PRAHA (tpk) – Měsícem svolávání automobilů do servisů by mohl být nazván letošní listopad. Závady, kvůli nimž budou muset auta po celém světě na prohlídku, postupně postihly Nissan, Mitsubishi a Hondu. K podobnému opatření musel přistoupit americký Ford a Chrysler a v malé míře také francouzský Renault.
Nešťastné období odstartoval Nissan, který počátkem měsíce rozhodl o prohlídkách 2,55 milionu vozů po celém světě. Z toho do servisů poputuje 1,02 milionu aut v Japonsku, 700 tisíc v Severní Americe a 460 tisíc v Evropě. Příčinou je senzor v motoru, který za určitých okolností může agregát vypnout. Žádné nehody v souvislosti s chybnou součástkou dosud hlášeny nebyly. Náklady na opravy se budou pohybovat v rozmezí 138 až 148 milionů dolarů a cestovat by do servisů měly nissany vyrobené od roku 1998 do května 2003, například modely Sunny, March (v Evropě pod názvem Micra), Primera, X-Trail či Skyline. Na základě této akce svolal do servisů preventivně čtyři tisíce vozů luxusního modelu Vel Satis také vlastník Nissanu Renault, přestože na nich ke zjištění závady nedošlo.
Automobilka Mitsubishi Motors bude muset vynaložit na opravy více než 360 tisíc aut na světě kolem šedesáti milionů dolarů. Předminulý týden se kvůli stížnostem na spoj v zavěšení předních kol rozhodl výrobce povolat do opraven některé vozy modelů Galant, Galant Aspire a Legnum vyrobené mezi dubnem 1996 a březnem 2001. Porucha v motorku stěračů si vyžádá prohlídku jedenácti tisíc velkoprostorových vozů Grandis, jež vznikly v období od dubna do července letošního roku. Tento model se má přitom stát jednou z hlavních zbraní, jak zvrátit negativní hospodářské výsledky automobilky (EURO 46/2003).
Potíže Hondy způsobil poruchový posilovač řízení, kvůli němuž do servisu poputuje přes 210 tisíc automobilů. Týká se to velkoprostorového Streamu, sportovně užitkového CR-V a do Evropy oficiálně nedovážených modelů Integra a Civic Ferio, které vznikly od října 2000 do června 2002. Automobilku bude stát výměna vadné součástky asi osm milionů dolarů. Honda však již dříve v listopadu musela ve Spojených státech povolat do opraven 700 tisíc aut, což ji vyjde na dalších 31,6 milionu. Při vyvinutí větší síly totiž je možné u modelů se závadou vytáhnout klíček ze zapalování, aniž by automatická převodovka byla v poloze P. Automobil v tom případě není zabrzděn a může se dát do pohybu.
Do opraven v Severní Americe zamíří 670 tisíc vozů Ford Focus a na celém světě 340 tisíc velkoprostorových automobilů Ford Windstar, Chrysler se musí vypořádat se závadou zavěšení předních kol u 438 tisíc exemplářů sportovně užitkového modelu Jeep Liberty. Ani jedna z amerických automobilek však náklady spojené s opravami neuvedla.