Alfredem Rieckem
Čína dnes představuje největší automobilový trh světa a stejný význam má pro značku Škoda. Letos v říjnu dodala mladoboleslavská automobilka tamním zákazníkům prostřednictvím 245 obchodníků a servisních partnerů dalších 18 300 vozů. Nejprodávanějším modelem značky je Octavia, nabízená pod názvem Octavia MingRui již od června roku 2007. Na místních úspěších se podílí přibližně sedmdesáti procenty. Z linky výrobního závodu Shanghai Volkswagen sjíždí od roku 2008 model Fabia JingRui a od loňska také vlajková loď značky, model Superb HaoRui. Škodě Auto v Číně šéfuje od 1. září minulého roku Nizozemec Alfred Rieck, který se nedávno zúčastnil prvního ročníku Čínského investičního fóra v Praze a v jeho průběhu poskytl týdeníku EURO rozhovor.
EURO: Neustále zdůrazňujete, že obavy ze silné Číny jsou zbytečné. Co byste doporučoval evropským podnikatelům, než se do země vypraví? Rieck: Seznámit se s prostředím a získat znalosti, aby mohli porozumět Číňanům a jejich ambicím. Ambice Číňanů se přitom od těch našich příliš neliší. Měli bychom zapomenout to, co jsme slýchávali o této zemi, není to pravda. Je třeba se do Číny vypravit a získat zkušenosti, získat pro tamní prostředí cit, hovořit s lidmi. A vytvořit si vlastní názor založený na tom, že jsme diskutovali s tamními obyvateli. Čína má zájem o spolupráci a my bychom měli této příležitosti využít.
EURO: Co stojí za úspěchem Škody v Číně? Rieck: Skutečnost, že máme dobrý produkt, je jednou z hlavních hnacích sil, stejně jako je tomu i v Evropě. Náš výrobek je vysoce kvalitní, cena je atraktivní, máme v Číně vysoce motivovanou distributorskou síť. Evropské značky jsou pro Číňany přitažlivé, takže jim o to více zdůrazňujeme, že Škoda pochází přímo ze srdce Evropy. Před dvěma týdny jsme sem dovezli skupinu osmnácti novinářů a ukazovali jim Českou republiku a také Škodovku. Byli nadšení. Právě tohoto zájmu o Českou republiku bychom měli využít. Měli bychom vaši zemi v Číně více propagovat.
EURO: Jaká společenská vrstva v Číně kupuje Škodovky, jsou to zástupci střední vrstvy? Rieck: Naše auta si pořizují především zástupci vyšší střední třídy. Jsou to vzdělaní lidé, kteří vydělávají více, než činí průměr v tomto segmentu, a kteří jsou také o něco mladší.
EURO: Vnímají Číňané rozdíly mezi západní a střední Evropou? Přece jenom zboží ze Západu je v Číně vidět více… Rieck: Někteří rozdíly vidí, ale většina pravděpodobně ne, a to je jedině dobře. Právě to vám dává příležitost. Řekněte jim příběh o vaší zemi, vždyť přece Česká republika má zajímavou historii. Když se podíváte na rok 1989 a vzpomenete na tehdejší velvyslanectví Německé spolkové republiky v Praze, ten večer přece změnil historii světa. Stalo se to právě tady stejně jako řada jiných událostí.
EURO: Působil jste v řadě zemí, nezpůsobila vám Čína kulturní šok? Rieck: Předtím jsem žil v Portugalsku, Švédsku, Německu, České republice a také ve Spojených státech amerických. Čína je však perfektní místo, fascinující země, která má vizi a strategii. Ústředí společnosti máme v Pekingu a závod a další kancelář v Šanghaji, kde zaměstnáváme šestnáct až sedmnáct tisíc lidí. Lidé z České republiky u nás působí jak v Pekingu, tak v Šanghaji. Pracují v managamentu, ale máme i další odborníky a potřebujeme více.
EURO: Jaké jsou plány Škody Auto v Číně do budoucna? Rieck: Nyní zpracováváme plán do roku 2020, který budeme dělat společně s naším čínským podnikem Shanghai Volkswagen. Více prozradit nemohu. Chceme růst, a to výrazným způsobem, abychom měli větší objem, větší podíl na trhu.
EURO: Kdo je vaším největším konkurentem na čínském trhu? Rieck: Neuvažujeme tímto způsobem. Myslím, že bychom se měli soustředit více na sebe, na naše ambice, cíle a vize a měli bychom je realizovat. Poté budeme úspěšní. Tak jsme například postupovali v Německu, kde jsem byl zodpovědný za Škodu jako ředitel. Když jsem se v roce 2005 ujímal funkce, byli jsme na čtvrtém místě mezi značkami importovanými do země. Když jsem v minulém roce odjížděl, byli jsme již první.