Slovensko, Polsko, Maďarsko a Česko. Tohle tradiční sousedské uskupení zvané visegrádská čtyřka je ještě pořád pro české firmy i přes všechno volání po exportu do nových teritorií spolehlivou jistotou. Směřuje sem desetina celkového českého vývozu.
Košile je bližší než kabát. Tohle rčení ještě pořád platí pro export do sousedních středoevropských zemí sdružených v rámci visegrádské čtyřky. Vedle toho, že jsou tamější odběratelé, co by kamenem dohodil, je v současné době novou motivací i to, že si region drží celkem slušný potenciál ve srovnání s většinou skomírajících evropských ekonomik.
Slovensko loni vykázalo dvouprocentní hospodářský růst, o čemž si může většina západoevropských zemí nechat zdát. Polsko a Maďarsko mají sice velké strukturální problémy, ale masivně čerpají evropské dotace, díky nimž modernizují infrastrukturu.
„Do zemí Visegrádu směřuje asi desetina českého exportu a se všemi členskými zeměmi má Česko dlouhodobě aktivní obchodní bilanci. Zejména Slovensko a Polsko patří mezi naše nejvýznamnější obchodní partnery. Exportéři se dnes často obracejí na východní trhy a hledají tam příležitost pro nový růst, středoevropský region však zůstává perspektivní díky teritoriální i kulturní blízkosti,“ míní Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.
V regionu jsou v současné době zajímavá zejména hýbající se škatulata potravin. Česko vyváží každý rok do zahraničí potraviny za 100 miliard korun a plných 40 procent z toho jde na Slovensko. Zejména tam české firmy vyvážejí vejce, mléko, obiloviny či sladkovodní ryby.
Současně ale Česko hodně nakupuje potraviny v Polsku. A aby to nebylo tak jednoduché, v loňském roce se rapidně zvedl zase dovoz potravin ze Slovenska do ČR, dosáhl růstu přes 12 procent. Mezi nejvíce dovážené zboží patří cukr, med či mléčné výrobky.
Velký prostor je u středoevropských zemí v rozvoji infrastruktury za unijní peníze. V Polsku získávají české firmy velké kontrakty při budování železnice, v Maďarsku je šance mimo jiné v energetice. „V zemích visegrádské čtyřky se zaměřujeme zejména na Unií podporované obory, jako je využívání biomasy.
V Polsku či Maďarsku máme kupodivu ještě lepší jméno než doma. Znají tam české turbíny instalované už v sedmdesátých či osmdesátých letech minulého století. Mají s nimi dobrou zkušenost, což nám teď pomáhá jako reference,“ říká František Ambrož, obchodní ředitel společnosti PBS Energo z Velké Bíteše, která vyrábí parní a expanzní turbíny.
„V Maďarsku jsme například právě teď v jednom výběrovém řízení na dodávku turbíny, Maďaři nás sami oslovili. Chtějí evropské dodavatele, ne asijské,“ dodává František Ambrož.
Na Visegrád si letos posvítí Exportní cena DHL UniCredit
Na visegrádskou čtyřku se letos zaměřila také kategorie Exportér teritoria v soutěži Exportní cena DHL UniCredit. To je prestižní klání malých a středně velkých českých vývozců, které vstoupilo minulý týden už do svého 16. ročníku. Soutěž je jakousi výkladní skříní českého exportu. Nebere v potaz jen absolutní objem vývozu, ale především jeho meziroční nárůst. I relativně malý podnik tedy může získat cenu coby exportní šampion.
V kategorii Exportér regionu budou letos soupeřit nejlepší vývozci z Libereckého kraje. V kategorii Exportér teritoria se utkají firmy, které vyvážejí do zemí visegrádské čtyřky. Dvě speciální ocenění udělí proexportní agentura CzechTrade. Do soutěže mohou vstoupit jen firmy majoritně vlastněné českými majiteli.
Objem vývozu v roce 2011 musela mít firma minimálně 100 tisíc korun. Do soutěže nemohou vstoupit podniky vyvážející zbraně, starožitnosti, suroviny či zboží poškozující životní prostředí.
Podrobné podmínky soutěže a jednoduchou přihlášku lze nalézt na webových stránkách www.exportnicena.cz. Výsledky budou vyhlášeny na slavnostním galavečeru v Kongresovém centru Praha 25. listopadu.