DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTJiž více než měsíc vládne ve veřejné autobusové dopravě v Ústeckém kraji chaos. Lidé čekají ráno na autobus a nevědí, zda přijede, ani zda se dostanou z práce domů.V deseti z patnácti oblastí Ústeckého kraje začne brzy opět jezdit pravidelná autobusová doprava.
DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST Již více než měsíc vládne ve veřejné autobusové dopravě v Ústeckém kraji chaos. Lidé čekají ráno na autobus a nevědí, zda přijede, ani zda se dostanou z práce domů.
V deseti z patnácti oblastí Ústeckého kraje začne brzy opět jezdit pravidelná autobusová doprava. Takový byl výsledek sporu Ústeckého kraje s autobusovými dopravci na počátku minulého týdne. Kraj navíc shání další dopravce, kteří by nahradili Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK), který v pátek 8. září ukončil provoz na 2100 dotovaných spojích. Zbylé spoje se kraj snaží nahradit příležitostnou dopravou.
Během následujících dnů by se pak autobusová doprava měla vrátit k normálu. V daném stavu by měla vydržet přibližně až do poloviny příštího roku, protože na jeho začátku chce kraj vypsat výběrové řízení na nové dopravce. Jisté je, že už se nebude spoléhat na jednu firmu, ale dá šanci více dopravcům. Stejné je to koneckonců i v jiných regionech České republiky.
Na krizovou situaci reagovaly i České dráhy, které posílily spoje v problematických oblastech jako je například Šluknovský výběžek.
ZA VŠECHNO MOHOU PENÍZE
Ve sporu, který se rozhořel mezi DPÚK - prakticky monopolním autobusovým dopravcem na Ústecku - a představiteli krajské samosprávy, jde o peníze, konkrétně o výši krajské dotace na ztrátové autobusové spoje.
Představy kraje a požadavky dopravce byly diametrálně odlišné, kraj proto dopravci vypověděl smlouvu. Situace se vyhrotila během srpna, kdy autobusy DPÚK opakovaně nevyjely na své trasy. Kraj na to reagoval dohodou s jiným dopravcem, konkrétně firmou ČSAD Česká Lípa. Té se ale nakonec nelíbilo, že by měla jistotu zakázky pouze do konce roku, došlo tedy k dalším sporům.
Spory s krajem donutily rezignovat ředitele Dopravního podniku Ústeckého kraje Pavla Knechta. Důvodem je nespokojenost s jednáním vůči firmě. „Představitelé Ústeckého kraje se v posledních dnech za pomoci převrácených výkladů práva dopouštějí porušování ústavních práv DPÚK a likvidují fungující zdravou společnost. Události jsou natolik závažné, že mně neumožňují dále plnit své povinnosti ředitele DPÚK,“ řekl Knecht.
Definitivní tečkou snad bude uzavření smluv mezi krajem a hned několika novými dopravci. Ti se svými autobusy vyjeli na linky v sobotu 9. září, ale zatím nepokrývají všechny trasy. Na většině míst kraje ale mohou obyvatelé podle vedoucího krajského odboru dopravy Jindřicha Fraňka již počítat s autobusovou dopravou podle nynějších jízdních řádů.
ZASÁHLI I ŠÉFOVÉ NEJVĚTŠÍCH STRAN
Krize v autobusové dopravě na Ústecku dosáhla takového stupně, že se do ní zapojily i politické špičky.
Premiér Mirek Topolánek (ODS) je přesvědčen, že se vedení Ústeckého kraje podařilo problémy se zajištěním autobusové dopravy zvládnout vlastními silami a vláda tak nemusela sáhnout k vyslání armádních autobusů.
Naopak jeho největší oponent, předseda ČSSD a expremiér Jiří Paroubek, se domnívá, že pokud by měla být nasazena armáda, měl by hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS) opustit svou funkci. Paroubek žádá hlavu i krajského radního Milana France (ODS), který je odpovědný za dopravu. Kdyby se tak nestalo, pak budou krajští zastupitelé za sociální demokracii požadovat mimořádné zasedání zastupitelstva a navrhnou vyslovení nedůvěry oběma zmíněným zástupcům ODS.