Zájemci o firmu Škoda Power předloží tento týden své nabídky
Rozhodování o dalším osudu společnosti Škoda Power spěje do finále. Již tento týden předloží případní zájemci o majetkový vstup do firmy své nabídky. Ty mají obsahovat nejen výši podílu, o který mají ve firmě zájem, ale i částku, již jsou ochotni za akcie zaplatit, a jak si představují další spolupráci a budoucnost společnosti. Strojírenský podnik Škoda Power je třetím největším evropským výrobcem turbín a dalších komponentů pro energetiku a součástí koncernu Škoda Holding.
Korejci, Češi, Indové a spol.
Majitel firmy, Škoda Holding, si najal londýnskou kancelář investiční banky Citigroup, aby vypracovala strategii, jak dál zvyšovat hodnotu Škody Power. Zřejmě nejreálnější variantou se nyní jeví prodej části podniku novému investorovi. Citigroup oslovila s touto nabídkou několik vybraných firem. Dle informací týdeníku EURO jsou na seznamu indické firmy BHEL, KSK, německé podniky MAN a Siemens, americký General Electric, ruský Atomstrojeexport. Dalšími společnostmi, které se o podíl ve Škodě Power uchází je firma Alstom, japonská Toshiba a jihokorejská společnost Doosan. Mezi zájemci je zhruba i deset zahraničních private equity fondů, mezi nimi i Mid Europa Partners, Doughty Hanson, Carlyle či Advent International. Zájem potvrdili i tuzemské investiční skupiny Penta a J&T Finance Group. V informačních materiálech, které dostali potenciální zájemci, není uveden podíl, jenž je na prodej, ani stanovena cena. Přitom si dle informací týdeníku EURO majitelé cení stoprocentní podíl ve Škodě Power na dvanáct až patnáct miliard korun. „Nejsem si jist, zda je takový požadavek za současné situace správný. Dle našich odhadů se reálná cena, ve které je započtena běžná návratnost investice, u sto procent akcií podniku pohybuje kolem šesti miliard korun. Cenu přesahující osm miliard korun považuji za příliš rizikovou,“ sdělil zástupce jedné z oslovených společností. Na otázku, zda svými odhady pouze netlačí na prodávající stranu, tedy Škodu Holding, aby ze svých očekávání slevila, odvětil, že nikoli. Svá tvrzení vysvětlil tím, že doposud není jasno v několika klíčových otázkách, které přímo ovlivní hospodaření Škody Power po roce 2013, respektive její odbyt. Tedy kromě jiného to, jakým způsobem bude v následujících letech probíhat obchodování s emisemi CO2, jaká bude celoevropská podpora pro výstavbu jaderných elektráren a jakých je firma schopná dosáhnout ziskových marží.
Pozor na krizi
Ještě před několika týdny byla dle ekonomů k nastartování prodeje Škody Power takřka ideální doba, podobné plány však nyní poněkud kazí poslední události ve světové ekonomice, kterou naplno zasáhla finanční krize. Svět sice zažívá energetický boom, při němž rostoucí spotřeba energií a nedostatečné dosluhující zdroje motivují firmy k investicím do této oblasti, ale jen v Evropě bude třeba obnovit 40 procent současných elektráren. Nové elektrárny o celkovém výkonu několika desítek tisíc megawatt plánují stavět Indie, Čína a Rusko. Nyní však lze očekávat, že optimistické předpovědi o masivním nárůstu celosvětové ekonomiky a od toho se odvíjející rostoucí poptávky po energiích, respektive elektřině, bude alespoň pro následující léta nutné poněkud zmírnit. To může na čas zbrzdit i výstavbu a obnovu elektrárenských zdrojů a tedy i poptávku po energetických zařízení. Navíc banky budou obezřetné při půjčování peněž do všech oblastí - tedy i do energetiky, jež je pro investory bezpečná.
Dlouhodobý zájem
Zahraniční investoři mají zájem o Škodu Power již několik let. Jak již dříve několikrát upozorňovali lidé z vedení Škody Holding, neuběhl měsíc, aby se na prohlídku firmy neohlásil některý z uchazečů. Dle informací týdeníku EURO byli nejaktivnějšími zájemci především společnosti z Indie, Ruska a Jižní Koreje. „Třeba lidé z OMZ byli ve Škodovce na několika jednáních,“ uvedl dobře informovaný zdroj. Právě ruská OMZ vlastní podniky Škoda JS a Plzeň Steel. Posledně jmenovanou společnost však chce v nejbližších týdnech až měsících prodat (viz V nabídce i Pilsen Steel).
Možnosti prodeje před časem připustil i Marek Čmejla z firmy Appian Group, která Škodu Holding ovládá. V rozhovoru z března 2007 pro týdeník EURO řekl: „Samozřejmě že dostáváme a monitorujeme spoustu nabídek od zahraničních i tuzemských subjektů. Prakticky o každou složku Škodovky má někdo zájem. Nabídky pečlivě vyhodnocujeme. Ale myslím si, že v tento okamžik neexistuje nic, co bychom chtěli sdělit veřejnosti. V podniku je stále hodně práce.“ O více než rok později se situace změnila. Jak již bylo řečeno, mateřský holding oslovil potenciální zájemce. „Čekáme na zprávu z managementu,“ konstatoval nyní Čmejla. Management Škody Holding v čele s generálním ředitelem Jiřím Zapletalem totiž bude ze závěrů a doporučení poradce vycházet při psaní své zprávy a doporučení pro dozorčí radu holdingu. V té by měla jasně zaznít odpověď na klíčové otázky: Prodat celou firmu či její část? Jsou cenové nabídky shodné s představami vedení holdingu? Nebo si nechat podnik celý a dál jej rozvíjet vlastními silami? Klíčový materiál by měl být dokončen v říjnu, nejpozději v listopadu.
Soudkův rozvoj
Škoda Holding je již několik desítek let nejvýznamnějším tuzemským strojírenským podnikem. Stání podnik ještě pod názvem Škoda Plzeň v roce 1992 zprivatizovala vláda takzvanou českou cestou - 38 procent akcií prodala firmě Nero (ovládané Lubomírem Soudkem) a konsorciu bank KB a IPB. O rok později se již firma přeměnila na holding sdružující až 50 dceřiných společností, z toho 30 ve stoprocentním vlastnictví. Po Soudkově nástupu do vedení si firma několik let udržovala ziskovost a mohutně expandovala. Koupila kromě jiného automobilky Tatra a Liaz, bývalou Škodu Diesel a otevřela údajně perspektivní továrnu na výrobu plechovek. Právě překotný a neuvážený rozvoj prosazovaný Soudkem dostal firmu do značných ekonomických potíží. Ještě v roce 1996 byla Škoda Plzeň označována za nejlepší strojírenskou společnost ve střední Evropě, o rok později však již vykázala ztrátu 4,2 miliardy korun. Na ní se dle analytiků podílely především neuvážené nákupy Tatrovky a Liazu.
Problémy vyvrcholily v roce 2000, kdy se Škoda Plzeň rozdělila na mateřskou Škodu a. s., která spravovala nemovitosti firmy a některé ochranné známky, a na nově vzniklou Škodu Holding, na niž bylo převedeno devatenáct nejdůležitějších dceřiných společností. Začala restrukturalizace firmy, během níž holding prodal několik dceřiných firem. Ozdravný proces vyvrcholil v roce 2003, kdy Škodu Holding získala za 800 milionů korun investiční skupina Appian. Ta pokračovala v restrukturalizaci skupiny. Oznámila, že se firma v budoucnu soustředí na dva klíčové obory, energetiku, do níž patří především výroba turbín a dalších zařízení pro ni, a dopravní strojírenství, zejména na výrobu tramvají, trolejbusů a lokomotiv. Dceřiné firmy, které s tímto klíčovým byznysem nesouvisely pak Appian prodal. Kromě jiného i Škodu Kovárny (dnes Pilsen Steel), Škodu JS a Škodu Machine Tools.
Souvislosti:
Firma Appian
- Ovládá sto procent akcií Škody Holding.
- Vlastní sázkovou kancelář Chance.
- Ovládala i těžařskou firmu Mostecká uhelná, kterou v roce 2005 prodala jejím manažerům.
- Je aktivní i ve zdravotnictví, loni koupila stoprocentní podíl v holdingové společnosti Medicon, které kromě jiného patří největší poliklinika v České republice v blízkosti stanice metra Budějovická v Praze 4.
BOX:
V nabídce i Pilsen Steel
Na prodej je nejen Škoda Power, ale i další podnik v areálu holdingu - Pilsen Steel. Ten doposud patří ruské průmyslové skupině OMZ Group. Dle informací týdeníku EURO již ve společnosti probíhá due dilligence. „Výběr nového majitele je otázkou několika týdnů, maximálně měsíců,“ konstatoval zdroj z vedení firmy. Jak uvedl, jedním z důvodů, proč Rusové podnik prodávají je, že výrobní kapacita podniku sice jede naplno, ale další rozšíření nepřipadá v úvahu. „Okolní prostory v areálu jsou obsazeny. Další přistavování budov v nejbližším okolí tedy nepřichází v úvahu. A postavit nový závod na zelené louce v Česku by bylo příliš drahé,“ uvedl zdroj, který si nepřál být jmenován. Ostatně na nedostatek prostor pro další rozvoj si před časem stěžovali i členové vedení OMZ. „Vše je výhradně záležitostí majitele společnosti Pilsen Steel, tedy OMZ Group. Ta musí rozhodnout, zda plzeňský podnik prodá, či neprodá,“ konstatoval PR manager OMZ v České republice Michail Čepeliv.
Další podnik, který OMZ v Plzni vlastní, Škoda JS, žádné změny majitele nečekají. OMZ plánuje, že kapacity firmy plně začlení do svého výrobního programu, který počítá především s výrobou zařízení pro nové ruské jaderné elektrárny. Obě firmy získalo OMZ právě od Škody Holding.