Menu Zavřít

Souhlasím se ztrátou práv

1. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Firma z Malty dál pokoutně vydělává na zákaznících O2 Právě jste odsouhlasil platbu pro GameMine ve výši 119 korun za předplatné. Také vás letos na jaře překvapilo, jakou že vám operátor O2 posílá zprávu? A také jste marně hledali odkaz na zrušení, nebo jste sdělení rovnou ignorovali s tím, že jste si nic neobjednali?

Nejste sami.

Společnost O2 musí opět řešit stížnosti zákazníků. Stejný problém se přitom objevil už vloni, kdy operátor přislíbil, že objednání služeb od nechvalně proslulého provozovatele online her GameMine bude nutné potvrdit opakovaně. GameMine ale mezitím v Česku pohodlně vydělává dál.

Bohužel stačí kliknout

Provozovatelem online her pod značkou GameMine je GM Europe Limited se sídlem na Maltě. K aktivaci bohužel stačí kliknout na online reklamní banner, přiznává do telefonu operátor zákaznické linky O2. Z PC aktivace není možná, jde to pouze přes mobilní telefon.

O2 tvrdí, že eviduje stížnosti jen u jedné aktivace ze sta. „Fakturace probíhá až druhý den po objednání, zákazník tak má možnost se ze služby odhlásit ještě předtím, než dojde ke zpoplatnění. U zákazníků, kteří využívají pouze datové služby například v modemu, odeslání SMS není technicky možné, proto nyní přistupujeme k takovému opatření, aby zákazníci těchto služeb měli mobilní platby primárně blokované,“ vysvětluje mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Operátor O2 už loni v létě tvrdil, že GameMine vyzval, aby změnil způsob aktivace. Aby se tedy nestalo, že dojde k aktivaci omylem, aby třeba službu aktivovalo jedním kliknutím dítě. „Věříme, že tímto krokem předejdeme nevědomému objednání služby,“ řekla mluvčí O2 loni v létě.

IT podpora GameMine, na kterou se nyní obrátil týdeník Euro, neboť jiný kontakt na stránkách není, ujišťuje, že na banner je opravdu nutné kliknout opakovaně.

Zákazníci ale tvrdí něco jiného.

Po kapkách

Můj třiasedmdesátiletý táta opravdu žádné hry nehraje a začali mu strhávat 119 korun, říká například Lenka Benešová. Podala jsem reklamaci, na kterou je 30 dní, ale rovnou mě upozornili, že O2 je jen zprostředkovatel, napsala zase Renata Vepřeková. Dnes jsem to vyřešila, O2 má prý technický problém a reklamaci uznali, motivuje ostatní zákazníky operátora Eva.

Poškozených budou minimálně stovky, někteří se snaží platbu reklamovat, jiní zákazníci to rovnou vzdali. Navíc podle vyjádření, které má týdeník Euro k dispozici, bylo jedinou možností, jak službu zrušit, zablokování plateb přes internet přímo u operátora.

Kolik zákazníků O2 se GameMine nakonec podařilo získat, není jasné.

Pokud by ale dokázali strhnout platbu tisícovce z nich, jednalo by se o příjem 119 tisíc korun týdně, měsíčně tedy skoro půl mi lionu. Jen pro připomenutí, počet zákazníků paušálních služeb O2 na konci roku 2019 vycházel na 3,249 milionu. Na online fórech jsme napočítali přes sto stížností. Mnoho z nich je s konkrétními jmény i kontakty, a to z letošního roku.

Bezmocná ČOI

Česká obchodní inspekce (ČOI) naznačuje, že může jít o porušení zákona, neboť kliknutí neznamená dle právního názoru ČOI výslovný souhlas. Postih ze strany ČOI ale nehrozí, subjekt registrovaný na Maltě totiž nespadá pod její působnost.

„Stížnosti na společnost GameMine zaznamenáváme a s ohledem na to, že se jedná o zahraniční subjekt, dochází k předávání stížností příslušným maltským orgánům k řešení v rámci přeshraniční spolupráce,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Podobně se vyjadřuje i Český telekomunikační úřad (ČTÚ) s tím, že se jedná o službu prémiového obsahu, což je mimo kompetence tohoto úřadu.

Obchodní inspekce přitom upozorňuje na sporná ustanovení obchodních podmínek. Provozovatel GameMine v nich například informuje, že kliknutím na odkaz potvrzující předplacení služby dotyčný výslovně požaduje okamžité plnění před uplynutím zákonné lhůty pro odstoupení od smlouvy a souhlasí se ztrátou práv na odstoupení od smlouvy.

Společnost O2 tvrdí, že nejčastějším důvodem reklamace je to, že službu aktivovalo dítě. „V takovém, ale i jiných případech odkazujeme zákazníky přímo na poskytovatele služeb GameMine a z našich zkušeností víme, že k řešení stížností přistupují vstřícně, službu deaktivují a platbu vrátí,“ tvrdí mluvčí O2.

Poškozených budou minimálně stovky, někteří se snaží platbu reklamovat, jiní zákazníci to rovnou vzdali.

WT100

O autorovi| Petra Jaroměřská, jaromerska@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?