Nabízet zákazníkovi účet se základními možnostmi nestačí, trendem je nechodit do banky
Doby, kdy k přístupu na bankovní účet bylo nutné navštívit pobočku banky, dávno minuly. S rozmachem moderních informačních technologií se zvyšuje důraz na maximální pohodlí a nadstandardní služby pro uživatele. Klienti bank vyžadují nové způsoby komunikace, čímž roste i šířka portfolia produktů a funkcí začleněných do jediné internetové aplikace.
Na účet prostřednictvím televize
V souladu s trendem zvyšování komfortu klientů a úspor nákladů v personální oblasti se banky snaží omezit nutnost návštěvy „kamenných“ poboček. K současným populárním způsobům, které umožňují ovládání účtu z domova či kanceláře, jako je ovládání prostřednictvím počítače nebo mobilu, přibývá takzvaná televizní (TV) banka. Tedy možnost ovládat bankovní účet na obrazovce televizního přijímače. Televizní bankovnictví těží z postupné digitalizace televizního vysílání prostřednictvím DVB-T (pozemní digitální vysílání) či internetové televize (IPTV). Přístupné bude prostřednictvím set-top-boxů, které signál přijímají a umožňují efektivní operace s internetovým účtem. K ovládání konta pak stačí pouze dálkový ovladač televize. Vychází vstříc i klientům s omezeným přístupem k internetovému rozhraní. Uživatelské prostředí bude podobné tomu současnému na internetu – samozřejmě s jistými úpravami s ohledem na specifika ovladače televize.
Integrace služeb
Dnešní služby elektronického bankovnictví umožňují uživatelům základní operace, jako je kontrola zůstatků na účtech, provedení příkazů k úhradě, správu inkas. A dokážou zobrazit historii účtů a umožňují příkazy plateb v cizích měnách. Jejich možnosti jsou tím však v podstatě vyčerpány. Do popředí se proto dostává integrace nových funkcí do současného systému. Příkladem je správa úvěrů či investic, vyhodnocení bonity klienta a nabídka služeb z portfolia majetkově provázaných společností. Klient tedy bude mít možnost z jedné aplikace spravovat pojištění, leasing, účet v investičním fondu, stavební a důchodové spoření a další finanční produkty. Elektronické bankovnictví se mění ve virtuální centrum financí. Zavádění nových prvků si současně žádá dokonale zvládnutou kompatibilitu se zavedeným systémem. Klíčový je výběr vhodného řešení pro komunikaci jednotlivých aplikací. Toto řešení, takzvaná střední vrstva (middleware), musí být stoprocentně slučitelné s využívanými informačními i databázovými systémy. Z administrativního hlediska je určitým problémem vzájemné sdílení informací o klientovi mezi jednotlivými finančními institucemi. To je možné provádět pouze s výslovným souhlasem klienta.
Onlinové platby
Další výzvou elektronického bankovnictví jsou onlinové platby, které výrazně přispějí k podnikání na internetu. Je důležité odstranit slabá místa – platby při online prodeji zboží a poskytování služeb. Pro jejich usnadnění je možné integrovat do aplikací webových obchodů přímé propojení s elektronickým bankovnictvím – platební tlačítko. Tím se k provedení platby využije bankovní aplikace. Kupující nemusí například opisovat číslo své platební karty a spoléhat se na serióznost prodejce, ale může k zaplacení použít známé prostředí elektronického bankovnictví. Práce s rozhraním je pak pro klienta podstatně jednodušší, než kdyby se obchodník spoléhal na analogicky fungující platební systémy, jež vyžadují zvláštní registraci a správu (například PayPal).
Personalizace a zabezpečení
V rámci trendu, který přináší zdokonalení webové aplikace, se zvyšuje i míra jejich personalizace. Typickým případem jsou podporované šablony plateb. Výraznou změnou prochází i zabezpečení účtů prostřednictvím kombinace ochranných prostředků (verifikace a podobně). Již nyní lze pozorovat masový rozvoj nových služeb v rámci portfolia bank. Nabízet zákazníkovi „jen“ účet se základními možnostmi vyšlo z módy. A zákazník si to dobře uvědomuje.