ŽIVOT NA DLUHNákupy na dluh se z nesmělých desítek milionů vyšplhaly na více než deset miliard a stále rostou. Nejdřív koupit a potom platit je systém, který se Čechům líbí stále víc.
ŽIVOT NA DLUH Nákupy na dluh se z nesmělých desítek milionů vyšplhaly na více než deset miliard a stále rostou. Nejdřív koupit a potom platit je systém, který se Čechům líbí stále víc. Tři velké firmy - Cetelem, Home Credit a GE Capital Bank Multiservis - vévodí v Česku splátkovému prodeji. Jednak se dělí o trh, jednak každoročně bojují o zhruba desetiprocentní nezabraný podíl. Čechům se nakupování na dluh líbí stejně jako jejich protějškům v zahraničí. Objemy profinancovan-covaných nákupů nejsilnější trojice tak každoročně stoupají. V posledních třech letech se zvyšují přímo raketově. Například firma Cetelem na počátku svého působení na českém trhu v roce 1997 zaznamenala profinanco-vaný objem nákupů za 54 miliony korun, vloni to bylo už 4,73 miliardy korun a za prvních pět měsíců letošního roku kolem dvou miliard. Podobně jsou na tom i Home Credit s loňskými 5,21 miliardy korun a GE Capital Multiservis, který vloni profi-nancoval nákupy za 6,3 miliardy korun a letos od ledna do května z 2,9 miliardy. KARTY, DOVOLENÁ A AUTA Tahounem trhu splátkového prodeje jsou v tuzemsku úvěrové karty jednotlivých společností - Aura u firmy Cetelem, Yes u Home Creditu a O.K. u GE Capital Multiservis. „Podle dat ze sesterských společností GE Capital Multiservis působících v zahraničí víme, že podobný trend panuje i ve vyspělých zemích Evropské unie. Nepředpokládáme tedy, že by se tempo růstu obchodů prostřednictvím karet nějak výrazně snižovalo,“ prohlásil Jiří Pathy, generální ředitel GE Capital Multiservis. Podle něho bude v příštích třech až pěti letech pro splátkový prodej výrazně zajímavou oblastí cestovní ruch. „Češi se vracejí k dovoleným. Dovolená na splátky bude do budoucna velice zajímavý byznys,“ tvrdí Pathy, jehož firma má smlouvu s Čedokem. Potvrdit to může i konkurenční firma cetelem, která má smlouvu s jednou z největších cestovek - CK Fischer. „Jsem rád, že jsme do toho šli. Tvrdím, žejakojsme se naučili jíst u McDonalda a v KFC, tak se český zákazník naučil využívat finančních služeb. Když se podíváme na trh praček a ledniček, každý čtvrtý nákup děláme prostřednictvím splátkového prodeje. V ostatních oblastech prodeje je naším cílem deset až patnáct procent trhu. Dnes máme v ČK Fischer zhruba tento poměr zájemců o nákup zájezdů na splátky,“ říká Tomáš Chlíbec, obchodní ředitel společnosti Cetelem. Jde o zájezdy střední cenové kategorie. Jako další oblast, kde jsou pro splátkový prodej v tuzemsku ještě nevyužité možnosti, vidí prodej automobilů a motocyklů. V zahraničí jsou jednoznačně dominantní přímé půjčky, prodej bílé a hnědé techniky a významnou část splátkového prodeje tvoří právě automobily. Proslýchá se, že osmdesát procent splátkového prodeje v Británii, jakési kolébce nakupování na dluh, připadá na oděvy a textil. Tuto informaci však Chlíbec nepotvrdil. „Nic takového nemáme potvrzeno z žádného zahraničního trhu,“ uvedl. NEPLATIČŮ PRÝ UBÝVÁ**
Čísla dokládající soukromé zadlužení tuzemských domácností jsou poměrně varovná. Jistě se nedá předpokládat, že představitelé největších splátkových firem půjdou proti vlastnímu byznysu. Jak Pathy, tak Chlíbec však shodně tvrdí, že počet neplatičů spíš klesá. V Cetelemu se jejich počet pohybuje mezi jedním až 1,8 procenta obchodů, Multiservis toto číslo nesděluje s odvoláním na obchodní tajemství.
Faktem však také je, že prodeje na dluh se těší velké oblibě zejména v regionech, kde je vysoká nezaměstnanost. Největší zájem o splátkový nákup mají v Moravskoslezském, Ústeckém, Libereckém a Jihomoravském kraji. Nejoblíbenější je však mezi Středočechy.