Dotace z uzavřeného Operačního programu Průmysl a podnikání naučila členy Klastru výrobců obalů spolupráci a vzájemné důvěře. Další dotace jim má napomoci dále zefektivnit činnost.
Na počátku spolupráce stálo několik firem z východních Čech a Vysočiny. Každá se specializovala na výrobu a vývoj obalů vybranými technologiemi, které se vzájemně překrývaly jen v minimálnímíře.
Výsledkem jejich samostatné činnosti byl kompletní obalový sortiment. Myšlenky možné spolupráce na sebe nenechaly dlouho čekat. Nyní, po čtyřech letech spolupráce v rámci Klastru OMNIPACK, pracují společnosti se čtyřmi užitnými vzory kombinovaných obalů, které jsou součástí Obalového systému OMNIPACK. „Kombinovaný obal je obalový materiál složený ze součástí vyrobených z různých materiálů, které do sebe díky intenzivní spolupráci výrobců, sdílení zkušeností a informací například o rozměrech vyráběných produktů dokonale zapadají.
Vzhledem k současnému rozsahu obalových systémů a nastupujícícm trendům v nákupním chování nemůže malý a střední specializovaný výrobce bez kooperace s jinými výrobci obalů v takovém konkurenčním prostředí uspět.
Situace na trhu ukazuje, že pouze dodavatelé komplexního řešení obalových a přepravních systémů mají šanci být dlouhodobě konkurenceschopní,“ konstatuje jednu z výhod spolupráce v klastru Petra Šišková, manažerka Klastru výrobců obalů OMNIPACK.
Na založení a rozvoj klastru získal klastr OMNIPACK dotaci ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně z Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP, 2004-2006), programu Klastry. Dotace přesahující 43 milionů korun pokryla téměř 70 procent uznatelných nákladů.
1. fáze: důvěra a spolupráce
V první fázi po založení klastru se společnosti učily spolupracovat i získávat vzájemnou důvěru. Společně se podílely na několika desítkách projektů. „Cílem těchto projektů bylo najít společná témata, na kterých by se chtělo podílet nejvíce členů. V každém projektu jsme buď nacházeli, nebo nenacházeli společná témata, a podle toho jsme vysledovali oblasti spolupráce, kterým stojí za to se důsledněji věnovat. Věděli jsme, že jenom tak se nám podaří zvýšit konkurenceschopnost jednotlivých podniků sdružených v klastru, a tím i klastru jako celku,“ vysvětluje Šišková.
Po úspěšném startu rozvíjí klastr spolupráci sdružených firem dál. Svědčí o tomi počet členů. „Do Operačního programu Průmysl a podnikání podávalo žádost 24 členů klastru, v současnosti registrujeme 40 členů a další desítky spolupracujících firem volně přidružených díky registraci do našeho obalového portálu www.euroobaly.cz,“ říká Petra Šišková.
2. fáze: efektivita a komunikace
Registrační žádost podali členové klastru i do Operačního programu Podnikání a inovace, který v období 2007-2013 navazuje na OPPP. „Naším cílem je odstranit komunikační bariéry mezi členy klastru. Obzvlášť v současné ekonomické situaci oceníme možnost sdílení znalostí a informací například o odběratelích a jejich platební morálce.Navíc, díky dotaci z OPPP, jsme vytvořili technickou infrastrukturu klastru, umožňující členským firmám přístup k moderním technologiím, běžně dostupným pro velké společnosti. Malé firmy tak mohou pružněji a efektivněji reagovat na poptávky. Výsledkem je výrazné poslílení jejich konkurenceschopnosti a nárůst inovační aktivity členů,“ říká Šišková. Podle ní teď musí získané informace kvalitně zpracovávat – třídit a využívat.
„Potřebujeme mít informace na jednom místě. Vyrábíme kombinované obaly, to znamená, že každý vyrábí něco. S tím souvisí nutnost rychlé komunikace, abychom proces návrhu, vývoje i výroby urychlili a dokázali včas reagovat na požadavky trhu. Dotaci z OPPI chceme využít tímto směrem,“ říká Šišková a udává druhou oblast, kterou OMNIPACK uvedl v žádosti o dotaci: „Chceme dále rozvíjet náš obalový systém. Naším cílem je vyrábět inovované obaly, které splňují určité technické parametry, díky nimž bude možné všechny produkty klastru vzájemně kombinovat. Tím navazujeme na předchozí programovací období, dotaci z OPPP jsme využili mimo jiné na stavbu zkušebního a vývojového centra, které nyní chceme dovybavit a koordinovat vývoj produktů tak, abychom dosáhli větší efektivity vývoje,“ uzavírá Šišková.