Menu Zavřít

Šperk za čtvrt milionu eur

3. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Exkluzivita z ženevského autosalonu

(perex - praporek)
Nulla tenaci invia est via. Motto nizozemské firmy Spyker z roku 1914 dostalo nový rozměr. Minulý týden na autosalonu v Ženevě malá automobilka uvedla svůj supersportovní užitkový vůz D12 Peking-to-Paris s pohonem všech kol. Pro vytrvalé není žádná cesta neprostupná.

bitcoin školení listopad 24

(text)
Na světě není mnoho automobilek, jež jako příplatkovou výbavu nabízejí sadu kufříků od Louise Vuittona. Stejně jako se nenajde mnoho těch, které vyrábějí poloterénní vozy s pečlivě propracovaným čalouněným interiérem podobným kokpitu letadla. Zvláště když jsou ta auta vyrobena ručně na zakázku a jejich cena se bez daně pohybuje kolem 240 tisíc eur. Spyker právě v tomto zanedbaném kousku trhu ale nyní identifikoval svou příležitost.
Bratři Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerovi založili automobilku v roce 1898 a hned poté postavili zlatý vůz pro nizozemskou královnu Wilhelminu. Následovalo přejmenování na „mezinárodnější“ Spyker, několik úspěšných závodů včetně druhého místa ve vytrvalostní jízdě z Paříže do Pekingu, válečný přechod na výrobu letadel a relativně brzký konec v roce 1925. Zmrtvýchvstání v roce 2000 čekal asi i přes slavné jméno málokdo.
Nicméně stalo se. Tehdy se na birminghamském autosalonu objevil sportovní Spyker C8 Spyder a věci se daly do pohybu. O čtyři roky později, v květnu 2004, vstoupila automobilka Spyker na burzu a jejími akcionáři se staly mezi mnohými londýnská společnost MerchantBridge a Mubadala Development Company z Abú Zabí, vlastnící v současnosti mimo jiné pětiprocentní podíl ve Ferrari. Nizozemská firma od té doby uvedla ve spolupráci s partnery ze skupiny Volkswagen, společností Karmann a Coventry Prototype Panels na trh čtveřici modelů a ten pátý má být něco extra. Spyker D12 Peking-to-Paris je prvním ručně vyráběným sportovně užitkovým vozem postaveným pro velmi bohatou klientelu. Má hliníkovou konstrukci i karoserii, díky níž váží jen něco přes jeden a tři čtvrtě tuny a dokáže na stovku akcelerovat za pět sekund, pohání jej šestilitrový dvanáctiválec od Volkswagenu o výkonu 500 koní a na jeho šestistupňové převodovce lze řadit páčkami pod volantem.
Navzdory výtkám ekologů nebere nadšení sportovně užitkovými automobily konce a Spyker se chopil příležitosti. „Získali jsme již spoustu objednávek pouze na základě prvních skic automobilu, takže jeho budoucnost vidím slibně,“ tvrdí generální ředitel nizozemské firmy Victor Muller a dodává, „zájem již nyní výrazně předčil ohlas našich ostatních modelů na trhu, přičemž zvláště pozitivní reakce jsme zaznamenali ze Spojených států, Středního východu a Číny.“
Spyker loni vyrobil 48 vozů, letos hodlá tento počet více než zdvojnásobit a s rozběhnutím výroby D12 Peking-to-Paris by měla vzestupná tendence pokračovat.
Neexistuje důvod, proč by tomu tak být nemělo. Spyker hodlá v brzké době rozšířit svoji síť dealerů o pobočky na Floridě, v Beverly Hills a v Kalifornii. K současným prodejním místům se připojí také nové showroomy v Kuvajtu, Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech.
Další marketingový podnět se dá přitom čekat již za pár dnů. Jeden ze sportovních modelů nizozemské automobilky, C8 Laviolette, totiž Sharon Stoneová utopí ve druhém pokračování filmu Základní instinkt, který má premiéru v Londýně 15. března. I kdyby film skončil jako totální propadák, Spyker jen tak pod vodu nepůjde.

  • Našli jste v článku chybu?