Vyhození nájemci zažalovali železnici
Žalobě několika firem, které si pronajaly prostory na brněnském Hlavním nádraží a na dalších pěti velkých železničních stanicích v republice, čelí v současné době České dráhy. Jde o společnosti Taxatour, FOTO–DS a Valmont, kterým železnice dala znenadání bez udání důvodu výpověď. Na jejich místo přijde soukromá firma Jídelní a lůžkové vozy (JLV), která hodlá provozovat obchodní střediska a občerstvení s názvem Pont. Postižené firmy poukazují na skutečnost, že se státní železnice neobtěžovala vypsat na obsazení prostor konkursní řízení. České dráhy se brání tvrzením, že pronájem Jídelním a lůžkovým vozům je pro ně výhodnější. Připomínají, že pronájem prostor se neřídí zákonem, ale vnitřními předpisy společnosti. Kauzu provází řada pomluv, nájemci se obracejí na ministerstvo dopravy, drážní inspekci i Úřad pro hospodářskou soutěž, případ kromě toho řeší Městský soud v Brně. Jak silné jsou argumenty obou stran? JLV platí méně. „Za používané prostory platíme řádně nájem ve výši osmi tisíc korun za metr čtvereční. Jak může být nabídka JLV výhodnější, když za prostory, které na brněnském nádraží již provozuje, platí pouze tisícikorunu za metr čtvereční a dále je pronajímá pro umístění herních automatů, uvádí se v dopise ministerstvu dopravy, který za tři stěžující si firmy podepsali Ivana Dvořáková, Vladimír Cibere a Radek Janíček. Stížnost poukazuje na to, že v době, kdy mají České dráhy miliardové ztráty, je vydáno nesmyslné rozhodnutí, kterým jsou přiděleny velice lukrativní prostory na šesti významných nádražích jediné soukromé firmě s předem předpokládaným nájemným řádově desetkrát nižším, než je dáno cenovou mapou a než které řádně platí současní nájemci. Vedení železnice oponuje. „Schválený projekt je nutno vnímat jako ekonomickou výhodnost celého řetězce středisek Pont, kdy dochází i k pronájmům nebytových prostor ve stanicích, které byly dosud komerčně nevyužívané, říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dodává, že projekt předpokládá podíl Českých drah na ekonomickém výsledku Pontu. Zákon krátký. „Výběr smluvních partnerů není stanoven zákonem, ale řídí se pouze vnitřními předpisy, které stanovila správní rada, říká Petr Šťáhlavský. „Způsob výběru byl v tomto případě v souladu s těmito předpisy. Stejný názor má i generální inspektorka drah Květoslava Kořínková. „Neshledala jsem nesoulad s platným zákonem, tvrdí. Podotýká k tomu, že zřizování středisek Pont schválila správní rada drah. Zástupci firem Taxatour, FOTO–DS a Valmont ovšem záležitost vidí jinak: „Je zarážející, že někteří členové správní rady si nevzpomínají, že by orgán podobné usnesení schvaloval, že bývalý předseda správní rady, který za tímto usnesením stojí, byl zároveň náměstkem nadřízeného ministerstva a také zakládající místopředseda představenstva firmy Jídelní a lůžkové vozy. Jsou přesvědčeni, že tyto skutečnosti ukazují na střet zájmů, zneužití funkce a informací v obchodních vztazích a že hrubě porušují vlastní předpisy drah. „Důvody, které k tomuto jednání vedou, jak lze usuzovat, jsou budoucí podíly na zisku JLV, případně korupce a milionové úplatky, o kterých mluví neověřené informace, píší v dopise ministrovi. Nedávného šéfa správní rady drah a ministerského náměstka Jaroslava Vránu se nepodařilo zastihnout. Poté, co předminulý týden odstoupil z funkce, je podle informací z ministerstva dopravy na dovolené. Házení špíny. Kauzu provázejí také poukazy na nízkou kvalitu poskytovaných služeb, případně neplacení nájemného. „Jsme přesvědčeni, že v případě realizace projektu Pont firmou Jídelní a lůžkové vozy, jejíž vedení vyjadřuje názor, že zařízení, jako je úschovna zavazadel a čekárna pro cestující, je přežitek z první republiky, dojde ke značnému zhoršení služeb poskytovaných cestující veřejnosti, tvrdí šéfové Taxatouru, FOTO–DS a Valmontu. Jsou přesvědčeni, že plánované zúžení východu od nástupišť v Brně a omezení nebo případné zrušení provozu úschovny zavazadel, které projekt Pont vyvolá, povede k problémům v době dopravních špiček. „Na jaké úrovni je provozováno občerstvení a restaurace společnosti Jídelní a lůžkové vozy, je možné se přesvědčit jedinou návštěvou – nejlépe ve večerních hodinách, říkají postižené firmy. Dráhy kontrují. „Zřízením střediska Pont dojde k revitalizaci budovy na brněnském Hlavním nádraží, a to jak komerčně využívaných prostor, tak i úschovny zavazadel, tvrdí mluvčí Šťáhlavský. Z toho tedy vyplývá, že není pravda, že by úschovna byla zrušena. Šťáhlavský naopak viní jednu z výše zmíněných firem z toho, že uhradila svůj dluh na nájemném ve výši tří čtvrtin ročního nájemného teprve ke dni ukončení nájemní smlouvy. Nebytové prostory nebyly kromě toho nájemci ke dni ukončení nájmu předány. Postižené firmy naopak přesvědčují, že nájemné bylo placeno řádně a včas. Soud dosud nerozhodl.