Jedná se také o něco, na co by měli myslet podnikatelé. V současné situaci se plánování na několik měsíců dopředu může zdát současně obtížné i nezbytné pro stabilitu jejich podnikání. Období svátků je vždy klíčovým okamžikem pro celé maloobchodní odvětví, a proto stojí za to přemýšlet a plánovat naše aktivity už dnes – zákazníci totiž dělají sváteční nákupy dříve a dříve každý rok.
Facebook se opět zeptal spotřebitelů na jejich zvyklosti při vánočním nakupování. Chtěl vědět více o tom, co je pro ně důležité a co, kdy a jak nakupují. Průzkumu se mimo jiné zúčastnili i Češi. Co ukázalo šetření?
Generace X a Baby boomers ženou
kupředu růst e-commerce
Často
se říká, že se nejmladší generace s telefonem v ruce snad i narodila a online
prostředí je pro ně tak stejně přirozené, jako okolní svět. A skutečně – podle
výzkumu společnosti Facebook je v rámci Generace Z (62 %) a Mileniálů (55 %)
nejvíce osob, které používají mobilní zařízení k vánočnímu nakupování.
Jsou to však lidé narození mezi lety 1946 až 1980, kdo je v každodenním životě nejotevřenější a obecně ochotnější zkoušet nové technologie. V roce 2019 se téměř trojnásobně zvýšil počet Čechů z generace baby boomers, kteří používají mobilní zařízení - přesněji se jednalo o nárůst o 167 %. U zástupců Generace X se ve srovnání s předcházejícím rokem tento údaj téměř zdvojnásobil (růst o 80 %). Tato čísla reprezentují preference za uplynulý rok, lze tedy snadno dojít k závěru, že s dalším postupem pandemie bude tento trend narůstat i u nejvíce ohrožených osob.
Aby
se tak ale doopravdy stalo, musí oblast e-commerce zapracovat na zlepšování a
zjednodušování svých služeb – a to především pro to, aby mohli lidé z Generace
X a baby boomers tyto nástroje a řešení volně využívat. Podle dat z roku 2019
tato technologická bariéra pomalu mizí – počet Baby boomerů, kteří připustili,
že je mobilní zařízení tou nejjednodušší cestou k objevování nových produktů a
služeb, vzrostl o 201 %.
Češi milují nakupování dárků.
Nakupují je i sami pro sebe
Vánoce jsou spojeny s obdarováváním našich blízkých dárky, na kterých nešetříme. Spotřebitelé si rovněž uvědomují, že obchody právě v tomto období vytahují z rukávu eso v podobě zajímavých propagačních akcí. To potvrzuje i 29 % osob, které během svátků v České republice nakupují a podle kterých jsou svátky tím nejlepším obdobím pro hledání výhodných nabídek. Speciální prodejní akce, jako je například Black Friday, jsou proto čím dál tím víc populární – téměř polovina respondentů (45 %) si něco koupila v jednom z velkých výprodejů.
Zajímavé
je také to, že množství propagačních akcí během svátků vede k tomu, že
neobdarováváme jen své blízké. 69 % osob nakupujících na svátky v České
republice uvedlo, že shánějí dárky také pro ně samotné. To je pro obchodníky
velice důležitá informace – stojí totiž za to vzít v úvahu, jak během svátků
cílíte na své zákazníky.
Svátky jsou příležitostí vyzkoušet nové značky potravin
Sváteční nápor na spotřebu také zvyšuje otevřenost a ochotu spotřebitelů zkoušet nové věci. Více než polovina respondentů (60 %) uvedla, že během svátků hledá nové produkty častěji než ve zbývajících měsících roku. To je dobrá zpráva pro obchodníky propagující nové produkty. Navíc, s příhlédnutím k české kulinářské tradici spojené se svátky, by nemělo být překvapením ani to, že až 45 % Čechů nakupujících na Vánoce uvedlo, že by během svátků vyzkoušelo nové značky potravin.
Co tedy rozhodne o tom, zda dá spotřebitel produktu šanci? Jak se ukázalo, samotná firma hraje při výběru nového produktu stále důležitější roli. Spotřebitelé už dlouhou dobu věnují větší a větší pozornost aktivitám značek a také tomu, jak ovlivňují oblast, kterou reprezentují.
Šetření
také ukázalo, že na 12 klíčových trzích* v průměru 27 % lidí zakoupilo produkt
vůbec poprvé po tom, co se dozvěděli o hodnotách, iniciativách a postupech
značky. Na základě stejných kritérií 28 % respondentů následně vyzvalo ostatní
ke koupi daného produktu.
Kromě
toho 28 % osob používá nástroje Facebooku k hledání nápadů na dárky a k jejich
nakupování. Chtějí sledovat obsah který bude informativní (29 %), opravdový a
autentický (22 %) a měl by informovat o nejnovějších nabídkách a dalším (25 %).
A co s tím může dělat podnikatel?
Jakmile
jste obeznámeni se všemi současnými trendy, měli byste své další kroky pečlivě
zvážit. Zde je několik praktických tipů:
- Protože dnes stále více a více lidí nakupuje online, zvažte
rozšíření svého podnikání o e-commerce. - Vyzkoušejte svoji omnichannel strategii, abyste se připravili na
náročnou sváteční sezónu plnou nákupů. Pokud ještě takovou strategii
nemáte, stále ještě máte čas na její vypracování. - Jednejte především lokálně, naslouchejte svým zákazníkům a buďte
si vědomí potřeb své současné komunity. - Staňte se součástí davu, ale vynikejte svou komunikací během
důležitých obchodních dnů. Nedělejte to, co dělají ostatní, zkuste naopak
zdůraznit jedinečnost vaší společnosti. - Buďte mobilní – přizpůsobte své rozhraní tak, aby mohl každý
procházet vaše stránky i z mobilního zařízení.
Pamatujte,
že sledování trendů, přizpůsobování komunikace s klientem aktuálnímu dění a
reakce na jeho potřeby je klíčem k úspěchu. A svým úspěchem ve výsledku
podpoříte i českou ekonomiku.
* Austrálie, Brazílie, Kanada, Francie, Německo, Indie, Indonésie, Japonsko, Mexiko, Jižní Korea, Velká Británie a Spojené státy americké
Autorka působí jako Head of Emerging Markets Central & Eastern Europe ve společnosti Facebook