Menu Zavřít

Šrotovné opět na scéně. Krvácející automobilky volají po nových dotacích

22. 4. 2020
Autor: Profimedia.cz

V minulosti hojně kritizované vládní dotace na podporu prodejů nových aut se mohou opět vrátit. Opatření využité v minulé krizi v roce 2009 oprašují největší německé automobilky v čele s Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda Auto.

Pozastavený automobilový průmysl v Evropě i ve světě se brzy
vrátí k normálu, už nyní je však jisté, že zas tak běžný provoz to nebude.
Desítky tisíc zaměstnanců sice budou moci znovu nastoupit do práce, výroba bude
ovšem i podle českého Sdružení automobilového průmyslu dále zčásti omezena
vlivem nižší celosvětové poptávky. Manažeři největších firem tak už řeší, komu
vlastně nová auta nyní prodat. A ti němečtí už vyjednávají s vládou o možných
dotacích na nákup nového vozu.

Mělo by být zavedeno šrotovné?

BMW, Daimler i Volkswagen volají podle informací německého
listu Handelsblatt po „šrotovném“ ve výši několika tisíc eur. Systém této
vládní dotace je jednoduchý: výměnou za to, že lidé nechají sešrotovat své
staré a méně ekologické auto, jim stát přispěje několika tisíci eury (v
přepočtu tedy několika desítkami tisíc korun) na nákup nového vozu. Účelem této
dotace, hojně využívané v krizi v roce 2009, je zmírnit důsledky klesajícího
zájmu o nové automobily.

Německá vláda není podle dostupných zpráv zcela proti,
jednání ovšem stále probíhají. Zdroje z autoprůmyslu uvádějí, že se diskutuje i
o dalších nástrojích, jako například snížení DPH či zvýhodněná pravidla pro
odpisování nákupu nového vozu z daní. Tamní vláda podle nich velmi dobře vnímá,
že kupní síla obyvatelstva se vlivem koronakrize sníží. Mnoho lidí přišlo o
práci či řeší jiné finanční potíže a plány na nákup nového vozu tak odkládá.

„Automobilový průmysl, stejně jako mnoho dalších
průmyslových odvětví, prochází kvůli pandemii koronaviru opravdu těžkými časy,“
řekl deníku Handelsblatt německý ministr hospodářství Peter Altmaier (CDU).
Deník bez uvedení zdroje uvedl, že vláda další jednání podmínila opětovným
rozběhnutím přerušených dodavatelských řetězců v odvětví. Podrobnosti o možných
státních úlevách se mají projednávat přímo s kancléřkou Angelou Merkelovou na
začátku května.

Extrémní propad

V Evropě v březnu poklesl prodej nových aut o 52 %, což je
nejvíce v celé historii. Ve většině závodů se také zastavila výroba. Dopady
těchto opatření v úterý vyčíslilo české Sdružení automobilového průmyslu (SAP),
podle kterého výroba osobních aut v Česku klesla v 1. čtvrtletí o 11 procent na
322 908 vozů. V březnu klesla o 47 452 aut, tedy o víc než 36 procent. Za měsíc
tak jen automobilky vyrábějící v Česku (Škoda Auto, Hyundai a TPCA/Toyota)
přišly podle SAP o 50 miliard korun a přidružený dodavatelský řetězec o dalších
17 miliard.

Ještě horší čísla SAP očekává v dubnu, kdy byla až na drobné
výjimky výroba pozastavena zcela. Předseda sdružení Bohdan Wojnar proto přidává
výzvu ke hledání podpory výroby a prodeje. „Neleze očekávat návrat k normálnímu
chodu, ani by byla přijate rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních
měli pkrořit od opatření podporujících zastavený průmysl k opatřením, která
podpoří obnovení výroby a prodeje,“ uvedl. Za zásadní považuje Sdružení
pokračování programu Antivirus, spuštění záruk za komerční úvěry pro velké
podniky či úpravu DPH.

FIN25

Šrotovné bylo při minulé ekonomické krizi zavedeno ve zhruba
15 zemích Evropy a v USA. Na jeho pozitivním přínosu se však ekonomové
neshodnou. V Česku jej například prosazoval lobbista VW Martin Jahn, zabývala
se jím i Národní ekonomická rada vlády. Její člen Pavel Kohout po jednání
poznamenal, že „proti bylo devět z deseti ekonomů, přičemž ten desátý byl
lobbista VW“. Česko nakonec šrotovné nezavedlo, i když sněmovna přehlasovala
prezidentské veto. Poslední slovo si ponechala vláda, která vlivem přirozeného
znovuoživení poptávky od dotace upustila.

  • Našli jste v článku chybu?