Miloš Vránek, spolumajitel společnosti Renocar vidí v podnikání tři zásadní trendy: otázku mezigenerční výměny v rodinných firmách, souboj mezi online prodejm a prodej v obchodech a nábor zaměstnanců.
Rodinné firmy založené v devadesátých letech stojí nyní, po téměř čtvrtstoletí, před obtížným úkolem – nahradit staré vedení za nové, mladé, chcete-li. Čeká je tedy jedna z největších výzev v dosavadním podnikání – komu a jak firmu předat. Ne všechny společnosti jsou na změnu v podobě přeskupení sil ve vedení připraveny.
Někteří majitelé nedokážou tuto změnu udělat včas. Problém nastane také tehdy, když následníka v rodinném kruhu nenajdou. V případě Renocaru to bylo pro našeho tátu možná o něco snazší. Vztah k automobilům BMW jsme s bratrem získávali už od malička, když jsme byli otci „k ruce“ v jeho svépomocné dílně, kdykoli potřeboval. Vedení firmy nám ale otec svěřil až v roce 2013, kdy jsme v Praze otevřeli druhý salon. V té době jsme už dobře znali pracovní kolektiv a zaměstnanci zase nás, proto jsme si u nich dokázali vybudovat autoritu.
Způsob „evoluční změny vedení“ vnímám jako dobrý model předání rodinné firmy. S bratrem jsme se postupně seznamovali s chodem firmy ze všech stran. Až po letech jsme pochopili problematiku našeho podnikání a při přebírání vedení společnosti jsme měli na paměti, že na prvním místě je pro nás vždy spokojený zákazník, neboť ten nás živí. Objem prodaných vozů je až na druhém místě. Myslíme na to i u třetí generace – našich dětí, které studují střední školy. Na letní brigádě pracují v automyčce a dílně, a mají tak možnost být součástí firmy už nyní. Pokud budou dobří a rozhodnou se, že Renocar je pro ně tou správnou cestou, najde se místo i pro ně.
Mezigenerační výměna
A co se stane když…
Přestože se v posledních několika letech rozmohl prodej a výběr zboží online, musí se zákazník do obchodu vypravit někdy osobně. Například automobil si na webu sice vyberete, ale rozhodnutí o mnohasettisícové investici bez osobní návštěvy autosalonu udělá málokdo. Auto, které si koupíte, ale nevyhovuje vám, je jako nešťastné manželství. Samotný nákup v kamenném autosalonu nemusí představovat vždy výhru.
Tuzemský zákazník se teprve dostává do fáze, kdy si začíná uvědomovat, že rozdíly jsou zejména v úrovni poskytovaných služeb. Recept, jak se o své zákazníky postarat, jsme připravovali pětadvacet let a stále nacházíme novou inspiraci. Nabídka služeb také souvisí s rozpoznáním hodnoty času, jehož si naši zákazníci velmi cení – vítají, pokud jim čas pomáháme šetřit. Například přistavením či vyzvednutím náhradního vozu, vlastní nonstop asistenční linkou a online poradenstvím. Je na čase, aby se před výběrem autosalonu začali zákazníci ptát: „A co se stane, když…“
Nábor kvalitních zaměstnanců
S kvalitními službami, které chce každý obchodník svým zákazníkům poskytovat, souvisí v první řadě zaměstnávání kvalitních a kvalifikovaných odborníků. Šance, jak získat dobré, odborně zdatné a loajální pracovníky, máme v podstatě dvě. Můžeme nabídnout pracovníkovi konkurence přestup za dobrých podmínek nebo udržovat dobré vztahy s odbornými školami, umožnit jim školní praxi a ideálního zaměstnance vychovat. Tuto možnost preferujeme, získávání lidí z jiných firem iniciované z naší strany je neúnosně drahé, a ne vždy efektivní. Velmi se nám osvědčilo zaměstnávat odborníky na doporučení stávajících pracovníků. Naopak s inzercí příliš dobré zkušenosti nemáme – drtivá většina těch, kdo se přihlásí, je nekvalifikovaná.