Menu Zavřít

Soukromníci přebírají poště zákazníky. Státní firma hledá protizbraň

15. 8. 2016
Autor: Jan Rasch, Euro

Desítky milionů korun i čím dál znatelnější podíl na trhu přecházejí na stranu soukromých kurýrních společností, které vykazují růst v desítkách procent ročně. Česká pošta stagnuje a vymýšlí jak uhlídat pozici lídra.

Nárůst počtu přepravených zásilek o 12 procent v loňském roce a letos zatím podobný vývoj přináší společnosti Messenger miliony korun. Jak webu Euro.cz sdělila mluvčí společnosti Jana Šobotníková, firma roste v obratu poslední tři roky po sobě zhruba o dvacet milionů korun ročně. Loni dosáhla obratu 161 milionů korun.

„Počet přepravovaných zásilek v roce 2015 narostl přibližně o 20 procent oproti předešlému roku, ve vánočním období to bylo téměř dvojnásobně více než v ostatních měsících,“ hlásí pozitivní trend také jednatel DPD CZ Miloš Malaník. Společnost očekává výrazný, zhruba 15procentní, nárůst objemu zásilek také letos.

„Rok 2016 je ve znamení dynamického růstu zejména díky rostoucí poptávce po přepravě z e-shopů k soukromým osobám. Máme radost, že ještě rychlejším tempem roste mezinárodní přeprava, na kterou se do budoucna plánujeme více zaměřovat,“ dodává Malaník.

IT v popředí

Zákazníci přibývají také konkurenční PPL, která loni doručila zhruba 23 milionů zásilek. Vše nasvědčuje tomu, že nárůst objednávek bude i nadále růst v desítkách procent.

Soukromým kurýrům se daří zejména díky schopnosti reagovat na provázanost zásilek s dynamikou rozvoje internetového prodeje. Firmy zavádějí různé digitální služby, které zjednodušují doručení. Flexibilitu doručení řeší nejen rozšiřování skladů, ale především IT aplikace, které zákazníkům umožňují rychlé změny času doručení nebo i doručovacích adres.

Začíná tomu rozumět také Česká pošta. „Trendy v oblasti balíkové přepravy určuje zejména internetový nákup. Česká pošta se v posledních letech soustředí zejména na zkvalitňování elektronických služeb vázaných k nejvyužívanějším balíkovým zásilkám, konkrétně se jedná o rozvoj elektronických aplikací na portálu postaonline.cz a v mobilní aplikaci Pošta Online,“ uvádí státní podnik ve výroční zprávě.

Služby pošty podražily

Problémem je však pomalé zavádění nových služeb. Kvůli soukromníkům proto kurýrní služby pošty stagnují. „V roce 2015 nadále sílil tlak konkurenčních společností na plně liberalizovaném trhu, a to jak v oblasti listovních zásilek, tak i na balíkovém trhu,“ uvádí pošta.

Vývoj počtu podání balíkových zásilek České pošty v roce 2015 vzrostl jen o 1,3 procenta. V oblasti listovních zásilek došlo k celkovému meziročnímu poklesu počtu podaných kusů, když především obyčejné a firemní dopisy padly v součtu o 10,6 procenta.

WT100

Státní firma o pozici na trhu, která je ještě stále dominantní, bojuje zavedením SMS notifikací o doručení zásilek, zavedením večerního doručování a rozšířenou možnosti objednávky času doručení pro právnické osoby. Na rozdíl od soukromníků se však inovace promítají do cen. Ceny za poslání obyčejného dopisu se od května zvedly o tři koruny a o čtyři koruny podražilo doručení doporučeného psaní.

Čtěte také:

Česká pošta rozjíždí obří zásilkový obchod

Česká pošta má problémy s odesíláním balíků

Česká pošta přejednává své smlouvy


  • Našli jste v článku chybu?