Listopadové tržby maloobchodu jednoznačně potvrdily, že krize dorazila do Česka už v posledním čtvrletí loňského roku.
Lidé tehdy utratili o 6,3 procenta meziročně méně.
Podobně jako v dalších evropských zemích se na poklesu projevil především nezájem o nová auta. Na něj už v prosinci zareagovaly tuzemští výrobci a jejich dodavatelé omezením až zastavením výroby. Ekonomové uklidňují, že pokles zatím nebyl tak výrazný. Pokud si statistici „odmyslí“ trh s auty, snížily se tržby jen o 1,2 procenta. „Auto si pod stromeček prostě nadělil málokdo,“ vysvětluje Michal Brožka, analytik Raiffeisenbank.
„Zprávy o tom, že by si možná již v dubnu mohli podnikatelé odečítat DPH u všech aut, nejspíš přinesou odklad koupě vozů až na jaro či na dobu, kdy by tato změna vstoupila v platnost,“ vysvětluje analytik Next Finance Vladimír Pikora. „Jinými slovy, těžko bychom nyní našli někoho, kdo by s nákupem auta pár dní nebo měsíců nepočkal, když lze spekulovat na další pokles cen. Automobilový segment je a bude koulí na noze celého maloobchodu minimálně do dubna,“ dodává.
Ale ne všude tržby klesaly. Více než jednoprocentní růst zaznamenali obchodníci u oděvů a obuvi, nábytku či elektroniky. „Spotřebitelů se zatím krize bytostně netýká – jenom menší počet pracovníků zatím ztratil práci,“ připomíná Martin Lobotka z České spořitelny. Maloobchod se ovšem bude zhoršovat s tím, jak poroste nezaměstnanost. Na druhé straně, výrazně klesající inflace i při nízkém růstu nominální mzdy povede k mírnému růstu reálné mzdy.
I v letošním roce by tak spotřeba domácností měla růst, i když jen mírně. „Obchodníci si pravděpodobně budou pomáhat slevami, ovšem dovozcům bude situaci komplikovat slábnoucí česká koruna,“ varuje Brožka. ČNB tak má podle Lobotky prostor na svém únorovém zasedání k velkému snížení hlavní úrokové sazby.