Menu Zavřít

Spory s dodavateli energií řešte mimosoudně, nabádá zákazníky ERÚ

8. 7. 2019
Autor: Profimedia.cz

Energetický regulační úřad (ERÚ) nabádá zákazníky k většímu využívání mimosoudního řešení sporů s dodavateli energií. Běžné spory řeší podle mluvčího úřadu Michala Keborta ERÚ zpravidla do čtyř měsíců, návrh na jejich zahájení není spojen s žádným poplatkem a není potřeba ani najímat advokáta.

„Za loňský rok jsme přijali od spotřebitelů 140 podnětů na zahájení mimosoudního řešení sporu. Pravomocně jsme rozhodli v 94 z nich,“ uvedl ředitel odboru sporných a schvalovacích řízení úřadu Miroslav Rottner.

Podle něj to neznamená, že by část podnětů zůstala nevyřešena. „Naopak, časté jsou případy, kdy byl spor zastavený jen proto, že dodavatel nebo distributor nečekal na verdikt úřadu a spotřebiteli vyhověl už krátce po podání návrhu,“ sdělil Rottner.

Předloni podle něj přijal ERÚ 146 podnětů, to jest o šest více než v roce 2018. Pravomocně rozhodl v 76 případech, což je proti loňsku o 18 méně. V roce 2016 evidoval 127 podnětů, pravomocně rozhodl ve 41 z nich.

Změnili jste v posledním roce dodavatele elektřiny nebo plynu?

Kebort připomněl, že okruh sporů, které může ERÚ řešit bez klasického soudu, vymezuje působnost úřadu. Mezi tradičně řešené problémy podle něj patří například nesplnění povinností dodavatele při zahájení dodávky energií v dohodnutém termínu nebo nesrovnalosti ve vyúčtování - ať už jde o nedodržení lhůty pro jeho zaslání nebo lhůty pro zaslání přeplatku. Spotřebitelé v této souvislosti rozporují také užití nesprávného nebo neprůkazného způsobu odečtu, uvedl.


Na plynové frontě klid. Dodavatelé drží ceny, případně zdražují jen málo

 Plynový sporák


Podle mluvčího přibývá také návrhů na určení neplatnosti změny dodavatele ve chvíli, kdy dochází k prodeji společnosti a lidé jsou převáděni k novému dodavateli bez dotazování. Častěji se řeší také případy, do kterých jako mezičlánek vstupuje zprostředkovatel, dodal.

ERÚ aktualizoval rubriku na svém webu, která je mimosoudnímu řešení sporů věnována. Kromě základních informací, vzorových návrhů na zahájení řízení, zde lidé naleznou také přímé telefonní linky na pracovníky úřadu, kteří se danou problematikou zabývají v praxi a spotřebitelům poradí s konkrétními náležitostmi.

V boji proti takzvanými energetickým šmejdům se v poslední době kromě ERÚ angažuje také Svaz obchodu a cestovního ruchu, Česká obchodní inspekce nebo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Vznikla mimo jiné deklarace, ve které se dodavatelé, kteří pokrývají převážnou většinu tuzemského trhu, zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.

MM25_AI

Obsah deklarace lze shrnout do tří klíčových oblastí: transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií. Legislativní změny v oblasti pak chystá MPO.

Přečtěte si také:

Boj proti šmejdům? I velké energetické firmy používají neférové triky

Firmy se rvou o zákazníky ČEZ, kteří po zdražení elektřiny vypověděli smlouvu

Taktický ústup od uhlí: teplárny řeší, čím budou vytápět česká města

Innogy prodává podíl v českém distributorovi plynu mateřské firmě RWE

  • Našli jste v článku chybu?