Titulky po celé Evropě v posledních týdnech hlásily, že zaměstnavatel bude nově moci bez problémů dávat výpověď za soukromé chatování v práci. Zaměstnavatelé to kvitují jako skvělou zprávu. Zaměstnancům zvyklým na svůj přístup k Facebooku naopak zatrnulo. Kde se vzala tato novinka a jaká je skutečnost?
V půlce ledna padlo rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva (ESLP) ve věci rumunského zaměstnance, který si stěžoval na výpověď. Tu od svého zaměstnavatele dostal za enormní soukromé chatování v pracovní době. Ani u ESLP však neuspěl a výpověď zůstala platná.
V letech 2004 až 2007 měl pan Bărbulescu na starost zákaznickou podporu v soukromé rumunské společnosti. Jeho zaměstnavatel ho požádal o vytvoření oficiálního účtu Yahoo! Messenger, aby na něm mohl reagovat na dotazy zákazníků. Bărbulescu však účet používal také pro osobní účely. A to hodně.
Zaměstnavatel začal něco tušit, a tak svého zaměstnance konfrontoval. Bărbulescu však jakákoli pochybení písemně odmítl. Zaměstnavatel na to reagoval předložením přepisu velmi osobních (erotických) rozhovorů. 45 stran přepisů bylo navíc jen za jeden týden v roce 2007. Na tomto základě dostal pracovník výpověď, proti které se neúspěšně soudně bránil. Jeho argumentace byla založena na porušení osobnostních práv a práva na soukromí. ESLP uznal, že tato práva byla zasažena, ale dal tentokrát přednost ochraně zaměstnavatele. Zde je namístě zdůraznit slovo „tentokrát“.
V žádném případě to neznamená, že může zaměstnavatel bez omezení například kontrolovat elektronickou poštu svých zaměstnanců. Rozsudek není přímo aplikovatelný v České republice. Nicméně již před lety v obdobném případě dospěly i české soudy v zásadě ke stejnému výsledku.
Zaměstnanec v práci dlouhé hodiny prohlížel internetové stránky, které s jeho prací vůbec nesouvisely, a to přes výslovný zákaz zaměstnavatele. Zaměstnanec se výpovědi také bránil odkazem na své soukromí a neuspěl. Zaměstnavatel má jasné právo kontrolovat využívání svých pracovních prostředků. Nemůže však svévolně zasahovat do soukromí svých zaměstnanců a například kontrolovat jejich osobní účty, které nebyly zřízeny za účelem práce. Navíc v době mobilních zařízení je prakticky neudržitelné zabránit chatování zaměstnanců v pracovní době a většina zaměstnavatelů se od striktních zákazů odklání.
Autor je advokát a provozovatel webu Dostupnyadvokat.cz