Menu Zavřít

Spoření nebo pojištění

2. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Vítězství v kategorii životních pojistek letos získaly nejvýhodnější produkty

Trh životního pojištění v ČR jednoznačně ovládají produkty, které vedle pojištění zahrnují nějakou formu „spoření“. Klientům tím zaručují, že v případě dožití sjednaného věku obdrží od pojišťovny podstatnou část vložených peněz zpět. Tento stav trhu je vcelku logickým důsledkem hned několika skutečností:
1. Tento typ pojistek podporuje stát jak možností odpočtu zaplaceného pojistného od základu daně, tak i možností příspěvku zaměstnavatele, který je osvobozen od daně z příjmu i od platby sociálního a zdravotního pojištění. 2. Pro pojišťovny je finančně zajímavé spravovat peníze klientů, proto tento typ produktů preferují.
3. Pojišťovny jsou považovány za stabilní finanční instituce a peníze jim svěřené za bezpečnou investici.
4. Zprostředkování těchto produktů je velmi dobře provizně ohodnoceno.
5. Skutečnost, že klient neplatí pojistku, ze které nakonec nic nedostane, ale naopak to, že na konci dostane většinu vložených peněz zpět (popřípadě i zhodnocených), je velmi dobrým prodejním argumentem. Tato orientace českého pojistného trhu má ovšem i svá negativa:
1. Vzhledem k tomu, že podstatná část z placeného pojistného musí být ukládána pro výplatu na konci pojištění, nelze ji využít na krytí rizika smrti. To je v konečném důsledku příčinou relativně nízkých pojistných částek pro případ smrti. Kdyby si stejný klient sjednal za stejné pojistné čistě rizikovou životní pojistku, byl by při stejné platbě pojištěn na mnohem větší částku. Výsledkem je pak celkové podpojištění občanů ČR, tedy situace, kdy životní pojištění neplní svoji základní roli. Tou je zabezpečit toho, kdo je na pojištěném finančně závislý. 2. Náklady pojišťoven jsou relativně vysoké, což snižuje efektivní zhodnocení peněz „uložených“ touto formou u pojišťoven. V oblasti „spořicích“ produktů životního pojištění jsou k dispozici tři základní typy – pojištění kapitálové, univerzální a investiční. Kapitálové pojištění představuje na jedné straně garanci výplaty sjednané částky při dožití, na druhé straně znamená velmi konzervativní investování, které nemůže klient nijak ovlivnit. Relativně problematická je také jakákoliv změna pojištění v jeho průběhu. Tento nedostatek zcela odstraňuje univerzální životní pojištění. Z hlediska možných změn v průběhu pojištění je to produkt maximálně flexibilní. Problémem je jeho absolutní poplatková neprůhlednost – klient nemá prakticky možnost dopočítat částku, která by ze zaplaceného pojistného měla být investována a zhodnocována. Žádná konkrétní částka na konci pojištění není garantována a kapitálovou hodnotu pojištění nelze v jeho průběhu prakticky sledovat. To mimo jiné umožňuje pojišťovnám měnit v průběhu pojištění různé poplatky, které si z pojistného strhává. Jejich výše totiž není součástí pojistné smlouvy. Nejoblíbenějším produktem je jednoznačně pojištění investiční. Nese s sebou stejnou flexibilitu, pokud jde o změny v průběhu pojištění, ale současně dává klientovi neustálý přehled o kapitálové hodnotě. Navíc má klient možnost ovlivnit investiční strategii, tedy rozhodnout se, jaká aktiva budou za část jím zaplaceného pojistného nakoupena. Sám ovšem nese plné riziko takového rozhodnutí, tedy i riziko ztráty hodnoty investice. Problémem tohoto typu pojištění jsou relativně vysoké poplatky, které v konečném důsledku snižují výnos proti tomu, kdyby klient nakupoval stejná aktiva v podobě otevřených podílových fondů. Tato nevýhoda investičního životního pojištění je částečně kompenzována daňovým zvýhodněním od státu a také možností sjednat za výhodnou cenu různá riziková připojištění, která nelze samostatně sjednat vůbec nebo jen za vyšší cenu. Průběh a výsledky ocenění MasterCard Banka roku 2007 potvrdily shora popsané trendy. V kategorii Životní pojištění roku žádná z pojišťoven nenominovala čistě rizikové životní pojištění. Všechny nominované produkty byly z oblasti „spořicích“. Odbornou porotu pro tuto kategorii tentokrát nominovala Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR (AFIZ) a byla sestavena z odborníků, kteří produkty životního pojištění prakticky denně využívají pro své klienty. AFIZ nabídla členství v porotě všem významným poradenským a zprostředkovatelským firmám na českém trhu, tedy nejenom svým členům. Naprostá většina účast v porotě přijala. Je třeba zdůraznit, že porotci mohli hodnotit pouze nominované produkty, nešlo tedy o hodnocení produktů napříč celým trhem. Na druhé straně záleželo pouze na pojišťovnách, zda a jaký produkt do soutěže nominují. S ohledem na výše uvedené není jistě žádným překvapením, že porota udělila nejvyšší ocenění investičnímu životnímu pojištění. A není ani překvapením, že zvítězila Perspektiva od Kooperativy. Z nominovaných IŽP je to totiž poplatkově jedno z nejpříznivějších a navíc umožňuje investovat nejen do obvyklých fondů, ale i do aktivně řízených portfolií Conseq, což je významné plus. Soutěžit s tímto produktem může z nominovaných pouze Rytmus od Allianz pojišťovny. Ten se také umístil na třetím místě, doplatil možná na to, že jde o produkt relativně nový a odbornou veřejností ještě „neosahaný“. Ani druhé místo není překvapením. Flexi od Pojišťovny České spořitelny je oblíbeným produktem pro velmi širokou škálu volitelných rizikových připojištění za velmi příznivé ceny.

Petr Šafránek, Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR

MMF24

Tabulka:
Odborná porota volící pojištění roku
Jméno Společnost
Petr Šafránek AFIZ
Jaroslava Šindelářová AFIZ
Dušan Šídlo Partners
Miriam Hanáková Benefita
Jan Lener Top Consultant Daniel Jaroš Consultor
Josef Rajdl Fincentrum
Pavel Ronovský Top-Pojištění.cz Václav Pipek Olymp2002
Zbyněk Herzán ASTORIE Karel Hrubý OVB Allfinanz
Martin Novotný Sophia Finance
Pavel Pastorek ZFP akademie
Vítězslav Šišpera ZFP akademie
Jiří Čapek ZFP akademie
Václav Tomek ZFP akademie,
Jaroslav Knížek EffectConsulting
Jaroslav Pelant EffectConsulting
Lea Broučková První moravská společnost
Martin Gryc Allfin PRO Petr Hrubý Broker Consulting

Pramen: Banka roku 2007

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).