O prodej akcií se zajímá i vojenská tajná služba
Plánovaný prodej akcií kopřivnické Tatry vzbudil pozornost tuzemské vojenské tajné služby. „Ano, ten projekt sledujeme. Tatra přece jen vyrábí významný vojenský materiál. Navíc má české armádě dodávat poměrně velké množství nových terénních nákladních automobilů,“ řekl týdeníku EURO mluvčí Vojenského zpravodajství Ladislav Šticha. Zpravodajští důstojníci momentálně prověřují zejména vlastnické vztahy uchazečů o Tatru a také jejich ekonomickou stabilitu. „Potřebujeme mít jistotu, že pokud Tatru koupí, dokážou splnit závazky vůči armádě. To znamená, že dodají slíbené vozy v odpovídajících počtech a kvalitě. A za dohodnutou cenu,“ popsal Šticha aktivity české vojenské špionáže.
Růžová budoucnost.
Momentálně je budoucnost kopřivnické Tatry více než slibná. Firma prodává ročně zhruba tisíc nákladních automobilů, navíc je těsně před podpisem smlouvy s českou armádou na dalších bezmála tisíc kusů. Kontrakt by měl být definitivně stvrzen v průběhu května. Dodávky plánovaných 977 tater pro armádu by měly začít ještě letos a skončit v roce 2014. Celková hodnota kontraktu se přiblíží pěti miliardám korun. Prodejem vozů ale vztahy české armády s Tatrou rozhodně neskončí. Výrobce bude muset podle připravované smlouvy zajišťovat i veškeré opravy a dodávky náhradních dílů a v případě ohrožení země být připraven co nejrychleji vyrobit a dodat dalších několik stovek kusů svých nákladních automobilů. To je jeden z důvodů, proč vojáci tlačili na to, aby kontrakt získal výrobce sídlící v Česku. A právě proto se o něj zajímá armádní špionáž.
Podkladový materiál ministerstva obrany k tendru na nákladní vozy uvádí, že “…v případě mobilizačního rozvinování ozbrojených sil České republiky vznikne k zabezpečení podstatných bezpečnostních zájmů další potřeba cca 500 kusů automobilů zavedených typů pro doplnění Armády ČR formou nezbytných a mobilizačních dodávek na válečné počty s časovým předstihem dvou let. Z uvedeného důvodu je základním strategicko-bezpečnostním požadavkem na dodavatele uchování jeho výrobní schopnosti na území České republiky“.
„Prodej akcií Tatry je proto logicky v naší zákonné působnosti,“ říká mluvčí Vojenského zpravodajství.
Ideální Kamaz.
Kontrolní balík akcií v Tatře vlastní od září 2003 americká společnost Terex. Před pár týdny začala na svůj osmdesátiprocentní podíl hledat kupce. Tak vhodná situace k prodeji už totiž nemusí podruhé nastat. Momentální zaváhání a propáslá příležitost by se zcela jistě akcionářům Terexu nelíbila. Terex sice ohledně Tatry stále spíše mlží, nicméně před pár dny už připustil, že o prodeji akcií kopřivnické automobilky uvažuje.
„Řídíme se politikou nekomentovat nejrůznější dohady a spekulace. O jakémkoli dalším vývoji, který bude v zájmu Terexu, jeho akcionářů, zákazníků a zaměstnanců, budeme informovat ve vlastních tiskových zprávách,“ sdělila Elizabeth Gaalová z oddělení Terexu pro vztahy s investory. Pokračování její odpovědi už bylo zajímavější, „V průběhu tohoto roku budeme pokračovat v přehodnocování našeho současného portfolia činností. Momentálně se přikláníme k názoru, že výroba těžkých nákladních vozů nepatří mezi naše klíčové aktivity. Právě proto hodláme v příštích měsících zhodnotit dostupné alternativy,“ dodala Gaalová.
Týdeník EURO má informace, že Terex, mezi jehož hlavní aktivity patří výroba a prodej těžkých stavebních strojů, zatím opravdu spíše sonduje možnosti na trhu a pátrá po svém případném vhodném nástupci v Kopřivnici. Definitivní rozhodnutí o prodeji ještě nepadlo. „K prodeji je nic netlačí. Když ale přijde dobrá nabídka, nebudou váhat,“ uvedl zdroj týdeníku EURO blízký ministerstvu obrany.
Management Terexu měl již pověřit banku ABN AMRO v Londýně, aby zahájila jednání se čtyřmi uchazeči. Zatím jsou známa jména tří z nich: mělo by jít o ruskou automobilku Kamaz, finanční holding Penta Investments a německý Mercedes. „Optimální pro Tatru by bylo, kdyby novým majitelem byl někdo, kdo má celosvětovou distribuční síť a kdo má konexe na východ. Podle mého názoru to ideálně splňuje právě Kamaz,“ míní prezident české Asociace obranného průmyslu Jiří Hynek.
O Kamazu se už navíc nedá mluvit jako o čistě ruském podniku. Čtyřiatřicet procent akcií sice vlastní Ministerstvo pro majetkové vztahy Ruské federace, dalších 31 procent ale už patří akciové společnosti Depozitarno-kliringovaja kompanija, ve které drží podíly například Deutsche Bank nebo ING Bank. Posledně jmenovaná banka navíc v Kamazu vlastní nepřímo dalších více než sedmnáct procent akcií.
Management Tatry se k možnému prodeji firmy zatím nechce vyjadřovat. Podnik prý normálně vyrábí. „Informace o možném prodeji majoritního podílu v akciové společnosti Tatra chod společnosti významnějším způsobem neovlivňují. Spekulace o možném novém majiteli hovořícím rusky by nebyla seriózní,“ sdělil týdeníku EURO předseda představenstva Tatry Igor Vlček.