Menu Zavřít

Sponzorská liga

4. 9. 2003
Autor: Euro.cz

Extraligové kluby výraznými finančními problémy netrpí

Výsledky statistik návštěvnosti dokumentují, že lední hokej se v Česku stal sportem číslo jedna. Utkání základní části nejvyšší soutěže v loňské sezoně navštívilo průměrně 4400 diváků, ve vyřazovací play-off dokonce 6500 lidí. Možná i to je důvod, proč se na prahu nového ročníku extraligy hokejové týmy nepotýkaly s takovými finančními problémy jako fotbalové kluby. Ačkoliv se peníze na chod klubů shánějí hůře než v minulosti, rozpočty se podařilo naplnit bez toho, aby se manažeři dostávali do sporů s hráči ohledně uzavíraných smluv, jak to zažívají například fotbalová mužstva Slovanu Liberec nebo Synotu Staré Město.

Lépe než ve fotbale.

Již tradičně jevily potenciální sponzoři největší zájem o pražskou Spartu, které sekundovaly Pardubice. Jedině tyto dva extraligové kluby mají rozpočet pro právě začínající sezonu vyšší než sto milionů korun. Přesto si české hokejové kluby nežijí špatně, ve srovnání s fotbalisty rozhodně lépe. Zatímco se průměrný rozpočet fotbalového klubu pohybuje kolem 40 až 50 milionů, v hokeji s nehospodaří s méně než 50 miliony, přičemž většina klubů počítá s většími rozpočty.
Tým Pardubic nemá pro nadcházející sezonu generálního sponzora. ČSOB Pojišťovna, která byla hlavním tahounem hokejové ekonomiky klubu, se stáhla do ústraní mládežnického hokeje, a prostor na dresech hráčů tak zůstává volný. Po finanční stránce však klub nestrádá. Podařilo se mu naplnit rozpočet ve výši 130 milionů korun bez DPH. Příklad pro srovnání: HC České Budějovice vystačí s ročním rozpočtem 50 až 55 milionů korun.
Generální manažer pardubického klubu Zbyněk Kusý týdeníku EURO potvrdil, že jednání o hlavním sponzorovi stále pokračují. „Máme čtyři nabídky, ale není třeba spěchat. Na partnera, který je spjat s názvem klubu, máme vysoké nároky. Chceme sponzora na čtyři až pět let a musí být na úrovni i po vstupu do Evropské unie. Raději budeme ještě půl roku jednat, než se spokojit s ročními nebo dvouletými nabídkami, které máme přímo z Pardubic.“

Finále nepomohlo.

Týdeník EURO má informace, že vicemistr z Pardubic od generálního sponzora očekává pětiletou smlouvu minimálně na 150 milionů korun. Roční rozpočet by se tak podařilo zvýšit na 160 milionů korun. Myšlenku, že po angažování jistě ne levného Jiřího Dopity bude pardubický klub přinucen uzavřít třeba jen roční smlouvu s generálním sponzorem, Zbyněk Kusý vyvrací: „Dopita nechce zdaleka tolik peněz, jak se píše v novinách.“ Sportovní tisk obecně uvádí, že Dopitův roční příjem před několika lety ve Vsetíně činil deset milionů korun ročně.
V žebříčku IIHF byl pardubický klub, jehož 84 procent akcií vlastní město, zařazen na desáté místo v Evropě, nejvýše z českých týmů. Kritériem hodnocení světové federace není jen umístění v domácí soutěži, ale například i ekonomika klubu, prostředí a návštěvnost. I když klub své hospodářské výsledky nezveřejňuje, dostupné informace uvádějí, že byl ziskový. Na financování se podílí 185 menších sponzorů. Kusý tvrdí, že služby a reklamní plochy nyní se podařilo prodat za vyšší ceny než v minulém roce. Pokud bude uzavřena dohody s hlavním sponzorem, budou Pardubice pokračovat v budování evropského klubu. Pokud ne, a to je zatím pravděpodobnější varianta, objeví se na dresu hokejistů jen emblém bílého koně. Účast ve finále play-off znamenala pro pardubický hokej ekonomický přínos, ale pro rozpočet nijak markantní. „Řádově šlo o miliony korun,“ uvedl Kusý.

Mistr si polepšil.

Také HC Slavia Praha si vítězným bojem v dramatickém play-off pomohla jen k několika milionům. Do stomilionové elity tak má navzdory titulu dál než například Hamé Zlín nebo Vítkovice. Slávistický rozpočet ve výši 83 milionů korun je o devět milionů vyšší než loňský. „Snažíme se i přes mírný růst udržet co nejvyrovnanější rozpočet,“ uvedl pro týdeník EURO obchodní manažer klubu Jaroslav Blažek. „Mistrovský titul pro nás znamenal přínos především ve smyslu posílení pozic u věrných partnerů, kteří poskytují více peněz, a objevili se i někteří noví,“ dodává.
Zda bude již v této sezoně hrát Slavia v nové Sazka Aréně, dosud není jisté. Blažek říká, že záleží na tom, kdy bude hala zprovozněna. „Bude-li hotová v únoru, rádi bychom v ní odehráli play-off. Pokud ne, nebudeme se stěhovat jen kvůli několika zápasům a do arény bychom se přemístili až v září.“ K finančním podmínkám účinkování Slavie v nové hale dodává: „Podmínky jsou nastavené tak, že to utáhneme.“ Blažek odmítá spekulace, že pronájem nové arény bude Skanska, majoritní vlastník hokejové Slavie, odečítat z úvěru poskytnutého při výstavbě haly. „Skanska při jednáních se Sazkou o budoucím pronájmu zastoupena samozřejmě je, ale určitě si nebude tímto způsobem umořovat případné pohledávky.“

Bylo i lépe.

K mírným redukcím rozpočtu naopak přistoupil druhý pražský klub v nejvyšší soutěži, Sparta. „Existuje tendence trochu spořit. V současnosti je totiž těžší přivést partnera, než tom bylo například před pěti lety,“ řekl týdeníku EURO člen představenstva a ředitel klubu Luboš Koželuh. Konstatuje, že zhruba čtvrtinu rozpočtu, který je pro letošní sezonu stanoven na 150 až 170 milionů korun, spolkne provoz haly. „Výnosy z pronájmů na různé akce nepokrývají chod haly,“ tvrdí. A to i v situaci, kdy Sparta získala po vzoru zámořských klubů silného partnera pro provoz haly. Deník MF Dnes napsal, že mobilní operátor T-Mobile za jméno v názvu arény platí ročně patnáct až dvacet milionů korun.
Zhruba tři čtvrtiny sparťanského rozpočtu plní sponzoři, přičemž tím největším je společnost Siemens. „Příspěvky oficiálních, neboli hlavních sponzorů se pohybují od jednoho do deseti milionů, ještě nad nimi je zmíněný generální partner,“ říká Koželuh. Vstupné se na rozpočtu klubu podílí přibližně deseti procenty, zbytek Sparta získává od marketingového partnera ligy, agentury BPA. „V porovnání s fotbalisty máme velkou nevýhodu: nemůžeme vydělávat peníze na přestupech hráčů. Pokud z Česka odejde hokejista do kanadsko-americké NHL, můžeme dostat odstupné 100 až 200 tisíc dolarů, což se transferům ve fotbale nemůže rovnat,“ stýská si Koželuh.

Ambice něco stojí.

S výrazně větším rozpočtem oproti dřívějšku počítají pro svou druhou extraligovou sezonu Bílí Tygři z Liberce. Zatímco vloni stačilo přibližně 45 milionů, letos vyskočil finanční plán na sumu 64 milionů. Zhruba čtvrtinu rozpočtu pokrývá majoritní vlastník klubu, stavební firma Syner, o zbytek se dělí sponzoři a příspěvky od BPA a České pojišťovny. „Máme zavedený systém menších, takzvaných stříbrných sponzorů, a větších zlatých partnerů. Ti přispívají od 400 tisíc korun výše,“ řekl týdeníku EURO prezident klubu Petr Syrovátko. Roční působení v nejvyšší soutěži se prý na vyjednávání se sponzory neprojevilo. „Většinou jsou to regionální firmy, které berou sponzorství jako prestižní záležitost. Navíc jsme vyhlásili útok na play-off, možnost prezentace tak pro ně snad bude větší,“ dodává Syrovátko.

MM25_AI

Tab.: Silná dvojka
(rozpočty extraligových klubů) Sparta 150-170
Pardubice 130-160
Zlín 95
Vítkovice 85
Znojmo 85
Slavia 83
Třinec 80
Karlovy Vary 70
Liberec 64
Plzeň 60
Litvínov 60
České Budějovice 50-55
Vsetín 50
Kladno 50
Pozn.: v milionech korun
Pramen: Týdeník EURO, Právo, Deníky Bohemia

Box: Místo telefonů sázenky
Pod novým názvem se v pátek 12. září rozběhne další ročník nejvyšší hokejové soutěže. Zatímco poslední čtyři roky byl generálním partnerem ligy Český Telecom, ještě dříve pivovar Staropramen, pro následující dvě sezony ponese soutěž název Tipsport extraliga. MF Dnes uvedla, že sázková kancelář bude přispívat do hokeje částkou pohybující se mezi 30 až 40 miliony korun. „Chápeme to jako postup na nejvyšší možnou příčku, nic prestižnějšího na trhu volného nebylo,“ prohlásil šéf Tipsportu Vratislav Randa. Kromě zviditelnění firmy hodlá sázková kancelář využít partnerství ve svém podnikání, kde připravuje několik nových typů sázek.

  • Našli jste v článku chybu?