To, čím spediční firmy hrozily od počátku týdne, se na jeho konci stalo skutečností. Jak informovala ČT, například na přechodu Vojtanov-Schönberg v pátek z 13 spedičních kanceláří fungovaly jen tři, díky čemuž se na přechodu začaly vytvářet kilometrové fronty.
Podle HN tak chtějí speditéři upozornit ministerstva na osud tří tisíc svých zaměstnanců, kteří se vstupem Česka do Evropské unie ze dne na den přijdou o práci. Zajištění celního dluhu, které provádějí, už totiž nebude v Evropské unii potřeba. V rozhovoru pro Radiožurnál předseda Svazu spediterů František Zugar vznesl požadavek odstupného pro tyto zaměstnance od státu, mj. také proto, že spediční obor nebyl schopen rekvalifikovat zaměstnance, protože musejí pracovat do poslední chvíle v neomezeném objemu. V těchto souvislostech ovšem Zugar zdůraznil především požadavek komunikace se státními orgány, které by podle něj měly zmíněné odstupné vyjednat, protože tak postupovaly i ostatní státy, například Rakousko nebo Finsko. Ministerstvo práce a sociálních věcí, jak informovala ČTK , reagovalo pozdě, ale přece: hodlá uvolnit na rekvalifikační programy pro speditéry až deset milionů korun. Celková suma ale bude záviset na počtu lidí, kteří by se rekvalifikačních programů účastnili. František Zugar ovšem toto rozhodnutí ihned kritizoval. Podle něj je jen obecným politickým prohlášením bez konkrétního obsahu a protesty spediterů budou pokračovat. Přitom situace na některých přechodech i bez stávek a blokád není ani zdaleka ideální. Podle Zlínských listů byla například na dvou hraničních přechodech se Slovenskem, na dálnici u Břeclavi a v Sudoměřicích, kritická situace už od středy od večera. Za ni ale nemohli soukromí hraniční speditéři, ale nízká kapacita přechodů. n