Menu Zavřít

Speed kills

21. 1. 2004
Autor: Euro.cz

O dekadentním závodu bez pravidel, který co nejsrdečněji nedoporučujeme

Poslední srpnový den se ve Versailles shromáždilo padesát pět aut. Žádné plečky, ale různé modely Ferrari, Porsche, Audi (pouze ve variantách S a RS), Mercedesu (samozřejmě ve verzích AMG) či BMW (s pověstným odznáčkem /M na zádi). Nechyběly exotičtější vozy jako Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce nebo Dodge Viper. První malér nastal hned při startu šest tisíc kilometrů dlouhého závodu. Jeden z organizátorů se pokoušel odstartovat souboj lodní světlicí a omylem trefil osamělý vůz, který náhodně parkoval opodál. Volvo explodovalo.
Přiběhnuvší rozzuřený majitel už neměl jinou možnost než sledovat, jak hasiči z nedalekého zámku likvidují hořící trosku. Někteří účastníci závodu si mysleli, že jde o divadlo, které jim organizátoři nachystali. Tím na sebe závodníci hned zpočátku upozornili policii, která akce, do jaké se právě pouštěli, nemá ráda. Zvláště když se jedná o cizince s nadupanými auty, kteří zničí dopravní prostředek občanovi Francouzské republiky.

===== Cannonball Race =====
Tak se jmenuje legendární americký film na motivy ilegálních automobilových závodů ve Spojených státech sedmdesátých let. Nejrychlejší tehdy zvládli trasu ze západního pobřeží USA na východní za neuvěřitelných 32 hodin. Podobné legendy obvykle inspirují napodobitele, a tak se šílené závody jezdí i v Evropě. Základní pravidlo? Žádná pravidla nejsou. Jezdí se v běžném provozu, auta mohou být libovolně modifikována a řidiči smějí používat, nač si vzpomenou. V tom duchu se letos konala i akce The Quote Challenge. Účastnil se jí i jeden automobil s českou poznávací značkou. Posádka sice hovořila holandsky, ale o cestě z Versailles do marockého Fezu a zpátky do Amsterdamu vyprávěla pozoruhodné historky.

===== Dvacet pět tisíc koní =====
Organizátorem byl nizozemský časopis Quote, který se zabývá byznysem a životním stylem byznysmenů. Časopis sestavuje žebříček Quote 500, obdobu amerického Forbes 500, jenž uvádí pět set nejbohatších lidí planety. V tomto případě se omezuje pouze na Nizozemsko, ale i tak je třeba alespoň třiceti milionů eur, aby člověk zaujal poslední místo.
Závod The Quote Challenge je určen pouze pro zvané. Když už máte to štěstí, že dostanete pozvánku, připravte si čtyři tisíce eur jako registrační poplatek, který pokrývá ubytování. Celkový majetek letošních účastníků činil 1,2 miliardy eur, jejich stroje dohromady stály jedenáct milionů eur a jejich společný výkon byl pětadvacet tisíc koní. Ke statistice patří i údaj o vypitém šampaňském při každodenních večírcích. Pět set litrů.
Během prvního dne se účastníci dostali do Barcelony, pak pokračovali do Marbelly, načež se přeplavili do Maroka. V cílovém městě Fez se proud otočil a přes Sevillu, Madrid a Montbazon (ne)slavně dorazil do Amsterdamu.

===== Škodovka porazila ferrari =====
„Měli jsme v autě zabudovaný vyjímatelný policejní maják, sirénu, světelnou houkačku a megafon,“ líčí vybavenost „českého vozu“ George Dammers, který tvořil tým nazvaný KGB spolu s Alexem Verbeekem. Jejich Audi RS4 navíc disponovalo výkonem motoru upraveným až na 410 koní. Podobné doplňky používaly i ostatní posádky. První den všem vytřel zrak neočekávaný konkurent. Škoda Superb 2.5 TDi porazila na úseku Versailles-Barcelona auta jako Ferrari 360 Modena, Porsche 911 Turbo či Aston Martin V12 Volante. Superb se přitom maximální rychlostí 240 km/hod. ani zdaleka neblíží vozům soupeřů (většinou kolem 300 km/hod.). Posádka škodovky však po celou cestu ani jedinkrát nezastavila, aby dočerpala palivo nebo si šla ulevit. V kufru superbu trůnila přídavná nádrž na sto litrů nafty, motor byl mírně upraven a posádka používala „závodnický“ záchod. Navíc v běžném provozu nelze rychlostních možností vozů využít naplno. V dalších etapách se ovšem superb už neprosadil. Důvod opět prostý. Závodnická nádobka s močí se občas může uvolnit a vyprázdnit do interiéru.

===== Modrá světla =====
Ďábelská jízda stěží ujde pozornosti policie, zvlášť když na počátku exploduje vůz nevinného přihlížejícího. Skupinka byla pokutována více než stokrát. Za některé přestupky se platilo i dvěma tisíci eury a největší smolaři se za své výkony budou zodpovídat v přestupkovém řízení před soudem.
Ani ti, kteří si sami na policii hráli, aby měli snazší průjezd, pokojnou cestu neprožili. „Ve Španělsku nás zastavila policie s tím, že jí někdo nahlásil podivná ,policejní´ auta. Naštěstí jsme stihli majáčky včas schovat,“ vypráví George. Muži zákona auto důkladně prohledali, ale nadzvednout kobereček u zadních sedadel, který ukrýval ploché majáčky připevnitelné na čelní stínítka, je nenapadlo. Krize nastala, když policista v odkládacím prostoru objevil řadu tlačítek s nápisy jako „siréna“ nebo „alarm 1“. Do podezření se dostal i mikrofon od megafonu, kterým posádka vyzývala běžné řidiče k uvolnění cesty. Neustálé opakování slova „komunikace“ nakonec v debatě nad mikrofonem zabralo. Policista naštěstí žádné z tlačítek nestiskl; známý zvuk policejní sirény by nepřeslechl.

===== Královská eskorta =====
Na severním pobřeží Afriky čekalo výpravu překvapení. Ujal se jí samotný marocký princ, který nabídl doprovod. „Týden předtím totiž místní televize informovala, že přijedeme. Abychom neměli strach, rozhodli se maročtí představitelé, že se o nás dobře postarají,“ vypráví George. Bezpečnostní situace v Maroku není ideální, a tak závodníky často doprovázela policejní eskorta. Hlídky byly na dálnici vedoucí k cíli rozmístěny po pěti kilometrech. Kdo nechtěl jet po dálnici, mohl ovšem zvolit o polovinu kratší úsek přes hory. V cíli se pak nejrychlejší z obou tras potkali přibližně ve stejný čas.

===== Rychlost zabíjí =====
Američané razí heslo „speed kills“ a na většině tamních dálnic je rychlost omezena na 55 mil za hodinu. Žádný stát nepovoluje rychlost vyšší než 70 mil (112 km/hod.), s čestnou výjimkou státu Montana, kde je rychlost neomezená. Zmíněný závod Cannonball Race vznikl částečně i jako svérázný protest proti nízkým rychlostním limitům. Závodění v Americe je ovšem jen pro opravdové drsňáky. Za vysokou rychlost totiž může řidič jít i do vězení. Například ve státě Missouri má policista právo ho předvést na stanici při překročení rychlostního limitu již o 25 mil za hodinu.
Když se v roce 2002 jela Quote Challenge poprvé, obešla se bez jediného incidentu, při kterém by se bortily plechy. Letošní ročník byl o poznání tvrdší; účastníci zrušili pět aut. Ve dvou případech odešel motor – obětí byl vždy model Ferrari 360 Modena. Špatně dopadlo také Audi S4 a Opel Speedster, ale nejdramatičtější konec okusila posádka britského sportovního vozu Aston Martin Volante. Ve více než dvěstěpadesátikilometrové rychlosti nestihla zabrzdit před mercedesem, který krátce předtím vyjel od pumpy a předjížděl pomalý marocký vůz. Řidič Aston Martinu strhnul řízení na krajnici a ta auto katapultovala. Řidič mercedesu (také účastník akce) jen sledoval, jak jej aston předjíždí vzdušmo. K totálně zdemolovanému vozu dorazila obstarožní marocká sanitka, ale vzápětí zabočila k nedaleké pumpě pro benzin. Při výjezdu z dálnice museli záchranáři pokorně počkat u okénka, aby zaplatili mýtné. Oba těžce zranění nakonec přežili, ale jak je to možné, ví jen anděl strážný.

===== Sladký domov =====
Po havárii ztratil tým zálusk na větší závodění a v poklidu dorazil k nizozemským hranicím. V Nizozemsku je prý jakékoliv závodění nemyslitelné, a tak organizátoři poprosili policii, aby je při dodržení všech předpisů doprovázela do cíle. Přesun kolony pětapadesáti aut si žádá určitou koordinaci. Oproti minulému ročníku však policie změnila barvu.
Nejprve oznámila, že na podobné hry nemají čas. Hned u hranic se ale ukázalo, že policisté mají času dost. Na všechny čekala mobilní policejní základna. Několik vozů bylo zadrženo, mezi nimi i Rolls-Royce Phantom za šest set tisíc eur. Dotyčný neměl v pořádku všechny doklady. Do problémů se dostal i účastník v Jaguaru XKR, který si hrál na Jamese Bonda. Policistům se nelíbila alternativní poznávací značka, na které bylo pouze číslo 007. Audi RS4 s policejními houkačkami nakonec prošlo. Česká poznávací značka a tvrzení, že podobná světla jsou u nás standardní jako výstražná signalizace, nakonec holadského policistu přesvědčily. Ostatní platili tisíce eur za nejrůznější delikty.

CIF24

===== Jen pro šílence =====
Účast v závodě typu Quote Challenge obnáší pořádný vír v nádrži a peněžence. Audi RS4 dokázalo na jednu nádrž ujet maximálně 200 kilometrů. Noha na podlaze vyprázdnila pětapadesátilitrovou nádrž tempem jeden litr za čtyři kilometry. Příště prý bude jistě potřeba zabudovat přídavnou nádrž minimálně na sto litrů. Proč to účastníci podstupují? „Pokud jste blázni do aut, je pro vás svátkem být ve společnosti tolika pěkných vozů, bydlet na nádherných místech a ještě se seznámit s partou zajímavých lidí. S některými z nich navíc můžete v budoucnu dělat byznys,“ konstatuje George, který v Česku vlastní firmu na výrobu přepravních palet. Jeho kolega Alex zase zastává významnou pozici v mezinárodní poradenské firmě.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).