Telefónica se rozhodla spojit fixního a mobilního operátora
Konec všem dohadům a spekulacím. Český Telecom (ČTc) a Eurotel, dvě nejsilnější telekomunikační firmy v zemi, ukončí svůj mateřsko-dceřiný vztah a spojí se v jednu společnost. V polovině letošního roku by měl začít fungovat nový, konvergovaný operátor Telefónica O2 Czech Republic, jenž v sobě bude zahrnovat nabídku fixních i mobilních telekomunikačních služeb. Náklady akce „kulový blesk“ se mají pohybovat ve stovkách milionů korun, úspory však prý budou větší, dosáhnou minimálně 8,5 miliardy korun.
Do roka a do dne.
Na konci června loňského roku, poté co zprivatizovala majoritní podíl v Českém Telecomu, ovládla španělská Telefónica na valné hromadě ČTc statutární orgány a management největší české telekomunikační firmy. Pár dní na to obsadila i klíčové pozice v Eurotelu, stoprocentní dceři ČTc. Dotazy na téma přejmenování těchto společností, či dokonce jejich případného spojení odráželi vyslanci Telefóniky typicky jižanským způsobem: ano, je to možné, zvažujeme to, ale nevíme jak a kdy. O to více překvapilo prohlášení ze středy minulého týdne – Telecom a Eurotel se spojují, nástupnická firma bude zhruba od poloviny letošního roku vystupovat pod zcela novým názvem Telefónica O2 Czech Republic. Jméno má reflektovat „podvojné“ zaměření operátora jak na pevné linky, tak na segment mobilních komunikací. Telefónica je nejsilnějším hráčem ve fixním byznysu ve Španělsku a regionu Latinské Ameriky, zároveň v několika zemích provozuje mobilní síť MoviStar. O2 je název mobilní sítě, kterou Telefónica odkoupila loni v listopadu za 17,7 miliardy liber, tedy více než tři čtvrtě bilionu korun. Kromě „domácí“ Británie se O2 postupně etablovala v Německu, Irsku a na ostrově Man; společně s partnery také provozuje virtuální mobilní sítě Tesco a Tchibo. Díky akvizici O2 (a také Eurotelu) se Telefónica vyhoupla na pozici světové mobilní trojky, měřeno počtem zákazníků, kterých má firma nyní přes 150 milionů.
Jedna firma, jeden management.
Záměr integrovat Eurotel a Telecom do jedné telekomunikační firmy již schválilo představenstvo i dozorčí rada Českého Telecomu. Souhlas se spojením a přijetím nového jména musí ještě dát valná hromada ČTc, svolaná na 27. dubna letošního roku. Vzhledem k faktu, že Telefónica drží v Telecomu více než 69procentní akciový podíl, nedají se v tomto směru předpokládat žádné komplikace. Spojení dvou donedávna zcela samostatných firem se dotkne prakticky všech oblastí, počínaje sestavením managementu „nové“ firmy a konče sloučením značkových obchodů operátorů. Šedesátka prodejen Telecomu a stovka obchodů Eurotelu budou přemalovány do nových, jednotných korporátních barev; mobilní služby a pevné linky se budou prodávat na jednom místě. Zatímco o stěhování zaměstnanců Eurotelu do budov Telecomu, či obráceně, prozatím rozhodnuto nebylo, podoba vrcholového vedení je již známa. Generálním ředitelem české Telefóniky O2 bude současný šéf ČTc Jaime Smith, do pozic viceprezidentů usednou kromě dvou Španělů také dva zástupci „starého“ Telecomu, Juraj Šedivý a Petr Slováček.
Zastavená burza.
Když se ve středu 1. března ráno dostala na trh zpráva, že Český Telecom připravuje oznámení informace „strategického dopadu“, nebyli překvapeni pouze investoři a obchodníci, o chystaném zveřejnění nevěděla ani pražská burza. Její vedení proto promptně rozhodlo o přerušení obchodování s akciemi ČTc do doby, než se zpráva dostane na trh. „Obchodování jsme pozastavili, protože jsme nevěděli, jaké závažnosti bude „strategická informace“. Naším úkolem bylo zabránit obchodování na nepodložených spekulacích a zajistit rovný přístup k informacím všem účastníkům trhu. Po zveřejnění informace byly tyto dvě podmínky splněny a naším cílem bylo co nejrychleji začít obchodovat, pokud budou účastníci trhu připraveni. Neviděli jsme důvod na něco dále čekat,“ sdělil generální ředitel pražské burzy Petr Koblic při diskusi na internetovém serveru Patria.cz. Strategickým dopadem se nakonec ukázalo nejen přejmenování Telecomu, ale právě spojení s Eurotelem. Španělé si od fúze totiž slibují výrazné úspory a vyšší tržby. Generální ředitel Českého Telecomu vyčíslil přínos spojení na 300 milionů eur, přičemž zhruba dvě třetiny této sumy by měly tvořit zvýšené výnosy a zbytek úspory nákladů. Zástupci Telefóniky z madridské centrály později sumu ještě „navýšili“. Při telefonické konferenci odborníkům mimo jiné sdělili, že pozitivní dopady fúze budou představovat 625 až 700 milionů eur.
Kladně naladěný trh.
Úspora však nebude okamžitá a otázkou je, bude-li natolik rozsáhlá. Již po převzetí Telecomu totiž Telefónica sdělila, že díky synergiím dosáhne úspor 250 až 280 milionů eur. Tuto částku je tedy třeba od oněch až 700 milionů odečíst. Dalším pozitivem fúze pro akcionáře Telecomu bezesporu bude připlynutí 20 miliard korun, které má ve formě nerozděleného zisku v účetnictví Eurotelu. Od Telefóniky se očekává poměrně štědrá dividendová politika, převedení peněz do jednoho účetnictví jí uvolní ruce. Posledním výrazným jednorázovým příspěvkem by měl být prodej nemovitostí Telecomu, za které by firma mohla inkasovat sumu pohybující se mezi osmi až desíti miliardami korun. Toto jsou všechno pozitivní dopady, které trh hodnotí kladně.
Vzhůru k 600 korunám?
Přesto však je reakce investorů poměrně vlažná, zdá se, že plánům firmy věří jen zčásti. Výrazným způsobem by totiž, jak Telefónica deklaruje, měly do hospodaření promluvit synergické efekty fúze Telecomu a Eurotelu, ať již jednotná zákaznická obsluha, spojení distribučních kanálů a podobně. Zdá se však, že investoři tomu zatím příliš nevěří. Jinak by se již měly oznámené úspory ve výši přibližně 55 korun na akcii promítnout do jejich cen. Kurz by se tedy neměl pohybovat okolo 540 korun, jako dosud s mírně posilující tendencí, ale vyskočil by až k 600 korunám. Trh si však evidentně hodlá počkat na výsledek snažení managementu Telefóniky, zda se mu opravdu podaří plánované změny uskutečnit. Vliv může být také časování změn uvnitř firmy, k většině z nich by mělo dojít až od roku 2007 a do té doby se může stát ještě spousta věcí.
Kdo bude kdo v nové firmě
- Vrcholové vedení Telefónica O2 Czech Republic
- Generální ředitel Jaime Smith
- Divize rezidenční klientely Salvador Anlada
- Divize korporátní klientely Fernando Astiaso
- Divize sítí a provozu Petr Slováček
- Finanční divize Juraj Šedivý
- Oddělení liských zdrojů a podpůrných služeb Martin Bek
- Oddělení pro velkoprodej Pavel Jiroušek
- Oddělení strategie a rozvoje produktů Stanislav Kůra
- Oddělení pro regulaci David Šita
- Oddělení rozvoje obchodních vztahů Ramón Ros
- Právní oddělení Jakub Chytil
- Oddělení transformace a konvergence Antonio Botas
- Oddělení vnějších vztahů Jaroslav Kubišta
Pramen: Český Telecom