Robert Mathias, marketingový ředitel Golub–Europe EURO: Činnost vaší firmy je deset let zaměřena na východní a střední Evropu. Proč se u nás představujete až teď? MATHIAS: Pracujeme s omezeným množstvím lidí, kteří byli zaměstnáni na projektech v Polsku a v Rusku. První zástupce Golub–Europe do Prahy zavítal již v roce 1994. Seznamoval se s příležitostmi na trhu a hledal domácího partnera, který zná lépe prostředí. Postupujeme raději pomalu. Celý proces trvá dlouho, bez ohledu, zda se jedná o Prahu, New York nebo Singapur. Je nutné sehnat finance a získat budoucí nájemníky. A to není jednoduché.
- *EURO: Proč dala firma Golub–Europe přednost východní a střední Evropě před západoevropskými trhy?
MATHIAS: Na počátku devadesátých let se ve východní a střední Evropě projevil nedostatek kancelářských i obytných prostor, které by dosahovaly západoevropského standardu. Naše firma našla prostor, jak přispět na těchto trzích určitou hodnotou. Souhlasím s tím, že západoevropské trhy nabízejí také příležitosti k podnikání, z našeho hlediska ale neposkytovaly takové místo pro něco nového. EURO: Mohl byste porovnat situaci na trhu s nemovitostmi v Česku, Polsku a v Maďarsku? MATHIAS: Probíhá v cyklech. Proto je složité definovat, co znamená být vpředu. Počáteční fázi charakterizuje neuspokojená poptávka a vysoké nájemné. V další fázi se snaží nabídka dohonit poptávku. Poté může nastat rovnováha. Poklesnou ceny nájemného a trh se stabilizuje. V této etapě se nyní nachází Maďarsko a domnívám se, že i Česká republika. O trochu pozadu je Polsko. Očekávám ale, že právě v Polsku dojde v nejbližší době k expanzi. EURO: Počítáte do budoucna s rozšířením aktivit i do dalších východoevropských zemí? MATHIAS:** Hledáme příležitosti například v Rusku nebo v Rumunsku. V současnosti se ale naše pozornost soustřeďuje hlavně na Maďarsko, Polsko a Českou republiku. Již jsme našli možnost pro naše další uplatnění v Praze, ale zatím je vše v počátečním stadiu.