Ženevský autosalon
PRAHA (tpk) – Neutrální švýcarská půda je jednou z příčin oblíbenosti ženevského autosalonu mezi výrobci, jak nedávno uvedl jeho prezident Claude F. Sage. „Považují za nezbytné účastnit se show v zemi, která nemá vlastní automobilku, takže všem zaručuje stejné startovní podmínky.“ Odhadl přitom, že během deseti dnů od 4. do 14. března se na novinky v nabídce automobilek přijde podívat kolem sedmi set tisíc lidí. To je zhruba dvakrát tolik co na autosalonu v Paříži.
Od letošního roku všichni výrobci čekají po loňské bídě oživení a do velké míry je podpoří i chystané novinky. Zvláště v západní Evropě, kde v minulém roce klesly prodeje o 1,3 procenta na 14,22 milionu vozů, se mají co automobilky činit. A hlavně ty domácí. Japonské a jihokorejské totiž v roce 2003 většinou své podíly na trhu zvyšovaly. Letos analytici počítají pro Evropu s růstem kolem dvou procent.
Koncern Volkswagen, který loni trpěl z Evropanů nejvíce, do Ženevy přivezl tři důležité modely – Škodu Octavia, Seat Altea a Audi A6. Od vozu z Mladé Boleslavi se kromě povinného úspěchu v Česku čeká sbírání bodů za prodeje v Německu, Altea je sportovním velkoprostorovým vozem (pokus o zavedení nové třídy MSV) a představuje nejpřelomovější model španělské automobilky za poslední roky. Od začlenění Seatu do divize sportovních vozů pod Audi se zlepšila kvalita a zpracování interiéru a designér Walter de’Silva mu dodal stejně jako nové generaci Audi A6 výraznější projev.
Peugeot uvede na přelomu dubna a května na trh konkurenta Octavie s pořadovým číslem 407 a ve Švýcarsku konceptem Silhouette naznačuje, že se automobil střední třídy možná dočká i verze kupé. Kromě toho se velmi dobře prodávaná řada 307 rozšíří o novou karoserii sedan. Jeho koncernový kolega Citroën představuje nástupce rallyové Xsary WRC. Ten nejspíš ukazuje, jak bude vypadat model C4, jenž Xsaru v budouvnu nahradí v showroomech.
Renault se rovněž soustředil na efektní tvary sporťáků a přivezl do Ženevy koncept malého kabrioletu s názvem Wind, který na první pohled připomíná kupé aliančního partnera Nissan 350 Z. Italský Fiat pokračuje v zaměření na malá auta a vzpomínání na slavnou minulost. Studie Fiat 500 je určená do města a vyrábět by se mohla začít kolem roku 2007.
Sportovní ladění autosalonu potvrzují i další novinky. Ford Fiesta ST, kabriolet s pevnou skládací střechou Opel Tigra Twin Top, kabriolet Mini nebo inovovaná sportovní řada Mercedesu.
Japonci se letos v Ženevě zaměřili hlavně prostornost. Poprvé se na evropském trhu objevuje Mitsubishi Colt a Toyota Corolla Verso. Nissan představuje studii Quashqai a Mazda svou představu MX-Flexa. Upozornit na sebe chce i švédské Volvo, jehož koncept YCC vyvíjel tým složený pouze z žen.