Lopez je prý levnější než dotace do Poldi Kladno
Již jen na týdny, maximálně měsíce se měří životaschopnost některých domácích oceláren. Takový osud hrozí i Železárnám Chomutov a sousedícím Válcovnám trub, které od konce roku 1997 patří podnikateli Zdeňku Zemkovi. K jejich případné záchraně si proto najal poradenskou firmu někdejšího vysokého manažera General Motors a Volkswagenu Josého Ignacia Lopeze. „Kontaktovali jsme se v Bilbau v polovině loňského prosince, projednali základní podmínky a možnosti jeho pomoci restrukturalizaci, o níž se více než rok v železárnách snažím, uvedl Zemek.
Lopezovi lidé během ledna vypracovali vstupní studii, zvláště pro železárny značně nelichotivou. Navrhují zredukovat ztrátové výroby, a to až o čtyřicet procent z celkového objemu. Důraz kladou nejen na snižování nákladů, ale také na vyšší pružnost výroby a orientaci na zákazníka. Do budoucna se má rozvíjet hlavně program broušení a výroba taženého drátu, omezovat se bude produkce loupané oceli. „Vyjádřili se tak, že obě firmy jsou restrukturalizovatelné. Dohadujeme se také, že se nesoustředí jenom na nákladovou stranu, ale i na pomoc v oblasti výnosů a že nám budou hledat i zákazníky, vysvětlil majitel železáren. Produkce by se měla zaměřit hlavně na automobilový průmysl, stavebnictví a na dodávky investičních celků. Po počáteční nezbytné redukci výroby by měl obrat podle závěrů studie vzrůst asi o čtvrtinu, takže se bude pohybovat pod dvěma miliardami.
Co může být dobré pro další budoucnost firmy, asi nepřinese příliš radosti zaměstnancům. Poradenská firma totiž navrhla zredukovat počet pracujících v železárnách z 550 na zhruba pětinu, ve válcovnách asi o deset procent z nynějších 275 lidí. „Snažím se s odbory vyjít, ale musí pochopit, že do minusových provozů nelze věčně cpát peníze, nekompromisně zdůrazňuje Zemek.
Obě chomutovské společnosti jsou totiž již řadu let vysoce ztrátové, jejich obrat se dohromady pohybuje okolo dvou miliard korun. V železárnách v roce 1998 propadla červená čísla až na pětačtyřicet milionů korun a podobného výsledku dosáhnou i za loňský rok. Ve válcovnách byla situace ještě daleko horší, před dvěma lety se ztráta propadla až na bezmála sto padesát milionů korun. Za loňský rok však bude podle Zemkových slov nižší a od února by měla být firma po devíti letech v zisku. Už dva roky zde běží restrukturalizační program, který prý španělská firma ocenila.
Ve druhé polovině února by se měla rozjet druhá etapa spolupráce s Lopezem. Během tří měsíců se budou připravovat a posléze zavádět konkrétní opatření. Poté už budou poradci jenom jezdit na kontroly a konzultace, celá restrukturalizace poběží do konce roku.
Zemek je přesvědčen, že se mu drahé rady nakonec vyplatí. „Firma Lopez de Arriortua y Associados je dokonce levnější než leckterá domácí poradenská firma. První tři týdny, kdy pracovali šestnáct hodin denně, mě v korunách přišly na šestimístnou sumu, prozradil Zemek. A to by neměl být pro majitele skupiny Z-Group, jejíž roční obrat dosahuje dvaceti miliard korun, problém zaplatit. „Rozhodně je to méně než dotace Poldi Kladno, kam jsem měsíčně dával dvacet milionů korun, tvrdí Zemek. Pokud se projekt povede, nebude podnikatel váhat svěřit Španělům restrukturalizaci svých dalších oceláren v Hrádku, Veselí, v Německu a Rumunsku.
Projektu v železárnách se ale sám Lopez, který je považován za odborníka na snižování nákladů, nezúčastní. Světovou popularitu mu přinesla téměř špionážní aféra. V roce 1993 totiž při přestupu z funkce viceprezidenta koncernu General Motors do managementu Volkswagenu s sebou odnesl tajné dokumenty o obchodní politice. Případ se dostal k soudu a táhl se čtyři roky. Nakonec se obě automobilky mimosoudně dohodly, Volkswagen musel Američanům zaplatit sto milionů dolarů a odebrat od nich součástky za miliardu dolarů. Lopez však musel německou firmu v roce 1996 opustit. O rok později si založil vlastní poradenskou společnost.