NÁKUP POTRAVIN Při nákupu potravin lidé požadují větší pestrost, lepší výběr, zdravé produkty, výhodné akční nabídky a lepší kvalitu. A to vše za dobré ceny. Pro většinu dnešních nakupujících jsou normou velká nákupní střediska s rozsáhlým sortimentem výrobků.
NÁKUP POTRAVIN Při nákupu potravin lidé požadují větší pestrost, lepší výběr, zdravé produkty, výhodné akční nabídky a lepší kvalitu. A to vše za dobré ceny.
Pro většinu dnešních nakupujících jsou normou velká nákupní střediska s rozsáhlým sortimentem výrobků. Očekávají, že na regálech najdou všechno, co chtějí, a jsou stále méně tolerantní k vyprodání zásob. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Deloitte.
Pohodlnou dostupnost z místa bydliště uvedla jako nejdůležitější faktor při rozhodování, kde nakupovat, více než polovina nakupujících (53 procent). Shodně pro 42 procent spotřebitelů jsou důležité nižší ceny a kvalita za vynaložené prostředky. Nakupující si všímají také čerstvosti ovoce a zeleniny i celkové kvality zboží. Karty pro loajální zákazníky hrají roli jen pro 17 procent dotazovaných. Mění se také stravovací návyky společnosti, klesá obliba rychlého občerstvení a rostoucí počet domácností se vrací ke klasickému vaření bez polotovarů jako zdravější alternativě. „Potravinářské podniky mají šanci uspět při stále sílící konkurenci, pokud budou držet krok s těmito trendy,“ říká Martin Tesař ze společnosti Deloitte.
Více než dvě třetiny nakupujících podle průzkumu aktivně hledají nabídky druhého produktu zdarma a podobné speciální akce, ačkoli se zároveň neradi vzdávají možnosti koupit si něco pro radost – 29 procent dotázaných, kteří vyhledávají výhodné koupě, uvedlo, že nyní nakupuje více kvalitnějšího zboží než v minulosti.
„Spotřebitele budou lákat reklamní nabídky tří výrobků za cenu dvou či druhého výrobku zdarma, ale do košíku budou přidávat i drahé zboží prvotřídní kvality a luxusní doplňky, což je častá ukázka zásadního rozporu mezi záměrem a skutečným chováním,“ vysvětluje Tesař.
Nejčastější odpovědí na otázku, co mohou supermarkety a výrobci potravin udělat, aby lépe plnili požadavky zákazníků, byl větší výběr a pestrost nabídky. Na první místo ji zařadilo 16 procent respondentů. Následovaly nižší ceny, které upřednostňuje osm procent spotřebitelů.