Menu Zavřít

Sporťák za půl milionu?

16. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Ford Fiesta ST versus Mitsubishi Colt CZT

Komukoliv, kdo má to štěstí být připojen k informační superdálnici, chodí do schránky elektronické pošty spousta podobných zpráv. Dopisy od lidí jako Soccoro Martinez či Elvira McKinley, cílem jejichž dobře míněných rad je přidat na specifických místech několik palců navíc a „zdokonalit vaše mužství“, ubíjejí monotónní jednopohlavní orientací stejně jako absentujícím momentem překvapení. A smazat je trvá milisekundu.

Hlavní jejich potíž nespočívá v tom, že vám při jejich případném otevření kazachstánský hacker vyluxuje účty a pošle všem známým vaším jménem odkazy na stránky s bizarními sexuálními praktikami. Katastrofa tkví v tom, že se zjevně najdou lidé, kteří spam do elektronického koše nepřesunou, nýbrž prozkoumají. Extrémy přitahují a na velikosti zjevně záleží.

Občas se na světě ale objeví něco, co tento princip popírá. Myslíte si, že za půl milionu se nedá sehnat pravověrný sporťák? Věřte mi, dá. A s rozměry to nesouvisí.

Existuje mnoho cest, jak postavit malý sportovní hatchback. Mitsubishi Colt CZT a Ford Fiesta ST představují dvě z nich. Přestože motory obou dosahují výkonu 150 koní, každý se k nim dopracovává jiným způsobem a každý s jinými průvodními znaky. Colt si potrpí na přeplňování, takže si vystačí s patnáctistovkou. Fiestu dostává do ráže dvoulitr, samozřejmě benzinový jako v případě mitsubishi. Oba automobily táhne kupředu přední náprava a oba váží kolem jedenácti set kilogramů. Přesto by na základě papírových údajů měl být colt jednoznačným vítězem. Pružnost motoru podporovaná turbodmychadlem má za následek, že je při akceleraci na stovku o čtyři desetiny vteřiny hbitější než konkurent, přičemž ji zvládá za osm sekund. A rovněž v maximální rychlosti je o chloupek napřed.

Nevýhodou Coltu CZT je nedostatek rozhodnosti. Automobil původně zamýšlený coby praktické vozítko s variabilním interiérem musel podstoupit kompromisy, které ani silnější agregát pod kapotou zcela nezahlazuje. Vyšší karoserie se ve třídveřové verzi stala sice kompaktnější, těžiště vozu se přesto neposunulo dost nízko, aby řidiče vtáhlo důrazně do akce. Odtažitý pocit podporuje málo sdílné řízení a netradičně nízko položená řadicí páka. Nemile se při testování projevily pneumatiky Goodyear Eagle F1, jež měly tendenci ztrácet trakci a klouzat ven ze zatáčky, přestože se možnosti vozu zdaleka neblížily limitu. Naproti tomu stojí schopný agregát disponující exponovaně dravým zvukem, a zejména smělou pružností, která činí z předjíždění i bez práce s převodovkou snadnou záležitost.

Na rovinkách má colt lehce navrch, ale jakmile dojde na zatáčky, Fiesta ST se mu začne svižně vzdalovat. Jejím klíčovým trumfem je výjimečně dobře naladěný podvozek, který si udržuje brilantní stabilitu i za značně netradičních okolností. Vyvážení vozu dovolí řidiči skutečně mnoho a ani vrcholně neobratné zacházení v podobě prudkého brždění při zatáčení nerozhodí záď natolik, aby se dostala do přetáčivého smyku. Podobně předčí Fiesta sportovní hatchback od Mitsubishi svými ostrými brzdami a přesným řízením, motor se projevuje ochotnější odezvou na sešlápnutí pedálu plynu a rovněž rychlostní stupně zapadávají na převodovce fordu přesvědčivěji.

Jakkoli může být souboj po debaklu mitsubishi v serpentinách zdánlivě rozhodnut pro fiestu, Colt CZT má leccos v zásobě. Kompromisy, s nimiž se musel vypořádat, se totiž pozitivně odrazily na jeho fungování za běžných okolností. Pětistupňová převodovka stejně jako u fiesty představuje komplikaci při cestování po dálnici, kde se do kabin obou vozů dostává při rychlostech nad sto třicet kilometrů za hodinu více hluku od motoru. Odpružení coltu se ale jemněji vypořádává s nerovnostmi ve městě a posádku uchraňuje od tvrdosti z fordu. S lehkou nohou na plynu je jeho spotřeba o půl litru benzinu příznivější za kombinovaného provozu, v ulicích dokonce téměř o dva litry.

A navíc se Colt CZT umí lépe prodat. Okázalost není vyloženě vlastní ani jednomu z vozů, nicméně obyčejnost interiéru ve fiestě zamrzí. Atraktivita sálá ze skvěle padnoucích sportovních sedadel, lesknoucích se hliníkových pedálů, z červeně vykreslené kulisy řazení na páce převodovky a volantu s emblémem ST. Palubní deska však působí stejně unyle jako v jakékoliv levnější verzi a s moderně střiženým interiérem coltu těžko drží krok. Sedačky mitsubishi sice tolik v zatáčkách nepodrží, přesto disponují pompézními bočnicemi hodnými reklamního letáku z Maranella a jen samo efektní červenobílé podsvícení budíků vám dokáže Colt CZT po setmění přetavit v úžasný výlet za hranice pátého smyslu. Záchranou fiesty jsou tak alespoň sportovní bílé pruhy na karoserii za příplatek 7200 korun.

To je mimochodem jediná položka příplatkové výbavy fordu, do níž stojí za to investovat. Přestože Colt CZT na rozdíl od fiesty nabízí v základu elektronickou kontrolu stability či okenní airbagy, ford nepotřebuje ESP díky perfektnímu podvozku a k tomu disponuje výrazně širším záběrem „lepší“ výbavy, koženými a elektricky vyhřívanými sedačkami počínaje a střešním oknem konče. Zábavu za volantem ovšem nic z toho neovlivňuje.

Mám totiž takovou představu. Fiesta ST je dokonalý automobil, pokud máte chuť tu a tam si vyrazit na závodní okruh. Náklady na provoz vyjdou v takovém případě na minimum, a pokud si najdete dostatečně kroucenou trať, horko těžko vám ujedou i lidé v automobilech s třikrát vyšší cenovkou. Na okreskách zůstává vynikající až do setmění, kdy se projeví její nedostatečně svítivé světlomety. A do města o ní ani neuvažujte. Colt CZT nekypí takovým odhodláním, i když poskytuje slušnou dávku univerzálnosti. Ačkoliv sprintuje agilněji a jeho maximálka je o dva kilometry vyšší, na fiestu to nestačí. A Soccoro s Elvirou se můžou jít bodnout.

Mitsubishi Colt CZT
motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1468 cm3
maximální výkon: 110 kW
převodovka: 5stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 210 km/hod.
průměrná spotřeba: 6,8 litru na 100 km
základní cena: 539 900 Kč

Klady
+ pružný motor
+ sprinterské schopnosti
+ bohatá výbava

Zápory
- slabší brzdy
- horší přilnavost standardních pneumatik
- nízko posazená řadicí páka

Ford Fiesta ST
motor: zážehový čtyřválec
objem: 1999 cm3
maximální výkon: 110 kW
převodovka: 5stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 208 km/hod.
průměrná spotřeba: 7,4 litru na 100 km
základní cena: 529 900 Kč

Klady
+ skvostný podvozek
+ velmi precizní řízení
+ návykový motor

MM25_AI

Zápory
- podprůměrná světla

  • Našli jste v článku chybu?