Autosalon nejúspornější, nejinovativnější a nejnavštěvovanější
Setmělou halou frankfurtského výstaviště se nese tichý šepot. Po obřím plátně proběhne několik záblesků a objeví se číselný odpočet. Vzápětí projíždí po několik stovek metrů dlouhém okruhu obepínajícím výstavní prostor futuristický koncept značky BMW. Tmu v sále přeruší krátká, ale o to intenzivnější světelná show fotoaparátů. Na okruh potichu vpluje další vůz. Tentokrát jde o nádherný veterán 328 Coupé, z nějž vystoupí CEO BMW Norbert Reithofer. První tisková konference letošního frankfurtského autosalonu začíná. Není zdaleka poslední, je co představovat. Přes stín ekonomické krize chtějí na největší autoshow roku zúčastněné firmy ukázat, že výzkum a vývoj je pro evropské výrobce automobilů nejdůležitější a rozhodně se na něm nechystají šetřit. Leitmotivem jsou přísná emisní kritéria Evropské komise, ale také stále více environmentalisticky smýšlející zákazníci, kteří dle průzkumů Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) začínají ekologický aspekt nového vozu považovat za stejně důležitý jako jeho design, hodnotu značky či výkon.
Koncepty a premiéry
Třiašedesátý ročník IAA Cars představil sto světových premiér automobilů určených do sériové výroby. Celkový počet vystavovatelů dosáhl počtu 781, z čehož 62 byly automobilky. „Velice nás překvapilo, že firmy svá esa dlouho tajily. Jak finální výrobci automobilů, tak i subdodavatelé byli velice aktivní zejména posledních čtrnáct dní. Od počátku srpna se počet oznámených světových premiér zvýšil o 22 a dosáhl tak zmíněné stovky,“ sdělil Matthias Wissmann, prezident VDA, jež veletrh pořádá.
Vzhledem k tomu, že se autosalon koná na německé půdě, byla logická i vyšší aktivita německých automobilek. „Ze stovky novinek pocházelo 55 světových premiér od německých výrobců,“ doplnil Wissmann. Ve srovnání s minulým frankfurtským autosalonem z roku 2007 (show se pořádá každé dva roky podobně jako například brněnský veletrh Autosalon) bylo letos novinek představeno o čtrnáct více, čímž byl opět překonán rekord akce.
Podobně aktivně se prezentovali rovněž subdodavatelé kategorie Tier 1, tedy přímí dodavatelé automobilek. „I přes globální krizi, jež na tyto výrobce dopadá zvláště tvrdě, dokázali předvést 87 světových premiér, z toho 53 od německých výrobců,“ vypočetl Wissmann.
Našlapáno Narozdíl od upadající brněnské akce, která ze svého někdejšího vysokého významu stále ztrácí, frankfurtský autosalon připomíná zlaté veletržní časy z kraje devadesátých let. Už jen na odborných dnech bez přístupu veřejnosti bylo výstaviště tak přeplněné, že k některým expozicím se dalo dostat blíže až na několikátý pokus. A to první dva dny útočili na vystavované novinky většinou pouze novináři, jichž se zúčastnilo deset tisíc z 90 zemí světa. Během následujících dnů pro veřejnost se na plochu téměř dvou set tisíc metrů čtverečných musí směstnat tři čtvrtě milionu návštěvníků. „Tato čísla ukazují, že žádná jiná autoshow na světě nenabízí tak bohatý program a takový přehled nejdůležitějších inovací, jako tak činí IAA. Vše je o to důležitější, že takových vynikajících výsledků IAA dosahuje v ekonomicky obtížných dobách. Vidíme tu recept na krizi – vysoké úsilí v oblasti výzkumu a vývoje dá těm aktivním obrovskou konkurenční výhodu po skončení krize,“ uvedla kancléřka Merkelová po slavnostním zahájení akce.
Zkušenost z pohybu Peníze, jež Evropská komise umožnila unijním automobilkám využít na výzkum a vývoj, byly vidět na každém kroku. Letošní frankfurtskou autoshow historie zcela nepochybně zařadí mezi přelomové výstavy. Trendy, jimiž se autosalon zabýval, sice nastolil již předminulý veletrh v Ženevě, avšak takový rozvoj úspornosti tu doposud nikdy nebyl. Skok spotřeby u některých segmentů směrem dolů v řádech je natolik průlomový, že jinak nevtipné klišé „sustainable mobility“ získává dříve netušený nový obsah.