Kočovnou firmu Grupo Antolin brzdí problémy s pozemky
K zemím, z nichž by se do tuzemska hrnuly investice, Španělsko nepatří. Tato praxe se nyní může změnit. Největší španělský podnik v České republice – výrobce automobilových interiérů Grupo Antolin – zažívá totiž po letech potíží prosperitu. „Náš úspěch je mezi podnikateli ve Španělsku vidět a máme signály, že o Česko začíná být zájem, říká ředitel firmy Pavel Valčík (o situaci ve Španělsku blíže na str. 56). Z malé firmy, která původně měla dodávat dveřní výplně, střešní panely a interiérové díly pro felicie, se stal podnik, který zásobuje nejen výrobu octavií a fabií, ale celý koncern Volkswagen. Kvůli němu ostatně rodinná firma bývalého automobilového závodníka do Česka před šesti lety přišla. Tehdy ještě pod názvem Irausa. Německý koncern byl jedním z největších odběratelů Antolinu, a tak při koupi mladoboleslavské Škodovky nemohl španělský holding zůstat stranou. V Jičíně bez šance. Společnost začala ihned po příchodu do republiky v roce 1993 jednat o koupi Lisovny nových hmot v Jičíně, z něhož je to do Mladé Boleslavi jen kousek. To vše ve vysokém tempu, protože do zahájení výroby felicií zbývalo jen několik týdnů. „Tehdy Grupo Antolin narazila na problém: nemohla rychle koupit v České republice odpovídající prostory nebo pozemky, říká Pavel Valčík. Jednání s ministerstvem průmyslu se totiž dlouze vlekla a nakonec zkrachovala na malichernosti. Česká strana nebyla ochotná vyjednávat o ceně jičínské parcely. „Bez ochoty k jednání pak rozhovory skončily, dodává k tomu Pavel Valčík. V Jablonci. Vedení společnosti se tedy rozhodlo dočasně pronajmout haly v jabloneckém Liazu. Pomíjivost této akce ovšem poškozovala efektivitu výroby. „Hlavní jmění firmy spočívá v kvalitě pracovní síly. Zkuste však vytrénovat lidi, kteří vědí, že vše je jen dočasné, míní Valčík. Problém získat kvalitní pracovníky se netýkal jen dělníků, ale i vedení. Na postech generálního ředitele a jeho náměstků se za šest let vystřídalo čtrnáct lidí. Pokud jde o samotnou hlavu podniku, majitelé vedli firmu rok sami. Poté zkoušeli štěstí s manažerem ze Španělska, kterému se ovšem přes všechno úsilí nedařilo vyvést firmu ze ztrát. Neuspěl ani jeho následovník z Německa. „Cizinci nepronikli do místního prostředí, míní Pavel Valčík, který později postoupil z místa finančního náměstka na šéfa firmy vlastně náhodou. Další ředitel, opět Němec, totiž výsledky měl, zahynul však při automobilové nehodě. Až poté majitelé postavili, údajně se skřípěním zubů, za kormidlo Čecha. Poslední je Chrastava. Firmě, která mezitím přesídlila do areálu bývalého Elitexu v Chrastavě u Liberce, se v té době díky narůstajícím zakázkám Volkswagenu začalo dařit. Vybudovala moderní výrobní halu za sto milionů korun, dalších sto dvacet milionů si vyžádalo její vybavení. Růst ovšem zdaleka neznamenal konec potíží. Nekonečná likvidace Elitexu totiž společnosti Grupo Antolin opět zkřížila plány na odkup pozemků. „Zaplatili jsme nájemné na devadesát devět let s tím, že převod pozemků do našeho vlastnictví už je jen formalita, říká Valčík. „Ale ukázalo se, že likvidátor po nás požaduje další peníze. To prý zavání vydíráním. „Někteří lidé větří u zahraniční firmy peníze a schválně brání dokončení likvidace. Valná hromada zbytkového podniku nepustila k prodeji ani metr pozemků, stěžuje si. Jediným důvodem ke zdržování je, že se kdosi hodlá na mnohaleté likvidaci obohatit, domnívá se Valčík. Proč Grupo Antolin v Chrastavě zůstává? „Před časem jsme se museli s tímto areálem smířit pro byrokratické průtahy v jiném městě, říká ředitel. A nyní by si přestěhování zaběhlého závodu vyžádalo obrovské náklady. Připravuje se expanze. Přes všechny problémy hodlá česká odnož Grupo Antolin expandovat do zahraničí. Rodina Antolinů totiž chce investovat i v dalších zemích východní Evropy, především v Polsku. O jejich automobilové interiéry projevují zájem Ford i Opel a holding Antolin chce vybudovat závody právě poblíž továren těchto firem. Je to totiž výhodnější než převážet díly na velké vzdálenosti. „Expanze celé nadnárodní skupiny by měla být vedena právě odsud z Chrastavy, říká ředitel Valčík. Zisky mají růst. Česká Grupo Antolin se 470 zaměstnanci minulý rok utržila více než 1,5 miliardy korun, což představovalo zhruba třináctiprocentní meziroční nárůst. Účetní zisk sice klesl na 57 milionů korun oproti dvojnásobku v roce 1998, šéfové firmy ho ale i tak považují za příznivý. Vždyť v předcházejících letech zaznamenalo hospodaření hluboké propady. Například v roce 1996 činila ztráta bezmála sedmdesát milionů, a v následujícím dokonce devadesát milionů korun. „Předloňský rok byl příznivý nejen stabilizací podniku, ale i silnou korunou a osvobozením od poplatků za služby mateřského holdingu, pochvaluje si ředitel Valčík. Tvrdí, že návrat přírůstků lze čekat už v příštím roce, zdrojem by měly být nové výrobní programy. Například nové interiérové díly pro Audi nebo dodávky komponentů pro společný projekt Volkswagenu s Porsche.