Menu Zavřít

Soumrak české bižuterie

8. 12. 2009
Autor: profit

Světoznámý bižuterní gigant Jablonex Group se rozpadá. Co to bude znamenat? Převezmou českou tradici asijští podnikatelé, nebo uspějí menší sklářské firmy ze severu Čech?

Autor: Martin Siebert

O slavnou obchodní značku bižuterie Jablonex, která se odhaduje na desítky milionů korun, se svede zřejmě urputný boj.

Stopadesátiletá tradice výroby perlí a bižuterie v českých zemích dostala těžkou ránu. Teprve budoucnost ukáže, jestli to nebude rána smrtelná. Firma Jablonex Group, která patřila s dvoumiliardovým ročním obratem ve svém oboru k největším světovým výrobcům bižuterie, rozprodává své sklářské závody, budovy, zásoby a na prodej jsou i známé značky. A není divu, že zájem o ně je velký. Místopředseda dozorčí rady Jablonex Group Čestmír Drobník potvrdil, že se ozvali zájemci z Česka i ze zahraničí. Akcionáři skupiny stanoví kritéria, podle nichž vyberou vítěze. Právě to, kdo nakonec světově známé značky získá, rozhodne o osudu výroby bižuterie v Česku. Pokud by známku získal někdo z Asie a prodával pod ní své zboží, čeští producenti by se dostali do velkých problémů.

Za starého obra nastupuje nový

Značku Jablonex zatím může používat firma Preciosa, kterou vlastní Ludvík Karl, o němž se říká, že je díky svému výrobnímu zaměření na broušený křišťál a perle český Swarovski. Jeho firma odkoupila od Jablonexu sklárny Ornela na výrobu perliček a sklářské suroviny. V závodech v Desné a v Zásadě, které dnes Karl vlastní, pracuje 900 lidí. Sklárny mají v zásobách zboží za zhruba 300 milionů korun, závazky společnosti přesahují 50 milionů korun.

Změnu vlastníka obou závodů potvrdil Profitu mluvčí Preciosy Stanislav Kadlec: „Koupili jsme byznys, který se týká skleněných perliček a výroby skleněné suroviny, kterou provozoval Jablonex Group.“ Výroba byla podle jeho slov převedena do samostatné firmy Preciosa Ornela, která byla založena letos 1. listopadu. Firma se tak vrátila k původnímu názvu, který se používal ještě před patnácti lety. Mluvčí Stanislav Kadlec prohlásil, že společnost považuje tento „byznys za životaschopný“ a věří, že bude ziskový.

Kolik za obě sklárny, které byly pilířem celého Jablonexu, Preciosa zaplatila, prodávající i kupec tají. Ale mluví se o zhruba 200 milionech korun. Podle znaleckého posudku byla hodnota firmy Preciosa Ornela ke dni vzniku 686 milionů korun. Ve skupině Preciosa působily do vzniku Preciosy Ornela tři firmy. Jedna se zaměřovala na strojně broušené kameny, druhá na křišťálové lustry a moderní figurky a třetí na křišťálovou bižuterii, dárky a dekorace.

Preciosa převzala největší a nejlukrativnější výrobu Jablonexu, a rozšířila tak portfolio svých výrobků. Drobné perličky, které se vyvážejí do Afriky a Mexika, zatím nevyráběla. Navíc získala nejdůležitější zdroj surového skla v celém regionu. A to je mimořádně důležitá zpráva pro menší firmy v regionu. Surovinu – sklo v tyčích – potřebují ke své výrobě skleněných perlí. Zatím ji všichni nakupovali ze sklárny v Desné. Od nového majitele se jim dostalo ujištění, že se nic nezmění. „Mnozí drobní podnikatelé měli obavy, co se stane, až výroba sklářské suroviny přejde pod Preciosu. Ale k žádné změně nedojde. Surovinu jim samozřejmě budeme prodávat dál. Máme zájem, aby drobní výrobci prosperovali,“ uklidňuje je Kadlec.

Menší firmy v regionu tedy nakonec uvítaly, že oba závody koupila Preciosa. „Je důležité, že výroba zůstala v českých rukách a v Jablonci, ve firmě, která se snaží české sklo a českou bižuterii propagovat. Je v zájmu všech českých výrobců, aby společně čelili asijské konkurenci,“ říká spolumajitelka firmy na výrobu skleněných perlí G&B beads Zuzana Slámová.

Ve spojení je síla

Skláři se shodují, že i bez Jablonexu je možné zachránit jabloneckou bižuterii. I malé firmy dokážou vyrobit skleněné perle ve vysoké kvalitě. Svědčí o tom i skutečnost, že se dnes právě menší, často rodinné firmy, nejlépe vyrovnávají s krizí poptávky, protože dokážou rychleji reagovat na potřeby zákazníků a pružněji se přizpůsobí měnícím se módním trendům. Tržby výrobců bižuterie, která je závislá zejména na exportu, klesají už od minulého roku kvůli silné koruně, dravé asijské konkurenci a hospodářské krizi. Podle Asociace sklářského a keramického průmyslu se vloni zahraniční poptávka po skleněné bižuterii a skleněných polotovarech meziročně snížila a tržby klesly o 36 procent na 2,97 miliardy korun.

Propad exportu potvrzuje i Zuzana Slámová. „Kvůli krizi se export snížil až o polovinu. Česká republika byla světovou velmocí ve výrobě skla a bižuterie. Dnes má velkého konkurenta v Asii, především v Číně. A jsou čím dál lepší,“ přiznává.

Umět vyrobit už dávno nestačí. Těžší je výrobek prodat. A Jablonex Group jako největší výrobce zajišťoval servis a marketing i pro další menší výrobce bižuterie. Zástupci Jablonexu se účastnili zahraničních výstav a propagovali tak celý region a českou bižuterii ve světě.

Jablonex Group byl také dodavatelem nejen základní sklářské suroviny pro výrobu perlí, ale i drtivé většiny kovodílů pro producenty bižuterie. Naštěstí bižuterní firmy o dodavatele kovových komponentů, které jsou pro jejich výrobu bižuterie nezbytné, zřejmě nepřijdou. V této činnosti by je měla nahradit jiná místní firma – Lucid.

Ale Jablonex Group plnil i další důležité funkce, které mohou po jeho pádu citelně chybět. Obrovský podnik měl možnost sbírat informace o módních trendech, jeho návrháři pracovali na designu a vývoji nových vzorů, které často přejímali a kopírovali i ostatní výrobci. Není divu. Pro malou firmu s několika pracovníky je zaměstnávat návrháře drahá záležitost, zvláště dnes, v době ekonomické krize. Většinou jsou rády, když seženou peníze na výrobu a přežijí. Na to, aby platily kreativní návrháře, drahou reklamu a marketing v zahraničí, už obvykle nemají.

Velký a známý výrobce také přitáhl do regionu kupce, kteří se postupně dostávali i k menším firmám a nakupovali od nich. Proto se častěji vynořuje otázka, jestli se teď podaří malým firmám po pádu světoznámého obra, který jim umetal cestu na zahraniční trhy, vůbec přežít.

Odborníci se shodují, že pokud známé značky zůstanou v České republice, pokud menší firmy budou spolupracovat na designu a marketingu, zaměří se na vysokou kvalitu, kterou se odliší od asijské konkurence, pak tady sklářská a bižuterní výroba má budoucnost. Ostatně na troskách Jablonexu už vyrůstá nový kolos – tedy Preciosa, která může převzít štafetu bývalého obra. Preciosa má zahraniční pobočky v USA, Hongkongu, Španělsku, Německu, Spojených arabských emirátech, na Slovensku, v Rusku, Singapuru a připravuje otevření nové v Jižní Americe. Pokud se jí podaří získat do vlastnictví i proslulé značky, bude mít dobře našlápnuto. A ostatní mohou jít v závěsu za ní.

Slavná historie, méně slavný konec

Jablonecké sklářství a bižuterie má dlouhou tradici. První sklářská huť vznikla v Jizerských horách už v roce 1548. V roce 1848 byla v Jablonci otevřena uměleckoprůmyslová bižuterní škola. Další uměleckou školu založili o pár desítek později v Železném Brodě. V roce 1948 vznikla společnost Železnobrodské sklo a o čtyři roky později Jablonex. To už znal jablonecké sklářství a bižuterii celý svět. Změny po roce 1989 přinesly změny i v průmyslu. Podniky byly privatizovány a postupně se začaly spojovat. Vláda v čele s ČSSD v roce 2000 schválila výběrové řízení na nabyvatele majetkové účasti státu na podnikání společnosti Železnobrodské sklo metodou přímého prodeje předem určenému vlastníkovi. Stala se jím společnosti Bijou Terra, s. r. o., což byl subjekt vytvořený společnostmi Preciosa, Ornela a Jablonex, za více než 280 milionů korun. Bijou Terra se zavázala výrazně posílit a rozšířit postavení společnosti Železnobrodské sklo na světovém trhu, zvýšit produkci a prodej některých produktů a zajistit investice do nových aktivit. Preciosa pod vedením Ludvíka Karla se po čase osamostatnila, majitel se rozhodl jít vlastní cestou. Zaměřil se na sortiment vyšší kvality, zvolil nové technologické postupy, začal se strojně broušenými výrobky. Prostě vsadil na inovaci. Jak je vidět, tak se to vyplatilo.

V roce 2005 vznikl sklářský obr Jablonex Group spojením Ornely, Jablonexu, Bižuterie, České mincovny, Železnobrodského skla a Bohemian Jewelery. Úřad pro hospodářskou soutěž povolil fúzi pod podmínkou, že bude dodávat komponenty dalším odběratelům. Skupina se zaměřovala na výrobu sklářské suroviny, bižuterních polotovarů, zejména perlí, a hotové bižuterie. Její součástí byla i jediná mincovna v České republice.

Ještě v roce 2005, kdy skupina vznikla spojením pěti sklářských a bižuterních podniků Jablonecka, zaměstnávala kolem 3900 lidí. Stala se tak jedním z největších výrobců bižuterie na světě. Jablonex Group, jejímž akcionářem je i rakouská firma s českými kořeny Swarovski, byla úspěšná v Německu, USA, Africe, Mexiku a prosadila se i v Rusku. Přesto se jí závazky, které její vlastníci slibovali při privatizaci, splnit nepodařilo. Nebo jen částečně.

V posledních letech začala propouštět zaměstnance. A vloni začala upadat. Tržby v roce 2007 podle expertů zachránil jen výprodej skladů. Další velké problémy přišly před více než rokem, kdy koruna posilovala vůči euru a dolaru. Například členové Svazu výrobců bižuterie tak přišli jen na kurzových rozdílech o sedm set milionů korun. Už vloni proto Jablonex Group kvůli malé efektivitě uzavřel sklárnu v Železném Brodě, kde byla největší výroba skleněných perlí. Ani to však na záchranu skupiny nestačilo.

Banky uzavřely penězovod

Ale světoznámý výrobce prý neskončil kvůli nedostatku zakázek. Finanční krize citelně zasáhla banky, ty přestaly poskytovat potřebné provozní úvěry a naopak žádaly urychlené splácení závazků. „Banky se zachovaly nepředvídatelně a nepotvrdily běžné provozní úvěrování,“ tvrdí personální ředitel skupiny Josef Klofec. A to byla právě pro Jablonex Group poslední rána. Komerční banka uzavřela kohoutek, firma zůstala bez peněz, které potřebovala pro svoji výrobu. Proto se devatenáct akcionářů vloni v srpnu rozhodlo, že prodají firmu jako celek. Nedokázali se totiž shodnout na strategii, která by pomohla čelit kombinaci silné koruny a asijské konkurence.

Kupce akcionáři našli, údajně šlo o slovenské fondy, které projevily zájem o 98 procent akcií. Ale nakonec těsně před uzavřením obchodu couvly. Jako jediná cesta se tedy ukázalo rozprodávat firmu po částech. Lukrativní sklárny, které byly pilířem celého Jablonex Group, vyzobala jako hrozinky Preciosa, která byla jedním z věřitelů Jablonexu. Právě Ludvík Karl půjčil zadluženému Jablonexu značnou částku peněz a získal tak předkupní smlouvu na nejzajímavější a provozuschopné sklárny.

MM25_AI

Malé firmy si v té chvíli oddechly. Jsou přesvědčeny, že výroba zůstane zachována, schopný management může dokonce dosáhnout lepších výsledků než Jablonex. „Jeden konkurent z trhu odešel, Preciosa ho částečně nahradí. Vlastně se nestalo nic tak negativního,“ říká jeden z vlastníků malé firmy na bižuterii. Naopak za nejhorší období považuje letošní rok, kdy Jablonex Group rozprodával zboží ze skladů za nízké ceny, jakým ostatní zdejší výrobci skleněných perlí nemohli konkurovat.

Osud ostatních závodů je nejistý. Někdejší Železnobrodské sklo se uzavřelo už letos v srpnu, skončily i další dvě továrny v Jablonci. Skupině se nedaří udat ani tři opuštěné areály v Jablonci nad Nisou a Železném Brodě, které nabízí na prodej za více než čtyři sta milionů korun. K mání jsou další nemovitosti, skladové zásoby, ale i dceřiné společnosti v zahraničí a ochranné známky. „Jablonex Group stále existuje,“ říká finanční ředitelka skupiny Jana Hlůžová, která se snaží držet reputaci firmy co nejdéle. Firma bude oficiálně fungovat, než prodá, co se dá, a definitivně se vyrovná se svými závazky. Kromě těžko prodejného majetku už má v ruce jedinou kartu, o níž je zájem – ochranné známky. Dokud je nezíská do vlastnictví Preciosa nebo jiná česká firma, zůstává osud české bižuterie stále ve hvězdách.

  • Našli jste v článku chybu?