Sport
perex: Poměry panující v českém fotbale vyvolávají otázku, jak dlouho vydrží donátoři bez námitek sponzorovat reprezentaci
Fraška v podobě valné hromady, která měla zvolit nástupce Ivana Haška v čele Fotbalové asociace ČR (FAČR), korupční aféra prvoligové Olomouce, necitlivá výměna šéfa komise rozhodčích. To je výčet zásadních momentů letošního fotbalového léta v Česku. Momentů, které se dosud neprojevily na objemu sponzorských peněz plynoucích do tuzemské kopané. To však za pár měsíců může být zcela jinak. V ohrožení jsou jak prvoligové kluby – hrozbu možného odchodu generálního sponzora a majoritního vlastníka již avizovaly například Teplice – tak reprezentace, respektive svazová agentura STES. Ta spravuje marketingová práva FAČR, díky čemuž ročně do svazové pokladny přiteče 250 až 300 milionů korun.
Chybějící persona
„Žádný partner nám na rovinu neřekl, že by chtěl ukončit svůj sponzoringový kontrakt kvůli tomu, že nemáme předsedu. Faktem ale je, že na neformální rovině jsem byl několikrát dotazován, zda bude FAČR schopna zvolit si do svého čela člověka, který toto půlmilionové hnutí bude někam vést,“ řekl týdeníku Euro David Dušek, generální ředitel STES. Za zásadní problém považuje fakt, že od konce června, kdy na svou funkci abdikoval Ivan Hašek, nemá partnera pro jednání se současnými ani potenciálními partnery. „S Haškem jsme si byli poměrně nablízku, při klíčových schůzkách se sponzory hrál důležitou roli. Dokázal se s lidmi z velkých firem sejít, pobavit se a jednat s nimi jako rovný s rovnými. I proto, že taková persona ve vedení FAČR nyní schází, jsou jednání s partnery složitější. Vyjednávání rozhodně neprospěje, bude-li se tato situace protahovat,“ připouští Dušek.
Na první pohled se může zdát, že situace není vážná – takzvaný sponzorský pool reprezentace je naplněný ve všech pěti liniích, do nichž STES dělí partnery a dodavatele dle výše jejich příspěvků. Jenže v polovině příštího roku, až skončí dvouletý reprezentační cyklus (vždy je spojen s kvalifikací na mistrovství Evropy či světa a případnou účastí na šampionátu), vyprší sponzorské kontrakty většině významných donátorů národního „A“ mužstva. Ze zjištění týdeníku Euro vyplývá, že dlouhodobější smlouvu má STES podepsanou s Plzeňským Prazdrojem a společností Puma, která je dodavatelem veškerého sportovního vybavení české reprezentace od jejího vzniku v roce 1994.
T-Mobile čeká
Podobně stabilním partnerem reprezentace je společnost T-Mobile, která začala sponzorovat „nároďák“ ještě jako Paegas a více než deset let je jeho generálním partnerem. Současná smlouva největšímu českému mobilnímu operátorovi vyprší příští rok v srpnu a podle informací týdeníku Euro není její prodloužení vůbec jisté. Z T-Mobilu totiž odchází marketingový ředitel Petr Dvořák a jeho nástupce nebyl dosud vybrán. V kuloárech dokonce koluje informace, že se generální ředitel Milan Vašina, který na začátku letošního roku vystřídal dlouholetého šéfa Rolanda Mahlera, vyhýbá účasti na utkáních reprezentačního „áčka“, dokud se v rámci firmy nerozhodne o dalším osudu tohoto fotbalového kontraktu.
Markéta Vychytilová, manažerka sponzoringu T-Mobilu, říká, že se operátor interně připravuje na jednání o prodloužení smlouvy a že pro firmu bude klíčovým momentem pro zahájení „námluv“ postup reprezentace na Mistrovství Evropy 2012. „Naši pozornost primárně zaměřujeme na fotbalové výsledky a přístup hráčů, důležitý je také potenciál, který česká reprezentace nabízí pro naši značku. Jednání o prodloužení spolupráce ovšem povedeme se stabilním partnerem, který má jasnou vizi o budoucnosti nejen reprezentace, ale celé kopané. Z tohoto pohledu nás dění ve vedení českého fotbalu velmi zajímá,“ uvedla Vychytilová pro týdeník Euro.
Odmítá spekulovat, zda nově může operátor – s ohledem na současnou situaci ve fotbale – žádat za své peníze vyšší plnění, nebo zda naopak objem sponzorských peněz sníží. Z dřívějších zjištění týdeníku Euro vyplývá, že T-Mobile v reprezentačně úrodných dobách poskytoval svazu, respektive agentuře STES, mezi 25 až 50 miliony korun ročně v závislosti na sportovním úspěchu. „Nový kontrakt je příležitostí pro uzavření spolupráce odpovídající současným trendům a aktuálně nabízenému produktu. Budeme hledat netradiční a inovativní způsoby propojení a nové oblasti pro spolupráci,“ naznačuje Vychytilová.
Férovost je základ
Nepoměrně menším donátorem reprezentace, respektive FAČR a jejího předchůdce Českomoravského fotbalového svazu (ČMFS), je společnost Ospap. Ta od roku 2003 svazu poskytuje papír a tiskařský materiál pro běžnou administrativu, ale i tisk programů všech mezistátních zápasů. Generální ředitel Petr Breburda tvrdí, že firma nevnímá sponzoring reprezentace jako ryzí marketingovou aktivitu, ale spíše možnost, jak své obchodní partnery motivovat k lepší spolupráci a následně je třeba pozvat na zápas. „Mně osobně vadí, jaká situace ve fotbalu panuje, ale jako firma zatím nevidíme důvod k tomu, abychom spolupráci se STES měli ukončit. Avšak v momentě, kdy by hrozilo poškození jména společnosti, tak bychom to řešili. Nechceme být spojováni s korupčním prostředím, nebo oborem, kde není možná férová dohoda,“ soudí Breburda.
V podobném duchu reagují zástupci dalších firem, kteří jsou ve sponzorském poolu reprezentace. „Situaci v českém fotbale samozřejmě sledujeme, přičemž naším cílem i přáním je spojovat se s fotbalem transparentním a férovým. Co se týče výkonů reprezentace, jako v každém sportu jdou úspěchy a neúspěchy ruku v ruce, což znamená, že součástí spolupráce jsou i těžší období,“ říká Pavel Renčín, marketingový ředitel společnosti Lagardere Active, která provozuje rádia Evropa 2 a Frekvence 1, jež jsou mediálními partnery národního týmu.
Vedle zmiňované Pumy a Plzeňského Prazdroje, který má dle mluvčího Jiřího Marečka se STES podepsanou smlouvu do roku 2014, zůstanou pro další reprezentační cyklus i další dva partneři: cestovní kancelář Čedok a letecký dopravce SmartWings, jež spojuje osoba podnikatele Jiřího Šimáněho. „Čedok se letos na jaře stal akcionářem společnosti Fotbal Travel, společného podniku s FAČR, jejímž posláním je organizování zájezdů pro partnery a fanoušky reprezentace. V naší spolupráci chceme dlouhodobě pokračovat,“ říká jasně marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha.
Kontrakt naopak příští rok v létě vyprší České spořitelně, která nehodlá otázku případného prodloužení komentovat, a také automobilce Hyundai. Její zástupci na dotazy týdeníku Euro vůbec nereagovali ani nezvedali telefon.
Šéf STES nechce být příliš konkrétní v otázce vyjednávání prolongace smluv, připouští ale, že v několika případech je situace nejistá. „Příští rok v létě nám končí tři kontrakty, a v tuto chvíli nemáme dohodu, že by se v nich pokračovalo. Je to otevřené,“ řekl Dušek pro týdeník Euro. Úhrnný objem inkriminovaných smluv se prý pohybuje v desítkách milionů ročně. „Kdyby se ale tyto kontrakty prodloužily například na dva kvalifikační cykly, tak se již bavíme o částce přes sto milionů korun,“ uzavírá.
BOX1:
Peníze pro repre
Firmy sponzorující českou fotbalovou reprezentaci
Generální partner:
T-Mobile
Oficiální partneři:
Gambrinus, Česká spořitelna, Puma, Hyundai
Premium partneři:
SynotTip, Hörmann, Čedok, G4S
Mediální partneři:
Česká televize, Seznam.cz, Deník, Hattrick, Evropa 2, Frekvence 1
Oficiální dodavatelé:
Stones, Isostar, Ospap, Pepis, Bigsport, SmartWings