslušným maltským orgánům k řešení v rámci přeshraniční spolupráce,“ říká
mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Podobně se vyjadřuje i Český telekomunikační úřad
(ČTÚ) s tím, že se jedná o službu prémiového obsahu, což je mimo kompetence
tohoto úřadu.

Obchodní inspekce přitom upozorňuje na sporná ustanovení
obchodních podmínek. Provozovatel GameMine v nich například informuje, že
kliknutím na odkaz potvrzující předplacení služby dotyčný výslovně požaduje
okamžité plnění před uplynutím zákonné lhůty pro odstoupení od smlouvy a
souhlasí se ztrátou práv na odstoupení od smlouvy.

FIN25

Společnost O2 tvrdí, že nejčastějším důvodem reklamace je to, že službu aktivovalo dítě. „V takovém, ale i jiných případech odkazujeme zákazníky přímo na poskytovatele služeb GameMine a z našich zkušeností víme, že k řešení stížností přistupují vstřícně, službu deaktivují a platbu vrátí,“ tvrdí mluvčí O2.

  • Našli jste v článku chybu?