Menu Zavřít

Společný podnik DPP a Penty k výkupu pozemků k metru D nebude. Radní ho odmítli

28. 8. 2018
Autor: Metroprojekt

Společný podnik dopravního podniku (DPP) a Penty na výkup pozemků a rozvoj okolí stanic linky metra D nebude. Záměr dnes odmítla pražská rada. Proti hlasovali zástupci Trojkoalice, kteří jej dlouhodobě kritizují, ale i část radních za ANO a ČSSD. Cílem plánu mělo být rychle vykoupit pozemky pro stavbu, což mělo být umožněno tím, že většinu 51 procent v podniku by vlastnila Penta. Nebylo by tak nutné se řídit pravidly pro veřejné subjekty.

Podle mluvčího Penty Iva Mravinace zvítězily předsudky a předvolební boj nad možností maximálně urychlit výstavbu. „Metro D mohlo jezdit do sedmi let a výrazně by se ušetřily veřejné finance,“ řekl.

Podle informací ČTK pro návrh z 11 členů rady hlasovali tři zástupci ANO a dva ČSSD. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) už záměr na radu chtěl předložit v polovině července, nakonec jej však stáhl. Dnešní zamítnutí plánu nechtěl komentovat.

„Trojkoalice dlouhodobě upozorňovala na nedostatky tohoto projektu. To, že dnes nebyl na radě schválen, považuji za vítězství zdravého rozumu,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Dodala, že podnik již není nutný, protože nedávno schválená novela zákona umožní rychlejší vyvlastňování pozemků.

DPP si k tomu nechal zpracovat právní analýzu, podle které sice novela proces vyvlastnění zřejmě urychlí, ale i tak by získání všech pozemků trvalo několik let. Projekt společného podniku DPP a Penty analýza vyhodnotila jako nejrychlejší, nejpružnější a nejefektivnější variantu, která navíc není svázaná pravidly vyvlastňovacího řízení.


Přečtěte si rozhovor s šéfem IPR Ondřejem Boháčem:

Šéf IPR Boháč: Za peníze nasypané do Blanky mohly být vyřešeny Bubny, Smíchov a Žižkov

 Ředitel IPR Ondřej Boháč

bitcoin_skoleni


Podle plánu DPP měla mít Penta, která uspěla v tendru, v podniku většinový podíl 51 procent. Mohl by tak za pozemky platit vyšší než odhadní ceny, což veřejné subjekty nemohou. Společný podnik měl zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýkal stavby samotného metra, pouze stanic. Podle kritiků navržené uspořádání nebylo dostatečně transparentní a nezaručovalo, že Praha z podniku nevyjde se ztrátou. DPP to odmítl.

Metro D
Trasa D má odlehčit metru C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem. V první fázi výstavby má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Koncem letošního roku mají začít první průzkumné práce.

O trase D čtěte také:

Praha koupí pozemky v Písnici pro stavbu metra D. Zaplatí 18 milionů

Metro D na Žižkov a do Vysočan. IPR zahájí změnu územního plánu

Pozemky pro stavbu metra D město vykoupí za 15 milionů

Praha koupí v Písnici pozemek pro výstavbu trasy metra D. Zaplatí pět milionů

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice


  • Našli jste v článku chybu?