Menu Zavřít

Špióni jako my

29. 4. 2011
Autor: Euro.cz

Renault

MM25_AI

Špionážní „aféra“ ve francouzské automobilce skončila. Renault se minulý týden dohodl na finančním vypořádání se všemi třemi manažery, kteří byli v lednu falešně obviněni z průmyslové špionáže. Šéf programu elektromobilů Matthieu Tenenbaum jako jediný souhlasil s návratem do firmy, která jej křivě obvinila. Bývalý viceprezident pro pokročilé inženýrství Michel Balthazard a jeho zástupce Bertrand Rochette o další práci pro Renault nestáli. Výše finančního odškodnění pro trojici manažerů nebyla zveřejněna.
Uzavřel se tak skandál, který udělal z nejvyššího vedení francouzské automobilky hlupáky. Nejviditelněji ho odnesl provozní ředitel Renaultu Patrick Pélata, který vzal vinu na sebe a 11. dubna ze svého postu odstoupil. Jako pravá ruka šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna byl tím, kdo poskytl časopisu Le Monde v rozhovoru první informaci o údajné špionáži. „Renault se stal obětí organizované mezinárodní sítě,“ uvedl mimo jiné. V současné době se pro Pélatu hledá v automobilce jiné uplatnění.
Aféru zahájil anonymní tip z loňského srpna, který obviňoval trojici vysokých manažerů z průmyslové špionáže. Ta se měla týkat vývoje elektromobilů, do kterého Renault s Nissanem již investovaly přes čtyři miliardy eur. Aféra měla za následek mimo jiné diplomatickou roztržku mezi Francií a Čínou, jelikož asijská velmoc měla podle Renaultu za špionáží stát. Během vyšetřování se však ukázalo, že původní tip byl falešný a manažeři byli obviněni křivě. Původce fámy dosud odhalen nebyl.
Aféra však neměla přímý vliv na hospodaření Renaultu. V prvním čtvrtletí tržby automobilky meziročně vzrostly o patnáct procent na 10,43 miliardy eur (přibližně 250 miliard korun). Výsledky předčily očekávání analytiků stejně jako samotné automobilky. Ta však upozornila, že kvůli březnovému zemětřesení v Japonsku a zpožděným dodávkám pro automobilový průmysl by se mohla v následujících měsících zpomalit výroba.

  • Našli jste v článku chybu?