Menu Zavřít

Soutěž vrcholí

11. 5. 2007
Autor: Euro.cz

Prodej ČSA Cargo

bitcoin školení listopad 24

O společnost Air Cargo Terminal (ČSA Cargo), dceřinou firmu Českých aerolinií (ČSA), která provozuje nákladový terminál na pražském letišti v Ruzyni, je nevídaný zájem. Jelikož tento průmyslový sektor prožívá boom, investoři ve firmě ČSA Cargo vidí velký potenciál. Nabídky soutěžících budou dle očekávání poměrně vysoké. Příjem z prodeje ČSA pravděpodobně použije na úhradu kumulovaných ztrát z minulých let.
Shortlist uchazečů o Air Cargo Terminal je impozantní. Kromě jednoho zájemce (Odien Asset Management) se jedná o kapitálově silné a významné hráče v oboru: Aviapartner Group, Çelebi Holding, Central European Handling a CTP Invest. Předpokládaným termínem finálních nabídek je poslední červnový týden. Vyplývá to z informací týdeníku EURO.
O ČSA Cargo se původně ucházelo zhruba patnáct zájemců, ale poradce pro prodej - CA IB Corporate Finance (člen UniCredit Group) - z nich nedávno vyřadil deset. Důvodem byly zejména jejich nízké nezávazné indikativní cenové nabídky.
K prodeji je zapotřebí doplnit, že se investorům nabízí polovina byznysu související s odbavováním nákladů; zbytek pražského trhu již drží zejména britská Menzies (obsluhuje KLM, Lufthansu i další) a částečně Letiště Praha. (Odbavování zavazadel není součástí činnosti ČSA Cargo). Kromě nákladového terminálu získá kupec i moderní budovu Air Cargo Terminal, jež byla postavena v roce 2004, a k tomu parkoviště o velikosti asi tří fotbalových hřišť.
Z pěti shortlistovaných zájemců jsou dva ze zahraničí, nicméně i česká Central European Handling jde do soutěže spolu s jedním z nejvýznamnějších světových hráčů - s firmou Macquarie Goodman. Pro australský gigant je sice ČSA Cargo příliš malým soustem, kdyby ale firmu koupil, přiblíží se Letišti Praha. Australané totiž do soutěže zhruba o stokrát větší sousto, které představuje plánovaná privatizace Letiště Praha, půjdou jistě rádi. „Frontmanem“ Central European Handling je Kamil Slavík (42), jenž v ČSA pracoval od roku 1987 a ČSA Cargo od roku 1998 řídil. V letech 2003 až 2004 byl místopředsedou představenstva ČSA.
Bez šance není ani významná belgická Aviapartner Group, která odbavuje náklady na letištích v Bruselu, v Amsterdamu a Frankfurtu nad Mohanem. Kromě toho obsluhuje řadu menších letišť, zejména ve Francii, v Německu a v Itálii. Aviapartner Group je vlastněn významnou britskou private equity společností 3i.
Černým koněm soutěže by mohl být turecký Çelebi Holding, který loni v prosinci koupil firmu Budapest Airport Handling za 39 milionů eur (30 za společnost, zbytek za zařízení), což znamená veškerou pozemní obsluhu letadel. Çelebi Holding je soukromá společnost (založená v roce 1958), jež je kótována na istanbulské burze od roku 1996 a v současnosti ji patří přes 60 procent tureckého trhu. Holding loni na 23 letištích obsluhoval 22 milionů cestujících a odbavil přes 100 tisíc tun nákladu. Turci v poslední době posilují aktivity směrem k Číně.
Český CTP Invest je developerem průmyslových nemovitostí, zejména logistických center. Letos hodlá vstoupit formou IPO na burzu a kdyby získal ČSA Cargo, zvýšil by pro budoucí investory svoji atraktivitu.

  • Našli jste v článku chybu?