Menu Zavřít

Spoříme, ale příliš malé částky

13. 6. 2005
Autor: Euro.cz

IVO FOLTÝN, GENERÁLNÍ ŘEDITEL PENZIJNÍHO FONDU ČP: „V důchodové reformě by penzijní fondy díky svým ověřeným principům fungování, zkušenostem a infrastruktuře mohly sehrát významnou roli,“ tvrdí Ivo Foltýn. Je generálním ředitelem Penzijního fondu České pojišťovny a členem prezidia Asociace penzijních fondů ČR.

IVO FOLTÝN, GENERÁLNÍ ŘEDITEL PENZIJNÍHO FONDU ČP: „V důchodové reformě by penzijní fondy díky svým ověřeným principům fungování, zkušenostem a infrastruktuře mohly sehrát významnou roli,“ tvrdí Ivo Foltýn. Je generálním ředitelem Penzijního fondu České pojišťovny a členem prezidia Asociace penzijních fondů ČR. * Počty klientů penzijních fondů stoupají, stejně tak i výše jejich příspěvků. Je tedy všechno v pořádku? Rozsah penzijního připojištění je dnes u nás na velmi vysoké úrovni. V penzijních fondech si v současnosti spoří přes tři milióny občanů, což je více než 60 procent ekonomicky aktivních obyvatel České republiky. To je v rámci zemí Evropské unie unikátní stav. Zatím však zaostáváme ve výši průměrné úložky. Dnes lidé do penzijních fondů ukládají 2-2,5 procenta svých disponibilních příjmů, mělo by to ale být přibližně 10 procent. Zjednodušeně řečeno: spoříme si, ale pokud si chceme na penzi vytvořit dostatečnou finanční rezervu, je třeba ukládat větší částky. * V investičním portfoliu penzijních fondů dominují obligace, naopak třeba reality v něm takřka chybí. Větší diverzifikace by možná vedla k větším výnosům. Proč jsou zdejší fondy, na rozdíl od těch v Unii, tak konzervativní? Legislativní úpravy, které nám umožňují investovat do podílových fondů zaměřených na nemovitosti, vstoupily v platnost před necelým rokem. V Penzijním fondu České pojišťovny v současnosti důkladně analyzujeme možnosti a potenciál sektoru nemovitostí. Pokud tento typ investic bude z našeho pohledu pro klienty perspektivní, tuto příležitost využijeme. * Jaká by měla být role penzijních fondů v novém důchodovém systému?

To je spíše otázka pro odpovědné politiky. V každém případě budou stávající penzijní fondy součástí takzvaného třetího pilíře. Dovedu si ovšem také představit jejich širší využití. V reformovaném systému by mohly tvořit rovněž druhý pilíř a spravovat individuální důchodové účty. Nepochybně by to ušetřilo část transformačních nákladů spojených s přechodem na nový systém. Současné penzijní fondy disponují nejen potřebnými zkušenostmi a infrastrukturou, ale zároveň jsou díky platné legislativě a přísnému státnímu dozoru bezpečné. U veřejnosti mají vysoký kredit.

* Kdy podle vás bude taková reforma realizována?

Do řádných voleb je to už teď prakticky nemožné. Nedomnívám se ani, že by se důchodová reforma dala prosadit v rámci současné stojedničkové sněmovní většiny - k tak zásadnímu kroku je zapotřebí širší politické shody. Svoji roli hraje i časové hledisko. Vždyť jen potřebné legislativní práce budou trvat téměř rok. Navíc, po diskuzi stranických špiček nad koncepcí reformy, nás ještě čeká zdlouhavá politická diskuze nad detaily. Nicméně si myslím, že po řádných volbách už nastává období, kdy by se kompromis skutečně udělat měl.

* Penzijní fondy dnes vyplácí jen minimum penzí - jde řádově o tisíce osob. Zato příspěvky mají od milionů klientů. Jsou připraveny na změnu situace, kdy budou naopak muset vyplácet miliony penzí, zatímco přispěvatelů tolik nebude?

Skutečně, po výplatě penzí v současnosti není mezi klienty velká poptávka. Očekáváme však, že se situace postupně bude měnit. Význam penzí vyplácených z připojištění, jako doplňkového finančního zdroje, poroste především v souvislosti s klesajícím poměrem hodnoty starobního důchodu k průměrné mzdě. Penzijní fondy jsou na tuto eventualitu připraveny, neboť mají ve svých plánech odpovídajícím způsobem konstruované rezervotvorné principy - podobně jako pojistně matematické algoritmy výpočtu doživotních penzí.

PŘEHLED ZÁKONŮ Z OBLASTI POJIŠŤOVNICTVÍ:

40/1964 Sb. Občanský zákoník (hlava patnáctá - Pojistné smlouvy)

185/1991 Sb. zákon o pojišťovnictví

125/1993 Sb. vyhláška ministerstva financí o pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy

61/1996 Sb. úplné znění zákona proti legalizaci výnosů z trestné činnosti 148/1998 Sb. zákon o ochraně utajovaných skutečností

168/1999 Sb. zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla

205/1999 Sb. vyhláška k zákonu č. 168/1999 o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla 101/2000 Sb. zákon o ochraně osobních údajů

2002/92/ES Směrnice Evropského Parlamentu a Rady o zprostředkování pojištění

36/2004 Sb. zákon, kterým se mění zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění

37/2004 Sb. zákon o pojistné smlouvě

38/2004 Sb. zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích

39/2004 Sb. zákon, kterým se mění zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví

254/2004 Sb. zákon o omezení plateb v hotovosti

309/2004 vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 205/1999 Sb. (prováděcí vyhláška k zákonu o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla

409/2004 Sb. úplné znění zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví

410/2004 Sb. úplné znění zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla

MM25_AI

582/2004 Sb. vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích

Pramen: Asociace českých pojišťovacích makléřů

  • Našli jste v článku chybu?