Elitu mezi menšími a středně velkými exportéry bude hledat již třináctý ročník Exportní ceny DHL HSBC. Oceněny budou firmy s nejrychlejším růstem vývozu. Mezi nimi i nejlepší exportér z kraje Vysočina či nejobratnější dobyvatel indického trhu.
Do Indie láká investory především miliarda tamních spotřebitelů.
Autor: Shutterstock
Již potřinácté budou malé a střední firmy soutěžit o prestižní Exportní cenu DHL HSBC, která náleží společnostem s nejrychlejším meziročním růstem vývozu. „Magické číslo třináct by mohlo být šťastné, přestože jsme uprostřed globální ekonomické krize. Zájem českých exportérů o soutěž nás totiž velmi překvapil. Jen za první dva dny, kdy jsme otevřeli registraci, se přihlásilo 17 zájemců. Tak rychlý zájem v předchozích letech nepamatuji,“ říká Luděk Drnec, zastupující generální ředitel a obchodní ředitel společnosti DHL Express v České republice, která je zakladatelem soutěže.
Soutěž má pomoct získat publicitu, užitečné kontakty a i hodnotné ceny menším vývozcům, kteří nemají na podporu vývozu takové prostředky jako velké průmyslové podniky. Hodnotí se loňský meziroční růst exportu a jeho podíl na celkovém obratu firmy.
Jako novou podmínku pro registraci proto pořadatelé vložili do soutěže to, že firma musela v roce 2008 vyvézt zboží nebo služby alespoň za 100 tisíc korun. „Důvod je, aby odborná porota měla s čím porovnávat růst exportu v roce 2009,“ říká Aleš Řiháček z odboru strategie, marketingu a komunikace agentury CzechTrade, pod jejíž záštitou se soutěž koná.
Svého vítěze by se měly dočkat oddělené kategorie pro malou společnost do 50 zaměstnanců a pro středně velkou firmu do 250 zaměstnanců. Vedle toho je vypsáno ještě několik dalších kategorií. Agentura CzechTrade ocení jednak svého nejúspěšnějšího klienta a také vývozce, který dobře pracoval s designem svých výrobků.
Stejně jako v předchozích ročnících také porota vybere nejlepšího vývozce z jednoho českého kraje. Letos je v centru pozornosti Vysočina. V Jihlavě se proto také bude konat v průběhu roku jedno ze setkání s exportéry.
Naopak coby cílový zahraniční region je letos zvolena Indie, jako jedna z nejrychleji se rozvíjejících ekonomik. „Je to ovšem náročný trh, i kvůli obrovské byrokratické zátěži. Například než tam můžete přistoupit k vlastní realizaci nějakého obchodu, trvá to v průměru 425 dní,“ ilustruje ředitel exportních finančních služeb banky HSBC Tomáš Nymburský. Právě náročnost indického trhu ale podle něj tím spíš prověří českého exportéra. Porota ocení toho, který dosáhl loni v Indii nejrychlejšího pokroku.
Do soutěže se mohou firmy přihlásit prostřednictvím formuláře na www.exportnicena.cz. Uzávěrka je 15. října. Slavnostní vyhlášení vítězů pak proběhne 16. listopadu v Klášteře minoritů svatého Jakuba v Praze.