Letadla pro převoz podezřelých teroristů přistála sedmkrát i v Praze
Americká Ústřední zpravodajská služba CIA si tajně pronajímala soukromá letadla. Převážela jimi osoby podezřelé ze spolupráce s teroristy do zemí, kde je při výsleších na rozdíl od USA přípustné používat násilí. Například ze Švédska do Egypta nebo do Sýrie. Podle všeho proto, aby z nich za každou cenu dostala potřebné informace. Tři takové letouny – dva bílé čtrnáctimístné „manažerské“ tryskáče Gulfstream s civilním registračním označením N85VM a N379P a jeden větší dopravní Herkules C-130 s číslem N403VP - přistály, jak zjistil týdeník EURO, i v Praze. Ne jednou, ale hned sedmkrát. Pětkrát v roce 2003, dvakrát pak o rok později. České úřady zatím o celé záležitosti neposkytly veřejnosti žádné informace. Není ani jisté, zda o návštěvě lidí z CIA věděly.
Bush dal CIA volnou ruku
.
O případu „letadel CIA“ zatím není z pochopitelných důvodů k dispozici mnoho oficiálních informací. Detaily zpravodajských operací obvykle vyplývají na povrch s minimálně několikaletým zpožděním.
Američtí novináři přesto vypátrali, že CIA začala s transporty v cizině zadržených osob podezřelých z napojení na teroristy po 11. září 2001. Deník The New York Times dokonce tvrdí, že prezident George W. Bush svým špionům dovolil převoz podezřelých, aniž by ho museli žádat o speciální povolení pro každý jednotlivý případ. Na zprávy médií už zareagovala i americká Sněmovna reprezentantů: předminulý týden zakázala vládě poměrem hlasů 420 : 2 používat na transporty podezřelých do krajů, kde se při výsleších používá násilí, federální prostředky.
Žurnalisté se také dostali k evidencím FAA - Federální správy letového provozu - a zkonfrontovali je se záznamy nadšenců z celého světa, kteří se zabývají focením zajímavých letadel přistavších na „jejich“ letištích. Podařilo se tak identifikovat minimálně čtyři letouny, které si CIA v posledních dvou letech potajmu pronajímala. Dva Gulfstreamy, jeden Herkules a jeden Boeing 737.
Deník Chicago Tribune například zjistil, že bílý Gulfstream s americkou civilní registrací N85VM se zřejmě předloni v únoru podílel na převozu islámského duchovního Abu Omara, zadrženého v Itálii, do egyptské Káhiry. Omar později potvrdil, že ho důstojníci egyptské tajné služby brutálně mučili. Případ únosu Omara z Itálie již vyšetřuje tamní známý prokurátor Armando Spataro.
Ještě zajímavější jsou údaje FAA o tom, že Gulfstream N85VM ve službách CIA přistál na pražském ruzyňském letišti v pondělí 20. září 2004. Přiletěl přímo z Washingtonu, odletěl neznámo kam. Stejný letoun, ovšem s původní registrací N85V (oficiálně byla změněna v srpnu 2000), přistál v Praze ještě v červenci 2004.
Z dat FAA je zřejmé, že Gulfstream s číslem N85VM přistál mezi červnem 2002 a lednem 2005 celkem jedenapadesátkrát na přísně střežené námořní základně Guantanamo na Kubě, kde Američané vězní více než pět set zadržených teroristů a další podezřelé osoby. Novináři mu proto ironicky přezdívají „Guantanamo Bay Express“, česky „Expres do zátoky Guantanamo“. Ve stejném období letoun několikrát přistál na amerických leteckých základnách v Německu, objevil se i na letištích v Afghánistánu, Ázerbájdžánu, Dubaji, Itálii, Japonsku, Jordánsku, Maroku, Švýcarsku a Uzbekistánu. A samozřejmě také v Česku.
Právě Afghánistán, Jordánsko, Maroko a Uzbekistán jsou často uváděny jako země, kam americké úřady převážejí podezřelé k brutálním výslechům.
Do Švédska jen v kapuci.
Pohyb dalšího letounu Gulfstream, s číslem N379P, je zmapován poměrně lépe. Stroj, který si oficiálně od firmy Premier Executive Transport Services z Massachusetts pronajala společnost Aero Contractors ze Severní Karolíny (americká média tvrdí, že jde o krycí firmu CIA), byl šest týdnů po 11. září 2001 spatřen na letišti v Karáčí v Pákistánu. Místní zdroje později uvedly, že letoun odvezl na neznámé místo sedmadvacetiletého studenta mikrobiologie, který měl být zapleten do atentátu na americkou námořní loď USS Cole.
V prosinci 2001 se tajemný bílý Gulfstream objevil ve Stockholmu. Podle očitých svědků naložilo na palubu letadla několik maskovaných mužů dvě oběti: Egypťany Ahmeda Agizyho a Muhammeda al-Zeryho. „Osm Američanů mělo přes hlavu kapuce, dva byli normálně v obleku. Chovali se velice profesionálně: hbitě, svižně, tiše,“ popsal později svůj zážitek švédské televizní stanici Channel 4 Paul Forell.
Letadlo vyrazilo ze Stockholmu směr Káhira. Al-Zery byl později propuštěn a popsal, jak byl při výsleších mučen. Agizy dostal pětadvacetiletý trest za napojení na egyptské teroristické skupiny. Švédským případem se již nezabývá jenom tamní policie, ale také ženevský Výbor OSN proti mučení.
Gulfstream s registrací N379P byl přitom v posledních třech letech třicetkrát v Jordánsku, devatenáctkrát v Afghánistánu, sedmnáctkrát v Maroku, šestnáctkrát v Iráku. Zastavil se i v Egyptě, Lybii, Makedonii a stejně jako první Gulfstream také na základně Guantanamo.
Letoun N379P ve službách CIA přistál - celkem pětkrát – i v české metropoli: v neděli 2. března, ve čtvrtek 27. března, v pondělí 21. července, v pátek 24. října a v sobotu 13. prosince. Téměř vždy letěl přímo z Washingtonu, kromě návštěvy z konce března. Je známo jen to, že 23. března byl spatřen ve Frankfurtu. A kam směřoval z Prahy? Byl zaznamenán pouze jeho „výskyt“ v Káhiře, 24. července.
Mlčeti zlato.
České úřady zatím zachovávají mlčení. Česká správa letišť (ČSL) kupříkladu odmítla poskytnout informace o tom, komu letadla v době přistání v Praze patřila, odkud přiletěla a kam poté odletěla. „Uvedená letadla nelétají na pravidelných linkách ani nemají imatrikulaci příslušnou ČR. Je mi velice líto, Česká správa letišť z tohoto a z bezpečnostních důvodů není kompetentní informace tohoto typu podávat,“ uvedla mluvčí ČSL Anna Kovaříková.
Za policii na dotaz o tom, zda byl možný popisovaný převoz zadržených podezřelých osob mimo české území - ať už s nebo bez svolení příslušných úřadů - reagovala větou „Policie ČR nedisponuje informacemi k okolnostem, které popisujete,“ Lucie Uhlířová z tiskového oddělení policejního prezidia.
Sdílnější nebylo ani ministerstvo spravedlnosti. „Chce-li cizí země dosáhnout omezení svobody a následného vydání jakékoliv osoby z České republiky, musí požádat o její vzetí do vazby a extradici. A takovou žádost by vyřizovalo právě ministerstvo spravedlnosti,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva Petr Dimun. „Žádnou takovou žádost ale ministerstvo nevyřizovalo. Pokud k popisovanému jednání došlo, muselo to být zcela neoficiálně. Takže bych doporučoval obrátit se na BIS. Nicméně upozorňuji, že došlo-li k mezipřistání se zadrženou osobou bez opuštění letadla, pak žádná z institucí českého státu nemusí být o této okolnosti informována, neboť se jedná o výsostné území státu, jehož znaky dotyčné letadlo nese,“ dodal Dimun.
Novinář John M. Crewdson z Chicago Tribune, jenž na případu intenzivně pracuje, si myslí, že jednou mohlo letadlo CIA převážet důstojníka, který měl prověřit, zda se terorista Mohamed Atta skutečně v Praze setkal s rozvědčíkem Saddáma Husajna. „Ale to by vysvětlovalo jen jedno přistání, další šest už ne,“ tvrdí Crewdson.
Po 11. září 2001 se skutečně ukázalo, že tehdejší český ministr vnitra a úřadující předseda ústředního krizového štábu Stanislav Gross umožnil americkým špionům přítomnost na některých kritických bezpečnostních jednáních. Šlo o styčného důstojníka CIA v Česku, jeho asistenta a zástupkyni FBI. Není tedy vyloučeno, že letoun Gulfstream při některém svém letu do Prahy přivezl lidem ze CIA někoho na výpomoc.
Americká Ústřední zpravodajská služba CIA se k záležitosti zatím nevyjádřila. Její tiskový mluvčí odpovídá zásadně jen frází: No comment.