Většina lidí, kteří si v dnešní době pořizují nový automobil, využívá pro jeho financování buď splátky, nebo operativní leasing. Díky tomu se nemusí jednorázově vyrovnávat s poměrně značnými náklady.
V České republice se podle údajů agentury Médea Research v loňském roce prodalo celkem 219 265 osobních aut. Aktuálně pouze necelých šest procent Čechů uvádí, že auto nemají a ani jej nechtějí. Nejčastěji jsou to lidé nad 45 let, Pražané a obyvatelé dalších velkých měst s dobře fungující veřejnou hromadnou dopravou.
Automobilky se snaží nabídnout zákazníkům co nejširší možnosti. Jako vhodný příklad k ilustraci lze použít například automobilku Hyundai. Ta se dlouhodobě drží na druhém místě v počtu prodaných vozů u nás. Její portfolio prodávaných vozů zahrnuje jak menší městské vozy, tak rodinné modely, manažerské vozy i stále populárnější SUV modely. Automobilka, která část své produkce vyrábí v moravskoslezských Nošovicích, je navíc známým průkopníkem alternativních pohonů. V jejím menu nalezneme například model IONIQ, který v jedné karosářské variantě nabízí hybridní, plug-in hybridní s možností nabíjení z konvenční zásuvky, tak i čistě elektrickou verzi.
Výhody modelové ofenzivy
Automobilka Hyundai do roku 2021 plánuje jen v Evropě uvést na trh 30 nových modelů a jejich derivátů. Čtrnáct z nich má být s pohony šetrnými k životnímu prostředí.
Je jasné, že vzhledem k tak masivnímu přívalu novinek musí mít zajištěný odbyt, a tudíž i propracované strategie prodeje a nabídek financování.
Operativní leasing
Jednou z nich je stále populárnější operativní leasing. Hodí se pro ty, kteří chtějí hlavně jezdit a nechtějí se stran vozu starat o nic dalšího. Zákazník za nový vůz platí fixní, zpravidla měsíční poplatek, hradí pohonné hmoty a o nic jiného se nestará. Poplatky za servis, garanční prohlídky, pojištění, povinné ručení, asistenční služby jsou již součástí fixního měsíčního poplatku. Hyundai navíc garantuje poskytnutí náhradního vozidla v rámci jeho programu permanentní mobility.
Například pořízení modelu Hyundai i30 kombi nové generace s benzinovým motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW (120 koní) na 24 měsíců s celkovým nájezdem do 40 tisíc kilometrů stojí 4621 korun měsíčně. Splátka zahrnuje údržbu a servis vozu po celou dobu včetně výměny letních a zimních pneumatik. Dále také havarijní pojištění včetně pojištění všech skel.
Záruka i nízký úrok
Další možností je financování prostřednictvím výhodných splátek. Například pro nákup nejprodávanějšího modelu Hyundai i30 stačí uhradit takzvanou akontaci, která se pohybuje v rozmezí deset až 45 procent z ceny, a zbytek uhradit formou měsíčních splátek rozložených až na pět let. Hyundai v současnosti nabízí výhodnou úrokovou sazbu 3,5 procenta a s tím spojenou nižší RPSN. Po celou dobu splácení je vůz v záruce, jelikož Hyundai poskytuje na českém trhu nadstandardní lhůtu záruky pěti let bez omezení kilometrů včetně pěti let kondičních prohlídek a stejné doby asistenčních služeb zdarma. Součástí nabídky je samozřejmě i poskytnutí náhradního vozu v případě jakýchkoli komplikací.
Model Hyundai i30 kombi s benzinovým motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW (120 koní) lze pořídit již za 4880 korun měsíčně. Součástí splátek rozložených na pět let je havarijní a povinné pojištění. Kupující musí na úvod uhradit 30 procent z ceny (118 497 korun).
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz