Na letošním ročníku veletrhu REKLAMA, který se konal první březnové dny v Praze, dal o sobě vědět i direct marketing.
Informační technologie pomáhají v direct marketingu rychleji přenášet informace A to především v doprovodných akcích, jako byl například seminář s Lesterem Wundermanem či vyhlášení výsledků soutěže Český direkt, kterou pořádají Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu a Asociace mediálního marketingu. Lester Wunderman, dlouholetý prezident azakladatel jedné z největších directmarketingových agentur na světě, na veletrhu Reklama vedle vystoupení na semináři pokřtil také české vydání své knížky Direct marketing - reklama, která se zaplatí. Profit využil jeho návštěvy v P raze ke krátkému rozhovoru o současném direct marketingu. * Informační technologie ovlivňují i direct marketing. V čem, podle vašich poznatků, nejvíce? Největší změna je, že máme k dispozici lepší informace. Když se snažíme každého zákazníka oslovit zvlášť, je dobré vědět, jaké má zájmy, co dělá. Na rozdíl od obecné reklamy v direct marketingu oslovujeme individuálního zákazníka, a to pokud možno na základě informací o jeho individuálních potřebách, zájmech. * Nevytlačují informační technologie, například mobilní telefony, v direct marketingu jeho dřívější klasické formy, jako třeba dopisy či katalogy doručované poštou? Myslím, že ne. Zprávy dodáváme zákazníkům inadále prostřednictvím pošty, ale také telefonem, přes internet. * Nemáte problémy s nevyžádanou elektronickou directmarketingovou poštou? Jsou lidé, kteří elektronickou poštu od neznámých osob přímo nesnášejí. Stejně jako není reklama neetická v rozhlase, proč by měla být ta, která jde přes internet? Přitom direct marketing je relevantnější - je více adresnější a přesnější než reklama, přináší potřebné informace. Pro direct marketing je charakteristická snaha předávat adresátovi takové informace, které mu mohou pomoci obstarat si to, co chce. Všeobecná reklama je produkt průmyslové revoluce, produkt hromadné výroby a jejím úkolem také bylo hromadně oslovovat. Teď už ale mluvíme o postindustriální společnosti a snažíme se, aby reklama byla službou a ne součástí masové reklamy. Direct marketing je součástí společnosti založené na znalostech. * To je podle vás hlavní rozdíl mezi obecnou reklamou a direct marketingem? Jeden z rozdílů - či asi lépe rozdíly v kořenech, znichž se reklama, respektive direct marketing rozvíjí. Požadavky na nápaditost jsou pravděpodobně stejné jak u reklamy, tak u direct marketingu. Ale pak je řada rozdílů. Ten největší je asi ve strategii. Direct marketing dává větší důraz na informaci a její pravdivost. Obecná reklama se týká především produktu, kdežto direct marketing se více soustředí na zákazníka, oslovuje ho mnohdy svým způsobem individuálně. Cílem direct marketingu je, aby správná informace byla na správném místě ve správný čas. Již to naznačuje, jak je důležité pečlivě zvážit, kdy zadat klasický inzerát a kdy zákazníky oslovit za využití direct marketingu. * Na veletrhu Reklama jste křtil české vydání své knihy Direct marketing - reklama, která se zaplatí. O čem pojednává, co bylo hlavním motivem k jejímu napsání? **
Není to učebnice direct marketingu. Hovořím vní o svých zkušenostech, o podnicích, se kterými jsem spolupracoval. Napsal jsem ji ve formě autobiografie, abych krok za krokem ukázal, jak jsem se naučil dělat reklamu, která se zaplatí.